Pellx temp spökar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Pellx temp spökar

Inlägg av rod02 »

Brännaren ville inte starta för några dagar sedan. Den har varit avstängd några veckor. Fick lite rektion när jag höjde stopptempen. Men sen la den av helt. Verkade tro att tempen var uppnådd. Jag gjorde det vanliga. Lyfte procesorn 1mm, och tryckte tillbaka. Lossade lite och spände på kontaktlisten. Kopparpasta i kontakten till tempgivaren. Men inget resultat. Väntade ett par dar. Och skulle fortsätta felsökning idag. Och då startar den :-) . Vet inte varför. Kanske nått av ovan. Temppotten står på ca 20%, hoppas det inte blir för mycket.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av rod02 »

Den fortsatte att spöka. Drar jag ut sladden en längre tid, så går den en cykel. Gjorde så i några dagar. Och nu funkar den igen. Vet inte om jag vågar låta den vara avstängd en längre period.

Det är varmt ute nu. Så jag vill fuska med ved, till varmvattnet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av rod02 »

Provade universalspray där givare m.m går in på kortet. Sen gick den en cykel. Temppotten står lite högt, så jag drog ut tempgivarsladden. Jag väntar med fin justering. Just nu i värmen, så går den inte konstant. Bara när jag behöver duscha hemma.
Gott att hitta felet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av rod02 »

Ropade hej för tidigt. Den fortsätter att spöka. Om pannan är nere i rumstemperatur, så startar den. Men stannar ganska omgående. Blinkar grönt som när den väntar på att gå ner i temp. Den har inte lyst rött nån gång under detta strul.

Skiftade processor, men ingen skillnad. Om fotocellen är dålig så borde den göra samma efter den varit strömlös. Men den fortsätter i vänteläge.

Jag lossade sladden till tempgivaren från kretskortet, och mätte. Ganska nära vad det skall vara. 1200 ohm. Mätte även kretskort till chassie kontakt. Alt ok.

jag provade att dra ur säkringen, men det gjorde ingen skillnad. Lossade en sladd från överhettningsskyddet i fallröret, ingen skillnad. Nått borde väl hänt :shock: .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av rod02 »

Rotade fram reservdelsbrännaren. En gamling med glödstift från diesel motor. Tror jag. Den startade upp. Den går lite fett. Jag ser en kraftig orange låga i ved delen. Kammaren där oljebrännaren satt, och där pelletsbrännaren är så full av låga, så det spiller in i ved delen. Jag sänker matningen nästa gång den skall gå. Jag tror totaleffekten räcker till.

Ovan tyder på att tempgivaren är hel. Mätte på fotocellen. Den verkar funka. Rengjorde styrkortet med tandborste och vatten. Men den modernare brännaren vill fortfarande inte. Mätte även mellan skruvlisten och processorn. Och fick lite reaktion. Har snart slut på ide¨er :-( .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar vara lite knas med temppotten. Går det att få in lite elektronikrengöring i den och motionera den fram och tillbaka.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av rod02 »

Rotade fram en ohm(resistans) mätare. Lossade tempgivaren på plint 15 och 16. Mellan plint 15 och mittenbenet på potten blev det resultat. Vrider jag potten blir det ca 50 till 250 ohm, i ändlägena. Så det verka som potten gör nått. Mäter jag från plint 16 blir det samma på pottens 3 ben.

Vad är det för processor tro? Pic kanske. Tror jag hittat pot in. Ca ben 5-8. Jag har inte skrivit upp exakt.

Ett schema skulle sitta fint.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av Stegatorparn »

Kan du se vilken resistans potten är märkt med?
Har du mätt mellan potentiometerns ändanslutningar och mellan ett ytterben och mittben och kollat att det är jämn resistans vid vridning utan glapp?
Kolla också att det är god kontakt mellan kabelns 15 stift i bägge ändar. Händer att en liten kopparledare kan gå av i hanteringen med åren.

Finns nog inget schema för kretskortet mer än det i manualen som bara visar ansluten utrustning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av rod02 »

Yes yes framgång. Jag rengjorde kretskortet med tandborste och vatten. Varför är mina tänder svarta nu :-) ... Monterade bort display plåten med brytare. Byglade brytaren. Lödade ihop 2 motstånd till 1200 ohm. Testade löst och grön LED snabb blink. Sen började knäppa om tändelementet. Då drog jag ur bygeln. Och den körde på med fläkt, för avsvalning/avslut. In i pannan. Startade snällt. Efter startdos är den snål med matningen, normalt. Sen gick den in i fullmatning yes yes :-). Den fick gå så tills jag fick garanterat varmt duschvatten. Att det kan vara så kul att slösa pellets igen :-). Nästa försök blir med tempgivare, för att utesluta den. Sen panel, för brytaren mäter hel.

Har mätt som en galning. Och kommit fram till en del. Ben 19 och 20 på sladdlisten är 230V in och överhettningsskyddet i fallröret. De som är närmst extern kontakterna. Normalt bakvänt. Här kan men se skillnad om man vänder sladden i väggen. Fas och nolla. Tips mät mot chassie till dessa två, innan det strular. Så går det att mäta om överhettningsskyddet löst ut. Bekvämare om gula kåpan är av.

Min matning är 1/4+ . Borde funka som start för de flesta. Jag har nog inget true RMS att mäta fläkten med. Men jag tror min fläkt snurrar saktare än spänningen visar. Slitna tröga lager. Efter grovinst, får ni finjustera efter era behov.

Reservbrännare gav också upp :-( . Där är panelbrytaren kass. Trots den gick nyligen?? Kretskortet i den är rent. Jag provade med bygel och resistorerna "i bänk". Men den vill inte längre. När jag märkte att den inte funkade i pannan. Så lirkade jag med kontakten för tempgivaren. Då rasslade det lite i servot till glödstiftet. mot slutet av alla tester gjorde den inte ens det. Det är bara en reserv. Men när ordinarie är klar, så blir det nästa projekt...

Jag har bytt kontakten i brännaren till tempgivaren, för läänge sedan. Mest för att pasttabben rökt av. Och den inte satt stabilt. Men även för att den är skitig och sliten. Tänkte sillicontäta den innifån som sot/ask skydd, men det blev inte av. Den från reservbrännaren var ren, men tabben av där med :-( .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av rod02 »

Säg en glädje som varar :-( . Fick fortsätta felsöka. Värme kamera har jag ingen. Men jag har en örontemometer. Tror det är ir trots de heter laser också. Inget blev speciellt varmt. Sen duttade jag på med resistorerna 2x550ohm seriekopplat. Resistorer i parallell halverar resistansen. Då startar den och går. Så jag hämtade ett till motstånd ca 550 ohm. Och kör nu med bara ett motstånd. Ingen tempgivare. Panntempen stiger. Jag får vakta och stänga av manuellt.

Potten är misstänkt orsak. Men de är dyrt att bara beställa en... Vill helst hitta en i skrotlådorna. Blir nog sladdar och extern pot först. Utan schema vet jag inte om en med för mycket resistans skadar nått. För lite vill jag inte ens prova.

Bild
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx temp spökar

Inlägg av rod02 »

Mätte mellan skruvlisten och processorn. Men hittade inget ben som potten ändrade. Processorn klarar kanske bara nollor och ettor, samt pulser. Då behövs en resistans till pulsomvandlare på kortet. Och ovan mätning omöjlig med strömmen av.

Mina alternativ är laga kortet, eller styra externt. Men lös termostat.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar