Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Inlägg av FRS05 »

Jag tycker det kan bli kallt när man endast har en innegivare som styr alla element. När jag eldar i vedspisen så stryps värmen till elementen helt när jag har eldat på ett tag. Det gör att det nästan kan kännas kallare eftersom kallraset från fönster känns.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Inlägg av perf »

Jag har valt att sätta innegivaren i ett rum mot norr som inte påverkas av solinstrålning eller när man eldar i murspisen. I det rummet har jag manuella ventiler, i övriga rum sköter termostatventiler regleringen.

I rummet där murspisen står har jag en takfläkt som trycker ned och vispar runt den varma luften, så det blir rätt jämn värme. Och skulle det bli för mycket kallras öppnar ju termostatventilerna.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Inlägg av Icecap »

Alltså - totalt sett kan man inte reglera ett helt hus baserat på en givare och en regulator. Det kan fungera hyggligt om det inte finns "överraskningar" för regleringen - men lokala värmekällor (kamin osv.) är definitivt "överraskningar" för styrsystemet.

För att få en reglering som fungerar måste det finnas en del som reglerar efter de lokala förhållanden - eller översatt: termostatvred på elementen i alla rum som påverkas av värmen från kamin/kakelugn/liknande.

Och är man igång är det lika bra att sätta termostatvred på alla element direkt. Detta vill även ta bort behov för shuntstyrning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Inlägg av perf »

Shuntmotorn skulle jag inte vilja ta bort. Då tänker jag inte på förluster i stigare och retur - den värmen kommer ju i bästa fall huset tillgodo. Men genom att shunta ut så lite som möjligt av det varma vattnet i toppen av pannan, och ha en så låg returtemp som möjligt, så får man bättre skiktning och därmed lite längre tid mellan eldningarna. Effektbehovet är ju detsamma, men långa gångtider ger bättre bränsleekonomi, framför allt på brännare som tänder långsamt.

I teorin i alla fall. Sen kan man ju ha varmvatteberedning som ändå stökar till skiktningen.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Inlägg av nyman »

Vill man ha för kallt i pannan och riskera rostbildning för att få längre gångtider så är det mindre risk för rost om man sänker allt pannvatten lite (ökar hysteresen) än sänker temperaturen i vattnet längst ned mycket.
Framledningsvattnet tas väl från ett rör som går långt ned i pannan och returledningen töms högt i pannan just för att ombesörja cirkulation på vattnet.
Hos Peltec förvärmer man till och med returvattnet längst upp innan det leds ned runt förbrännnigsrummet.
http://www.peltec.se/pelletspannor.html
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
energiingenjören
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 mar, 2014 11:34
Ort: Varbergs kommun, Halland

Re: Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Inlägg av energiingenjören »

Häftigt det där på Peltec:en. Det låter ju som en äkta ekonomizer. Borde dra uppverkningsgraden några procent (det gör ju stor skillnad på stora anläggningar iallafall). Tillbaka till ämnet: Mina erfarenheter(begränsade) av reglering med elektroniska termostater är synnerligen positiva. Där det är mest märkbart är faktiskt just nära eldstaden samt i sovrummen där temperaturen går ner till 18°C nattetid. Just att sänka tempen nattetid torde ju även spara några kilo pellets/år.
Biomatic 20+ årsmodell 2014 med veckoförråd (plasttunna).
Tegelhus byggt -65, tilläggsisolerat på 125 kvm + 100 kvm uppvärmd källare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Inlägg av André »

Skiktning vill man absolut inte ha i en panna men i acktank är det viktigt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Inlägg av perf »

Tack för lektionen, man lär sig något nytt varje dag. Har nog varit lite för insnöad på vedpannor och acktankar de senaste åren, och när det till slut blev den lata lösningen med pellets tänker man fel :)
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Effektivisera min anläggning med styrsystem/innegivare?

Inlägg av psau »

Allt beror på hur pannan är konstruerad...

Fördelen med skiktning även I pannan är att du har tillgång till varmt vatten I toppen inte bara fesljummet I hela volymen.

Ibland överväger bekvämligheten och I mitt fall föredrar jag ett varmare toppskikt I pannan eftersom min panna har kamslinga.

Nu blir inte skiktningen enorm vintertid men klart märkbar sommartid...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar