Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av thomasx »

Ja, som jag skrev ovan, doserhjulet drar med sig tandhjulet för att själva hjulen tillfälligt kommer i kontakt med varandra. De låg för nära varandra helt enkelt. Problemet löses enkelt genom att ett av hjulen justeras lite på sin axel, så att axiella avståndet mellan dem ökar.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Pugho »

Min Bequem 20D har häxat en del för mig.
Den koksar nåt alldeles vansinnigt så om jag inte tar loss brännaren nån gång i månaden och knackar ur den med stämjärn och hammare så rör sig inte skruven till slut. Detta har gjort så att skruven är i stort sett helt slut längst ut i brännarkoppen. Detta leder inte direkt till att det koksar mindre.
Att skruven går så segt ibland har gjort att växellådan tagit stryk. Förrförra vintern var det tvärstopp i växellådan eftersom två lager hade nötts ovala och kugghjulen hamnat snett. Eftersom det var lördag och rejält kallt ute så var det bara att gnugga geniknölarna och lösa problemet utan tillgång till reservdelar. En svetsloppa mitt i lagret och en välriktad borr gjorde susen, och efter att jag fyllt växellådan med fett (det var bra snålt innan) så rullar den fortfarande på bra nu två år senare.
Displaykortet har knasat och visat konstiga tecken då och då, men sätter man det i spänn genom att trycka in en plastgrej bakom kortet så funkar det.

Nu är jag mest irriterad över att det inte går att ansluta en extra tempgivare för att köra brännaren mot acktanken. En givare och justerbar hysteres känns inte som det räcker till för att jobba riktigt effektivt. Men det är ju inte direkt nåt fel.. Mer en brist.
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av thomasx »

Om det koksar så testa å byt pelletsleverantör, men rätt inställningar och rätt drag i skorstenen/dragbegränsare, är så klart alltid en förutsättning ;)

Vad gäller att köra mot acktank så kan du väl ha kvar överhettningsskyddet i pannan och sätta panngivaren i acktanken.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Pugho »

Är nog det där med inställningarna. :roll:

Jag kör nu med panngivaren i botten på acktanken inställd på 65 grader och hysteres på 30 grader. Då är det 70 grader i botten på tanken när brännarn har slocknat och laddpumpen stannat.
Det blir ganska fort 45 grader botten på tanken men bara nån decimeter ovanför är det ju fortfarande 65-70 grader. Skiktningen fungerar alltså ganska bra.
Skulle vilja starta brännaren när tempen i tanktoppen börjar dala och sen ladda tills det är 70 i botten igen, men det är svårt att detektera med bara en givare i botten.
Har funderingar på att använda laddomatstyrningen med två termostater till att lura brännaren att elda på det viset genom att manipulera panngivaren. Övertempskyddet har jag ju som sagt i pannan, som helt enkelt klipper mätningen till brännaren om det blir över 90 grader.
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av thomasx »

En arduino mellan acktanken och brännaren så har du det snart precis så som du vill ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Pugho »

Lite så. :D
Jag kör redan idag en raspberry pi med domoticz, och att få det att styra både brännare och laddning borde inte vara några större konstigheter.
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Weyland »

:arrow: Driftstopp när kugghjulets pinnar gick av upprepade gånger, byggde om till kedjedrift.
:arrow: Mycket sintring i koppen, byt pelletsleverantör till 6mm bulkpellets där maxtermostat löste ut kort efter leverans. Efter det slutar shunten föra kallvatten till pannan, men det går att föra över varmvatten till tanken via "Testa utgångar, difftank". Tekniker byter utgång på styrkortet från utgång 34 till 35. Shunten börjar snurra igen och panna för över varmvatten till tanken som den ska.
:arrow: Har också märkt att styrkortet v0612 inte går att ställa till lägre än 50% på Hög skruv, vilket gör att brännaren matar bränsle för 21kW i en 12kW-panna, lär uppgradera styrkort för att få den att mata mindre.

Ett tips, använd ordentliga sotarverktyg till modulskorstenar, från t.ex sotarverktyg, mjuka borstar med rakt ris, inget från Clas Ohlson eller ännu värre Biltema för sådant göra, du vill inte spendera 3 timmar till att få bort ett lod som fastnat i pannan/skorsten, tro mig! :shock:
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av pitch »

Länge sedan jag var här men vill gärna dela med mig av mina erfarenheter.
Jag har haft min panna/brännare sen 2006 och den har levererat väl 24/7 med mindre stopp för vissa ovan nämnda problem.
Pinnarna är numera utbytta till 10x4mm-skruv med dubbel mutter, byter skruv och mutter ca en gång om året.
Senaste åtgärden var att korta av kedjan, den hade blivit sliten med åren (17) och därför blivit lite längre. Jag hade inte utrymme att sträcka kedjan med att flytta motorn längre.
Tack och lov så behövde jag inte byta hela kedjan utan kunde korta av den med en halv länk som Thermia så förutseende lagt till en halv länk vid tillverkningen, fasthållen med den ynkligaste saxsprinten jag någonsin sett. För att förtydliga, en halv länk i en kedja är en länk som är smal/kort i ena änden och bred/lång i andra.
Nu är kedjan återigen lagom lång och brännaren går som ny :D
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Skriv svar