Triac skruv extern Biomatc 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Icecap »

Efter att ha kollat lite tillåter jag mig att förklara vad jag tror:
De två blåa stora komponenter är transformatorer. Den ena driver mikroprocessordelen och den andra reläerna. Att det är delat upp beror sannolikt dels på en designer som inte ska betala kretskortet och dels på att undvika störningar.

Den 100µF kondensator som är bytt är då glättningen till mikroprocessormatningen och när den blir "trött" (vanligt fenomen med tiden) kommer drivspänningen till mikroprocessorn (µC) att "hoppa" vilket får µC'n att återstarta hela tiden.

Byter man kondensatorn kan det vara en fördel att välja en 105° kondensator, de brukar hålla bättre, det som händer med kondensatorerna är att de torkar ut. Elektrolyten inuti är nämligen vattenbaserat.

Har man generella småproblem med konstig funktion i styrningen kan det bero på att den kondensator börjar sjunga på sista versen. Man kan även byta den till ett högre värde, t.ex. 220µF, om det finns många störningar på el-nätet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av snokez »

Tack Icecap för utförligare beskrivning av vad som ligger bakom felet. Som den pionjär jag är inom att drabbas av konstiga fel med kortet är jag glad att jag fick ordning på det ännu en gång. :D

Jag upplever också att systemet går bättre nu, även om det bara är en känsla...
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Rollingbridgealley
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 apr, 2006 17:37
Ort: Jakobstad,Finland

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Rollingbridgealley »

Hej.
Fick samma problem i helgen. Men det är bara att söka på forumet så hittar man oftast svar på problemen :D
Ett stort tack till de som delar med sig av sina erfarenheter!! :D
Biomatic 20+
7m3 förråd, Matene vertikalskruv+horisontell skruv
PAR
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 02 dec, 2012 19:36

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av PAR »

Hej,

Jag har samma problem och har beställt triac från ELFA, kan någon svara vilken triac jag behöver byta?
thermia biomatic 20+ med bequem 20d
a00jarol
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 nov, 2012 22:32

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av a00jarol »

Har precis samma symptom som Snokez hade.
Är ju ingen elektriker direkt, men man hr ju lött några kretskort in sin ungdom.
Klarar jag byta 100µF kondensatorn på kretskortet på egen hand?

Är det något speciellt man behöver tänka på när man skall byta?
Ligger alla inställningar kvar i minnet?

Om det mot förmodan skulle gå åt skogen, fungerar elpatronen utan denna kondesator..?
(Det är -10 ute nu :? )

Försöker samla mod för att ge mig på detta;)
Biomatic 20+, Bequem 20 KW, expansionkort med utegivare, Termia tror jag... Tigex, insatsrör. 165 + 70 m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Icecap »

Att byta kondensatorn kräver att man löder. Kan man löda med en viss kvalitet är det bara att göra det, är man inte rimligt van kan det vara en idé att "leja bort" jobbet till en kunnig, det vore ju för tråkigt att man har sönder något.

Jag är ganska säker på att elpatronerna inte styrs av brännaren varför de fungerar helt oberoende av brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av bergatorparen »

Biomatic+ 20 - nya versionen har gemensam styrning av brännare, elpatroner, sotningsautomatik och rökgasfläkt från ett gemensamt kretskort. Se sidan 8: http://195.67.82.150/ariterm/Ariterm-Bi ... ow-res.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av snokez »

Sparade inställningar påverkas inte av att man tar bort kortet och gör kondensatorbytet.
Dock fungerar inte kortet utan den så det är en vital komponent.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Peak_74
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 apr, 2013 18:53
Ort: Ulricehamn

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Peak_74 »

Forum av denna typ är kalas!

Upplever samma problem som många av er andra redan gjort. En dag efter att pelletsen tagit slut i förrådet och jag fyllt på och sedan skulle dra igång igen bara motorn till brännarskruven "brummade". Visade sig vid test av utgångar att samma problem fanns på externskruven. Externskruvens motor var dock lätt att testa genom att koppla in 220 kabel direkt varpå denna motor startade obehindrat. Med detta resultat uteslöt jag att det skulle vara fel på ngn av motorerna eller tillhorande startkondensatorer.

Hittade in på detta forum i detta läge och hittade fler med samma fel.

