Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av danei »

Kan det vara en vakuumventil?
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av snokez »

Ja, det låter ju rimligt eftersom den öppnar "inåt". Enda fördelen när det strular är att man lär sig nya saker om systemet. :?

Sen hur Thermia tänkte med placeringen av ventilen är för mig en gåta. Går den "sönder" bara lite mer än i mitt fall, så sprutar större delen av vattnet i radiatorkretsen rakt ut på kretskort, elmatning mm. :shock:

Mitt system är uppe igen efter pluggning samt att jag fick rengöra brännaren grundligt då all pellets i den expanderade till hårt packat spån av allt vatten. Det var som om man hällt betong i den. :wink:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Peak_74
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 apr, 2013 18:53
Ort: Ulricehamn

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av Peak_74 »

Vaknade inatt av att det bubblade av luft i elementen. Konstaterade ganska snabbt att pannan läckte så som beskrivits här. Var tvungen att köpa mig tid och rådgöra/anlita en röris som menade att ventilen består av två delar med en o-ring av gummi i mellan. Denna torkar med läckage som följd. Han menade att ventilen är till för en tryckgivare för ackumulatortanken. Ngn sådan är dock inte monterad på min panna.
Snabbaste lösningen var att montera en mässingplugg med lite lin inuti den befintligt monterade ventilen. Tror det var utvändig R10 på den. På detta sätt slapp vi tömma pannan på vatten och var snabbt igång igen.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (110.01 KiB) Visad 4741 gånger
MistaLoin
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 11 aug, 2019 20:03

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av MistaLoin »

Alltid kul att väcka en tråd som inte varit aktiv på 5 år! Vill bara meddela att jag råkade ut för samma sak, och att jag också tog till ovanstående lösning. Kan dock korrigera och säga att det var G8 som var rätt storlek på proppen.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av hajof70 »

Då antar jag att jag fått påhälsning av samma läckage jag också. Panna från 2005. Har under längre tid haft problem med trycket. Kollade det kring lunch och sedan hade jag ett ärende i pannrummet nu på eftermiddagen, vatten under pannan. Rev och hittade detta. Vet inte om jag tycker att det läckaget ser ut att räcka för den mängd vatten jag har i framkant under pannan och även lite under bakkant. Pannan verkar stå lite lutande bakåt så med lite tur är det inte fler läckor bara att vattnet rinner bakåt utmed bottenplåten.

Hur har det gått för er, har det hjälpt att plugga ventilen eller har ni fått göra något annat?

Bild
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av hajof70 »

Kan verifiera att det var G8 gänga. Pga bristande mtrl-tillgång på H-bach blev det en temporär fix. De hade inte den storleken på plugg så jag fick bygga en, G8/G10-nippel med gummitätat lock ovanpå det.

Två frågor:

1. Under shoppingturen gick ju pannan ner i temp, till ca 45C. När jag stod och monterade prylarna insåg jag att ventilen stod och sög luft in i tanken. Antar att det beror på att det svalnande vattnet gick ner i volym?

2. Eftersom fixen är temporär och isoleringen var tämligen våt så väljer jag att inte stoppa tillbaks den än. Eller finns det risk att jag överhettar elektroniken då?
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av hajof70 »

So far, so good... Åtminstone vad gäller läckaget..

Dels har jag problem med ett upp-och-ned gående tryck i radiatorkretsen men det torde vara kopplat till mitt expansionskärl som jag inte vet hur det mår. Ska ta tag i det.

Men, vad som oroar mig mer är att jag nu har ett märkbart svalare tappvattnet än tidigare. Hur tusan kan det ha påverkats? Antar att det tyder på ytterligare ett läckage som kommit i dagen av detta?
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle värmeväxlaren vara otät, borde säkerhetsventilen stå och rinna hela tiden och trycket vara 1,5 bar konstant, vilket du borde märkt.
Kontrollera istället att internpumpen startar när någon varmvattenkran öppnas. Kan vara skit i flödesvakten eller att internpumpen inte startar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av hajof70 »

Tackar Stegatorparn,
Då är det i alla fall inte värmeväxlaren det är fel på.

Ska kolla internpumpen. Vore ju märkligt om flödesvakten gav upp precis just när jag höll på med detta men konstigare saker har ju hänt. Antar att om pumpen går igång som den ska, fungerar också vakten ur det perspektive. Men hur kan man se om det är skit i den (trodde inte det kunde ske men å andra sidan har jag ingen aning om hur den funkar)?
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Flödesvakter brukar ha en rörlig magnet som påverkar en magnetkänslig kontakt på utsidan. Utförandet varierar beroende på fabrikat.
Kolla först om pumpen startar eller ej och sedan om det kommer ström fram till pumpen vid tappning. Först därefter går det att säga om felet sitter i flödesvakt eller pump.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av hajof70 »

Tappvattenpumpen går hela tiden, oavsett om den lilla strömbrytaren till vä på panelen är på eller av. Jag har sedan lång tid haft märkliga ärgningar på flödesvakten, vilket jag tror jag frågat om här på forumet men åtminstone Aritherm och x antal rörmokare/pannexperter som samtliga sagt "Ingen aning vad det kan vara men det är nog no problemo...", så det kan nog ha varit något galet med detta lika lång tid....

Luftade hela systemet utan att träffa på luftfickor så återstod expansionskärlet och därur kom vatten, så jag antar att jag därmed har hittat problemet med radiatorkretsen.

Nu ska jag sluta stjäla denna tråd och ringa rörmokaren. Ids inte pilla med detta mer.
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
KarlMS
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 11 apr, 2016 21:29

Re: Hjälp! Det läcker vatten från pannan

Inlägg av KarlMS »

Hade liknande problem men det visade sig vara rostskador inne i pannan som skapade läckage. Tyvärr…
Skriv svar