Brännare som matar pellets men inte tänder?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av Kalmarkille »

Min panna/brännare beter sig minst sagt märkligt i mer än ett avseende.

Till att börja med måste jag fippla med att stänga av och på pelletskörning (valen "Pellets", "Pellets och El", och "El" finns i displayen) ett antal gånger för att alls få brännaren att reagera. Vet inte riktigt vad det är som initierar den att starta, eftersom jag får trycka mig fram o tillbaka med valet "drift" och "inte drift" där. Jäkligt irriterande.

När jag väl fått brännaren att vakna, matar den pellets i omgångar utan att tända och börja elda. Den matar på...väser en stund...matar så på igen...väser..etc.

För några dagar sedan Googlade jag på fenomenet och läste att fler haft bekymmer med optomätaren, eller vad den heter. Jag drog ut den lilla glasbehållaren och fingrade lite på den, och efter att ha satt tillbaka den så startade brännaren förbrännandet direkt.
Jag har provat samma sak ett antal gånger nu, dvs tagit ut mätaren och vridit på den, putsat den, känt på anslutningssladdar osv. men inget händer.

Tips från expertisen här i panelen mottages TACKSAMT.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av jerjo »

Får du inga larm när brännaren ej tänder?

(Hittade manualen här: http://www.pelletvarmevast.se/pdf/dos_b ... _20_30.pdf)
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av Kalmarkille »

Nej, inga larm alls. Displayen visar "Drift" som vanligt när brännaren pustar på utan att tända.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av jerjo »

Låter ju spontant som optovakten/fotocellen känner låga trots att det inte finns någon?
Antar att du inte kan se mätvärdena från fotocellen på displayen?

Du får invänta bättre svar från någon som kan brännaren!
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av M.Lindskog »

@Kalmarkille: Brännaren lär inte starta förrän den känner av att panntempen ligger under gränsvärdet för start. I normal (modulerande) drift = 5° under (har jag för mig?) inställd Börtemp . Om "Diff tank" är inställd så avgör det istället. Dvs. du kan inte "fippla igång" brännaren när du vill i alla lägen. Fast det kanske inte är så du menar? Dessutom ligger det en fördröjning i vissa delar av programvaran, dvs. de val man gör ger inte omedelbart genomslag.

Drift till/från ska du inte ställa med bränslevalet. Det väljer bara vilken energikälla som ska nyttjas när pannan är i drift och kallar på mer värme. Du har istället ett menyval "till/från" där du kan välja av eller på. Där krävs två tryck + eller - i följd för att det ska "ta". OBS dock att detta inte innebär drift i form av "kör brännaren" utan "kör brännaren när behov uppstår" (läs: panntemp sjunker under Börtemp - 5°)

Optovakten (sitter nere till höger på brännaren i ett rör, fäst mha en gummihätta) är en fotoresistor, dvs. den känner av ljus. Om du drar ut den under en startsekvens så kommer den med stor sannolikhet registrera ljuset som gör att du kan se i ditt pannrum (läs: du har antagligen belysningen på?). Dvs. den tror då att en låga uppstått i brännkoppen, oavsett vad som är fallet. Det kan få den att gå framåt i startsekvensen för tidigt. T.ex. hoppa över steg då den normalt ska blåsa på med tändelementet. Kan det vara så enkelt att ditt experimenterande stör den?

Värden från fotocellen kan nås genom att gå in i serviceläget (håll in höger- & vänsterpil samtidigt i tre sekunder), stega fram till "Optovakt nivå". Visar %-sats 0-99. Kan användas för att testa funktionen. Dra ut givaren i ljuset -> du bör få 99%. Kupa handen helt runt den --> du bör få 0%.

Beteendet du redogör för
matar på...väser en stund...matar så på igen...väser..etc.
låter som att den försöker sig på en varmstart. en sådan kräver en glödbädd att starta ifrån. dvs. den använder inte det elektriska tändelementet. Kan det vara så enkelt att du med ditt fipplande (inget illa ment) fått den att tro att den varit i drift nyligen och därför försöker med varmstart när det borde vara en kallstart?

PS: Moderator: Tråden bör väl flyttas till avd. Thermia?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av Kalmarkille »

@Lindskog - tack för beskrivande felsökningsförslag. Ska kika på det här ikväll.

Det jag gör är alltså att jag väljer energikälla pellets, och ser till så att driftläget är på.
Efter det händer ingenting, och jag börjar alltså prova att ställa driftläget i av och sedan på igen. Väntar x antal minuter och provar igen. Sen växlar jag till eldrift och sedan tillbaka till pellets igen.
Sådär kan det pågå i någon dryg halvtimma o plötsligt startar skruvmatningen. Ytterligare några minuter senare börjar brännaren mata in i själva brännkoppen och sedan väsa. Ytterligare lite skruvmatning..mer matning i brännkoppen...återigen väsande..etc, etc. Sådär håller det på i evigheters evighet utan att brännaren tänder.

Optovakten har jag, som sagt, kollat och torkat av. Den har jag bara tagit ur när brännaren varit i driftläge av.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av Brynäs »

Kommer det någon värme fram till pelletskoppen,ifall tändröret har lagt av?
Vilket läge startar brännaren i när den börjar med frammatning av pellets är det kallstart eller varmstartläge?

Eftersom du nämner att detta sker när du slår över från EL till pelletsdrift.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av M.Lindskog »

Kalmarkille skrev:Sådär kan det pågå i någon dryg halvtimma o plötsligt startar skruvmatningen...
Är det inte bara så enkelt att panntempen från början inte är tillräckligt låg för att den ska vilja starta? På en halvtimme hinner ju kåken plocka ut en del värme om cirkulationen är på.
Kalmarkille skrev:Optovakten ... har jag bara tagit ur när brännaren varit i driftläge av.
Bra, då kan ju den faktorn strykas. Men kolla som sagt om den ger korrekt signal.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av André »

Gå in i menyn då du startar upp pannan å se hur startfasen ser ut, kompisens biomatic fattar inte att den ska göra kallstart utan går direkt till 5v.. Kommer inte ihåg vad de va nu men nå på kretskortet hade pajat iaf så han får tända manuellt då funkar de som de ska..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av Kalmarkille »

Tackar för tipsen. Jag hade hit en Biomatic-installatör som felsökte, och det var inget fel på brännaren.
Däremot har jag förmodligen inte haft tålamod nog, utan försökt starta om pannan/brännaren under tiden den skulle starta upp.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Dragon
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 30 jul, 2012 18:09

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av Dragon »

Tack Kalmarkille att du postade lösningen, finns inget värre än man söker i forum och ser att folk inte skrivit hur det gick.
Biomatic med Bequem 15 Analog
Paddy
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 12 dec, 2015 13:49

Re: Brännare som matar pellets men inte tänder?

Inlägg av Paddy »

Jag har precis råkat ut för samma sak och fick hjälp i den här tråden. Tack till alla som tar sej tid att skriva! Nu är det varmt och skönt i huset igen. :D
Ariterm Biomatic 20+
BeQuem 20D
Externskruv 2,5m till pelletsförråd som rymmer kanske 15 säckar
Skriv svar