Letade runt på olika reservdelsbutiker på nätet och hittad ganska fort utbyteskort för ca 2500:-. Ringde rörmokaren som sa -"vi har haft en del problem av den typen du beskriver. Det är bara att byta kretskortet eftersom kondensatorerna torkar ut. Kortet kostar 3000:- och arbete/resa 2000:-"
Hade jag nu förlängt den garanti jag fick med på köpet från PELLSAM hade jag fått tillbaka självrisken från försäkringsbolaget men jag har för 2 månader sedan valt att inte förnya;(.
Att anlita en rörmokare för detta fanns inte i min värld eftersom det handlade om ett antal snäppfästen och ett antal enkla elkopplingar att koppla ur/tbk. Åkte istället ner med kortet till en radio/tv reparatör i staden med en förklaring på problemet och min teori. De mätte två kondensatorer bytte dessa och debiterade 25:- i reservdelar samt 250:- för arbete, totalt 275:- + moms! Pannan fungerar på nytt och ingen omprogrammering krävdes eftersom "promet" lämnats orört på kortet.

Fick följande förklarat för mig:
Den lilla kondensatorn är av typen "filter" och skall se till att rätt ström kommer fram till "triacen". När denna konding torkat sönder kommer inte rätt ström fram och triacen klarar inte av att "slå till" och därmed levereras inte rätt ström fram till motorerna för att dessa skall klara av att starta. Byte av den lilla hade troligen räckt men 12,50:- är inte mkt att pruta på:) och eftersom att kondensatorer torkar sönder kändes det lika bra att byta i förebyggande.

Hoppas att detta kan hjälpa någon...

Lycka till alla ni med liknande problem!!!
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av hajof70 »

Har haft problem med att den interna motorn brummar. Intermitent. Den externa motorn gjorde samma sak men har fungerat efter att jag bytte kondensatorn på det.

Har nu bytt alla tre Triacar. Nu verkar den interna motorn fungera men nu står den externa och brummar istället... Hur tusan kunde det gå till, kan inte se några konstigheter med mina lödningar?!

Eller är det helt enkelt så att det är kondensatorn på kretskortet som är det underliggande problemet och att detta bara var en tillfällighet?

Plastburken "dmf 45105 sh" som sitter vid den interna motorn antar jag är en kondensator för den och att den borde bytas också?
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av hajof70 »

Uppenbarligen en tillfällighet att den externa motorn stod och brummade. Pelletsen har haft ganska hög del spån och det hade byggt upp inne i skruven. Efter lite hackande och rengöring går de som tåget igen.

Bytte kondensatorn på kretskortet likväl den som sitter på den interna motorn (externa motorns konding bytt för något år sedan). Nu jäklar borde väl allt fungera som det ska. Med nytt uteförråd och vacuummatning och ny elektronikpryttlar och snart en innomhusgivare kanske jag äntligen får en vinter där jag inte behöver göra mer än att sota någon gång 8) .
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
HouseofClaes
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 13:16
Ort: Gryt

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av HouseofClaes »

Har samma problem på min, men vet inte vilken kondensator jag ska beställa från elfa? Den ja har nu står det 105 på.
Vore jättesnällt om nån kunde länka rätt kondensator eller ett artikelnummer.
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Nybörjare på pellets, hatar de redan efter endast en månads eldning!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Stegatorparn »

Samma problem avhandlades i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 82#p149014
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Barsk »

Tjaba, och tack för infot i den här tråden!
Jag hade också brum i externskruven så jag bytte Triac. Samma problem fortsatt, och först då testade jag via servicemenyn de övriga utgångaran (fläkt och interskruv). Alla brummade! Kondingbyte på den 100uF löste problemet. Så tips till er som har problem, byt kondingen först! Och även om det faktiskt är triacen så bör man nog byta kondingen också, i förebyggande syfte. Jag satte i en 63V som fysiskt är lite större mot orginalet 25V. Inbillar mig att den då kanske inte torkar ut lika fort.

För er som inte är elektronikbevandrade och ger er på detta. Se till att vända kondensatorn rätt. Minus mot den stora blå trafon (kolla hur det sitter innan). Felvänt, elektrolyten kokar och det blir en jäkla smäll! :)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
kenne
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 aug, 2010 20:11

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av kenne »

Brum
Matningsmotor startar inte....vid kontroll så
mätte jag spänningen till 150 volt.
Bytte kondensator ( 100 uF ) så nu funkar
den igen
Tack för ett super tips

Kenne
Ariterm....Biomatic 20+
Smygehamn
Skriv svar