Rapport om 5 års drift med Bequem 15D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

MangeOhamn skrev:Tål polyuretan 5-56, eller är det därför de murknar :lol:
Kanske det. Men med tanke på att man använder gasol som drivgas var det inte så klokt att spruta in genom slussen (vingarna var borttagna då men har dränkts in tidigare) ner till den nedre skruven. Dvs med lite drag ifrån storsten är det oundvikligt att det kommer i kontakt med glöden några dm därifrån.

Tänkte väl att mitt tilltag kunde roa er :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Fråga är då, hur "mjukt" och böjligt är materialet. Det får ju inte vara för hårt för att inte tätningen skall äventyras.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jo man får ta reda på sånt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Vulkollan

Inlägg av Snapphane »

Hej igen Stugsittaren m fl

Vulkollan (fabr Bayer) har högst E-modul (styvhet) av polyuretanerna vad jag vet.
Använde 3 + 2 mm till slussvingarna.
http://www.bayer-baysystems.com/BMS/Bay ... _Vulkollan

OBS: Se andra trådar ang slussvingar. Diverse material är provade av många här på forumet. Betänk gärna att det är en säkerhetsdetalj - för min del innebär det val av högkvalitativt material.
Håll slussen ren - torka vb av med t ex terpentin. Det löser ligninet som fälls ut från pelletsen och kan ge en beläggning som ev bidrar till otät sluss.

Lycka till!

mvh / S-hane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
krej
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 19:45
Ort: Eslöv

Inlägg av krej »

Stugsittaren skrev:Kanske det. Men med tanke på att man använder gasol som drivgas
Nä, det är koldioxid som drivgas i 5-56. Men en finfördelad oljedimma kan brinna rätt bra ändå.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ang. slussvingar så säljs dom inte längre av den Thermia/Ariterm åf jag pratade med idag ang ombyggnadssatts till kejedrift, Nu är det hela slussen som byts vilket förmodligen är dyrare (tänkte inte på att fråga pris)
Hållbarheten vet man ju inget om heller då de är nytt..
Men det ska väl inte ta så lång tid/många år innan ja vet, Beställde ombyggnassatts till en kompis biomatic som har förbrukat 70 ton såg jag igår sedan installationen april -06 så närmare 20 ton/år gör han av med o då visar det sej rätt fort vad de är för hållbarhet.. :D
Han har fått utbyt drev/stifthjul på garanti/godwill men stjärnhjulet va nu så slut så backspärren gick inte justera så de blev rätt för då matade den inget el så hoppade den över så det slog stopp..

Att bygga om till kedjedrift gick på 1950:- + moms nu, Tydligen hade alla priser gått upp på delar till nyår..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

2500 ?????????????????

Inlägg av Snapphane »

Hej André m fl

Underligt om Ariterm ej lagerför vingar längre, men lätt att göra nya själv. Min sluss har gått 7 år/50 ton, endast vänt (ej bytt) vingarna en gång men till våren skall de pensioneras tillsammans med hela brännaren.
2500:-för ombyggnad?? Vilka delar innefattar det?
Polyuretanimpeller istf vingar? Finns ritning??

Pinnar + backspärrshjul lätt att fixa. Insexskruv istf pinnar. Svetsa upp profilen på hjulet mha enkel pappersmall alt bara slipa/fila (sabbar inte härdningen om det nu finns någon ...) hjulet så att backspärren inte glider. Finns gott om gods på hjulet.

Har kroniska problem med "överhopp" på Bequem trots alla möjliga justeringar utom byte av pelletsleverantör (Lantmännen).
Har Du aldrig haft det på Din brännare?
Det blir en modifierad A3 för min del istf 20D.

mvh / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Priset verkar ligga på 400+ moms = 500:- för den nya impellern. Samma pris från rörpularen till CTC:n som via Ariterm ÅF. Impeller ser nog likadan ut förutom att man inte kan byta vingar själv lika lätt (inga skruvar). Gjutna vingar om jag förstår det rätt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Vulkollan

Inlägg av Stugsittaren »

Snapphane skrev:Vulkollan (fabr Bayer) har högst E-modul (styvhet) av polyuretanerna vad jag vet.
Har du något lämpligt värde på hårdheten? Tex värde på Shore skalan?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Inlägg av Snapphane »

Nej -jag vet inte SHORE-värdet.
mvh / S
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: 2500 ?????????????????

