Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Micke »

Här skriver ni in fel mm
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
tippx
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 13 aug, 2005 19:13
Ort: Älmhult
Kontakt:

Inlägg av tippx »

Jag har haft problem med att ett gnisslande/tjutande ljud uppstod när internmatningsskruven gick. Brännaren är begagnad och har gått ett par säsonger, och jag är inte säker på om den är underhållen tidigare. Jag tog bort brännkoppen och slipade av änden på skruven med ett fint sandpapper (hade lyckats komma en del beläggningar där med), och nu går den så tyst och fint :D
[<<< Thermia Bequem 15 (-01) cTc Total (-81) Veckoförråd (ca 300 kg) >>>]
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Räknemaskin 20+

Inlägg av The Burner »

Fel Å Fel??
När man läser av drifttiden ex.vis: hög=2h, låg=4h, min=10h =16h total drifttid. Men min 20+ räknar lite som den vill. I bland en timme för lite ibland 2 timmar för lite. Så min totala drifttid stod på 14 timmar!!
Trodde först när det bara var en timme att det var en timerkrets med spannet en timme åt gången som kunde inverka och fippla till detta fenomen men när det är 2 timmar då vete f.n!
Nån som har detta "fenomen"?
The sky isn´t the limit- ground is
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Räknemaskin 20+

Inlägg av André »

Jag har sett det oxå men efter nån dag så stämmer tiden igen.. :wink:
För att de skulle stämma så skulle den räkna minuter oxå.. Kan inte tänka mej att det beror på nåt annat.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Mitt första havveri

Inlägg av Patrik »

Igår så skulle jag damsuga/sota ur pannan. Och när jag drog ur brännaren ur pannan fick jag se ett litet glasrör titta ut från stälröret för optovakten. när jag plockade ur optovakten så var det "provröret" som skyddar givaren som lossnat.
Drog på lite superlim runt kanten och tryckte tillbaka den över givaren.
Och nu tuffar den på som vanligt.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Gjutfel doserhus Biomatic 20+

Inlägg av The Burner »

På förekommen anledning:
Gjutfel på doserhuset till vissa brännare som gör att doserskruven kärvar fast om det kommer något emellan vilket det gör för det är ju här pelletsen kommer. Thermia vet om problemet och tror att det är några få procent av alla brännare som skeppats ut som har detta problem. Kruxet är att det inte är knutet till nån viss tillverkningsserie varför det är omöjligt för Thermia att identifiera vilka som är drabbade!
I skrivande stund så gjuts det nya riktiga hus i Kungälv som normalt skeppas till Finland för vidare transport till Sverige men efter detta problem kommer dessa att gå direkt till Thermia. Några finns redan men fler är på gång. Har inte fått tid på när det byts tyvärr men att de som är drabbade ska givetvis få nya delar.
Felet uppenbarar sig med gnisslande, gnällande ljud vid dosering av pellets.Till slut fastnar skruven med "pelletsblockering" som följd samt att andra larmer såsom larm från optovakt också kan förekomma. Ni som är drabbade ska ju självklart kontakta Thermia.
The sky isn´t the limit- ground is
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Matarskruvkrångel Biomatic 20+ (15D)

Inlägg av The Burner »

Har fått reda på att det finns en distans som är för lång till matarskruven (till brännkoppen). Den orsakar givetvis en tröghet för skruven att dra runt. Enligt Thermia kommer denna att bytas/kortas för ett eliminera detta problem.
Hmm, börjar kännas som om jag är på denna tråd alldeles för ofta.
Återkommer när det är åtgärdat!!
The sky isn´t the limit- ground is
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 08 feb, 2005 13:39
Ort: Kronoberg

Jasså ni har problem.........

Inlägg av Fishermansfriend »

Hallå alla!
Konstigt så många små problem ni har.....
Jag har knappt koll på om jag har ett värmesystem sen jag satte in thermia´s:lol:
Det bara går o går......... askade ut i maj, kollade för nån vecka sen..... låg väl 2liter aska i baljan.... knappt man orkade dammsuga ut det....ha,ha.
Annars så är det otroligt att det bara går hela tiden....
// Frank.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
Åland
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 10:10
Ort: Mariehamn Åland

Inlägg av Åland »

Har haft följande...

:!: För liten vinkel på mothållsplåt... pellets ställer sig där och blockerar sensorerna.

:!: Bred svetsfog vid kanalerna... gör att rökgasluckan inte sluter tätt.

Har åtgärdat dessa med att bocka mothållsplåten nedåt. Skar av lite på luckan så att svetsfogen får plats.
Känns lite pissigt att behöva fixa problem själv. :?
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
Åland
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 10:10
Ort: Mariehamn Åland

Inlägg av Åland »

Tillägg till min lista ovan är:

Min panna har stannat tre ggr pga av att backspärren till tandhjulet har varit uppfäld och slusshjulet har vid läge stannat mot en av taggarna på tandhjulet. Jag har svurit på mig själv att jag glömt fälla ned den... trodde jag. Igår var jag i pannrummet för min dagliga dos av panntittande. Hörde klart det tickande ljudet av backspärren då det plötsligt tickade till en extra gång för att sedan bli tyst, trots att brännarskruven gick. Jag fick se att backspärren var uppfäld. Har ni upplevt det samma?
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Åland skrev: Har ni upplevt det samma?
Nix inte på dessa 1000 timmar brännaren gått..

De måste va så att backspärren hamnar pricis på gränsen för att den ska fastna på kuggen men istället släpper den o backspärren hoppar upp o lägger sej på andra sidan.. :?

Var ligger backspärren i normala fall på kuggen??

Min ligger ca 3 mm ner från toppen på kuggen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Åland
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 10:10
Ort: Mariehamn Åland

Inlägg av Åland »

Jo, min ligger ca 3mm oxå. Vet inte varför den hoppade över. Har planer på att sätta ett hinder så att backspärren inte kan landa bakåt.
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Åland skrev:Jo, min ligger ca 3mm oxå. Vet inte varför den hoppade över. Har planer på att sätta ett hinder så att backspärren inte kan landa bakåt.
Ja de ska inte va så svårt o då har du problemet ur världen.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

André skrev:Min ligger ca 3 mm ner från toppen på kuggen..
I så fall har du kanske ett felaktigt doserhus. Enligt Mats Larsson från Thermia som var och bytte ut mitt så är det så man ser att man har fel hus.
Så här såg mitt ut innan bytet:
http://www.zeylon.se/thermia/PA313953.JPG
Efter bytet så når backspärren kanske halvvägs ner på tanden.
Det hände mig ett par gånger att backspärren kastades tillbaka innan det havererade totalt.
Jag ska försöka få tummen ur och ta några bilder på hur det ser ut nu med ett nytt doserhus. :oops:
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

zeylon skrev: I så fall har du kanske ett felaktigt doserhus. Enligt Mats Larsson från Thermia som var och bytte ut mitt så är det så man ser att man har fel hus.
Jag har 3mm från ovansidan på backspärren till toppen på tanden..
Inte som på din bild..

Min brännare är från tidigt -05 så det va nog före problemen uppstod.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar