Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av Giggegubb »

Har under någon månad märkt av sjunkande tryck i radiatorerna och trodde att det var expansionskärlet som gått sönder/punka.Fyllde på med luft förra helgen och några dagar sedan är trycket nere i 0,5 bar från att ha varit 1,5 bar.

Idag såg jag att det droppade vatten från pannan ovanför ingången till brännaren. Jag skruvade av plastkåpan och ser att det läcker/droppar vattet från "grejen eller någon form av rör", denna "grej eller rör" är till vänster om "dykröret". Vad göra? Kan jag göra nåt? (Vet ej hur jag laddar upp en bild men har tagit en bild...)

Har detta något att göra med det sjunkande trycket?

OBS lånad profil av brorsan, själv har jag en Biomatic 20 + installerad 2005 (motorn är bytt för någon månad sedan)

Kan någon hjälpa mig?

/Wille
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Först o främst är pannan nog så pass gammal att det är dags med ett byte. Fast det är ju hel fel årstid att göra detta!

Bilder kan läggas in på t.ex. "forumbilder.se" och en länk kan placeras här.

Jag hade kollat om det går att torka upp läckan så pass att man kan rensa hjälpligt, därefter hade jag testat med kemisk metall för att täta, bara för att klara av kylan.

Sedan, när kylan biter mindre allvarligt, skulle jag kolla på en annan panna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Inlägg av Bonnen »

Vad säger du Icecap panna slut efter 6 år nej gör en riktig lagning med svetsning så håller den 20 år till.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det kan mycket väl vara att det bara är ett svagt ställe och att en bra lagning kan ge många år mer men det kan lika väl vara att pannan är slut pga. omständigheter som inte är kända i nuläget.

Men när det hänvisas till något röraktigt kan det ju vara att just detta rör (eller vad det är) kan bytas eller lagas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Hej igen,

"röret eller grejen" är nog mer någon form av rör och det läcker ifrån röret, så det borde väl inte vara nån större grej att laga, någon packning eller? Vad kan det vara för rör? Jag har lagt upp en bild (bilden skall snurras ett varv till höger):

Bild

6 år borde väl en panna klara innan man skall byta ut den...?

Tack för tipset om forumbilder.se
Wille
Senast redigerad av Giggegubb den lör 19 feb, 2011 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är inte lätt att se vad det är för komponent. Det lite föroroligande är den bruna färgen på isoleringen. En 6 år gammal panna, borde fortfarande kunna ha minst 9 år livslängd kvar - men: Vi har pannor här på forumet som snart är 60 år gamla - vilket ju bevisar att om omständigheterna är rätta så kan en panna hålla mycket länge, men är omständigheterna fel, så kan den vara slut efter kort tid - utan att jag skall föregripa någonting.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Färgen på isoleringen tror jag inte är ett problem men du får nog pilla lite isolering bort, som det är kan denna komponent vara nästan vadsomhelst.

Kan misstänka att det kan vara en pluggning för ytterligare ett dykrör och då är det bara att byta packning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Färgen är väl rost från vattnet som runnit ner från vad jag med tror är ett dykrör. Frågan är bara: Vad fick det att börja läcka? Här är i alla fall bilden roterat 90 grader medsols så att vi kan studera den med huvudet orienterat rakt upp och ner:

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Ok, varför ytterligare ett dykrör? Kan detta att det läcker ha något med att göra att trycket i expansionkärlet sjunker trots att jag fyller på med vatten i radiatorsystemet?

Jag återkommer med bättre bilder i morgon då skall jag också frilägga "röret" lite mer så att ni ser bättre.

tackar så länge för alla tips (tänk om det bara är en packning= låter ej dyrt...)

Wille
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dykröret jag har är gjutet och bearbetat, det kan vara ett dåligt dykrör helt enkelt. Enkelt att skaffa ett nytt - eller att fylla med lod - eller att skaffa en plugg istället.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Giggegubb skrev:Ok, varför ytterligare ett dykrör? Kan detta att det läcker ha något med att göra att trycket i expansionkärlet sjunker trots att jag fyller på med vatten i radiatorsystemet?

Jag återkommer med bättre bilder i morgon då skall jag också frilägga "röret" lite mer så att ni ser bättre.

Wille
Förmodligen är det pga läckan på pannan som trycket sjunker, Om det inte är nån fler läcka på radiatorsystemet förstås..

Fri lägg så mycket av pannfronten som möjligt o stäng gärna av pannan ett tag före så den sjunker i temp, Läcker mer då pannan är kall..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Hej,

då har jag frilagt mitt skumma läckande rör, har satt en liten slang med en tratt så att det inte droppar på någon elektronik. Skall ringa Röris imorgon. Det verkar vara någon typ av plugg som läcker men vad är röret till?

Bild


Bild

Bild
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Kanske till en tänkt anslutning av något slag - eller ett extra dykrör eller liknande. Är du det minste händig kan du byta själv, mät bara pluggen, ta ett kort med skärpa o vis rörisen o be om en ny plugg. Få med lite lin att linda på, gängtejp är inget bra till detta.

Sänk trycket i systemet vid att släppa lite efter på säkerhetsventilen, lossna pluggen o ha allt verktyg klart, nya pluggen lindat med lin osv.

Låt gärna pannan gå ner i temperatur, det ger mindre problem om du måste stoppa vattnet med fingret.

Om det finns el strax under kan det vara en bra ide att ha en bit plast över som leder till ett uppsamlingskärl samt såklart att stänga av allt till pannan, inget kul att dansa steppdans när man ska fixa plugg.

Skruv loss den gamla plugg o peta i den nya snabbt som ögat och skruva fast den.

Klart.

Jag bytte på det vis från ett trasigt termometer till ett dykrör, rann ut kanske 2 dl vatten, sedan var det klart.

Sist slås allt på igen och vatten fylls på om det behövs - och det gör det ju.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av snokez »

Väcker den tråden igen. Upptäckte med fasa att jag har precis samma läckage. :( Trycket i radiatorkretsen försvann och det droppade mycket vatten i framkant på pannan. Skruvade bort den den läckande delen och det visar sig att det är en ventil av något slag. Dvs. mitten på den kan tryckas in och då sprutar det ut vatten från kretsen.

Någon som vet vad ventilen heter och var man får tag i en ny? Ska lägga upp bild på den inom kort.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av snokez »

Har fixat problemet. Tog bort ventilen och satte en plugg istället.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Skriv svar