Inlägg av André »

Snapphane skrev:Hej André m fl

Underligt om Ariterm ej lagerför vingar längre, men lätt att göra nya själv. Min sluss har gått 7 år/50 ton, endast vänt (ej bytt) vingarna en gång men till våren skall de pensioneras tillsammans med hela brännaren.
2500:-för ombyggnad?? Vilka delar innefattar det?
Polyuretanimpeller istf vingar? Finns ritning??

Pinnar + backspärrshjul lätt att fixa. Insexskruv istf pinnar. Svetsa upp profilen på hjulet mha enkel pappersmall alt bara slipa/fila (sabbar inte härdningen om det nu finns någon ...) hjulet så att backspärren inte glider. Finns gott om gods på hjulet.

Har kroniska problem med "överhopp" på Bequem trots alla möjliga justeringar utom byte av pelletsleverantör (Lantmännen).
Har Du aldrig haft det på Din brännare?
Det blir en modifierad A3 för min del istf 20D.

mvh / Snapphane
Ombyggnaden består av impellern/sluss, Övre skruv, Drev, kedja samt plåten som sitter överslussen där motorn sitter (varför den nu måste bytas :? )

Stugsittaren hade svarat om slussen såg ja

Nä jag har inte problem med överhopp, Visst kan nå enstaka lite större glödbit flyga ut men inte må att bry sej om iaf..
Blir iof mer om man kör den på max/20 kW men om man håller sej under 15 kW så ska de inte bli mycket överhopp då man inte har mer än 33-34% fläkt.. Det är då bara som ett damm när man kollar askan..

Tycker inte du ska behöva byta brännare till en A3 :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jasing
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 28 dec, 2005 16:42
Ort: Arvika

Re: 2500 ?????????????????

Inlägg av Jasing »

Snapphane skrev:Hej André m fl

Underligt om Ariterm ej lagerför vingar längre, men lätt att göra nya själv. Min sluss har gått 7 år/50 ton, endast vänt (ej bytt) vingarna en gång men till våren skall de pensioneras tillsammans med hela brännaren.
2500:-för ombyggnad?? Vilka delar innefattar det?
Polyuretanimpeller istf vingar? Finns ritning??

Pinnar + backspärrshjul lätt att fixa. Insexskruv istf pinnar. Svetsa upp profilen på hjulet mha enkel pappersmall alt bara slipa/fila (sabbar inte härdningen om det nu finns någon ...) hjulet så att backspärren inte glider. Finns gott om gods på hjulet.

Har kroniska problem med "överhopp" på Bequem trots alla möjliga justeringar utom byte av pelletsleverantör (Lantmännen).
Har Du aldrig haft det på Din brännare?
Det blir en modifierad A3 för min del istf 20D.

mvh / Snapphane
Jag beställde nya slussvingar på www.pelletsbilen.se
Det var nästan två veckors leveranstid vilket jag tycker är i längsta llaget. Men nu är det på plats och ingen rök längre.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Slussvingar enkel och billig lösning

Inlägg av thomasx »

Hejsan

När mina slussvingar rök (ha-ha) för knappt två år sedan klippte jag till några tillfälligt av en överbliven plastmattebit, jag undrade om det skulle hålla ens över natten. De höll tills igår, dvs nästan två år, så igår klippte jag till nya och stoppade i. Som redan nämnts stoppade även jag i två bitar på varje plats. Enkelt och billigt och man behöver inte bråka med att försöka hitta dyra specialmaterial (ie vulkolan etc).

När det gäller konverteringen till kedjematning så undrar jag om någon har någon bild att visa, vore mycket intressant att se. Var kan man beställa konverteringssatsen?

Hejhej
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Inlägg av Snapphane »

Hej

Vad bra att det funkade med "plastmatta" - det är ju ett förhållandevis ospecifierat material .....

Här hemma blir det polyuretan i fortsättningen också.

mvh / S
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar