Pellx Gordic matar skruv matar inte!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Pellx Gordic matar skruv matar inte!

Inlägg av IR655 »

Hej!

Jag har inte använt min pellets brännare som är kopplad till en Effecta Woody 35 panna sen i slutet av September. Nu när jag starta igång allt så matar inte matar skruven konsistent. Den kan mata fram startdos, mata lite under start-fasen och sen hör man hur motorn får signal att mata mer pellets, men den bara brunnar lite lätt. Tar jag en tång och vrider på axeln till skruven så kan den mata på som vanligt igen en liten stund sen fastnar den igen.

Jag har tömt hela matar-röret på pellets och spån och matat med ren pellets utan spån och det har inte gjort någon skillnad.

Jag misstänker motorn eller växellådan. Kan det vara signalen från kretskortet? Känns inte som signalfel då den matar om jag vrider till på axeln och hjälper till varje gång den fastnar.

Tar man strömkablarna från brännare och sätter ihop dom för att ge kontinuerligt ström till matarskruven (hane o hona) går den hur bra som helst och matar pellets tills man drar ut dom två kablarna. Det är just under drift som den får matarsignal som den verkar fastna eller inte orka mata fram pellets.

Tips och synpunkter uppskattas! Vill inte byta delar i blindo så om någon vet hur jag kan utesluta andra delar än motorn blir jag väldigt glad!

Jag ska försöka få fram bilder eller video på fenomenet under dagen.
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Pellx Gordic matar skruv matar inte!

Inlägg av IR655 »

Nu har jag läst lite trådar angående kondensatorer på dessa motorer. Den som sitter på har suttit där i många år. Det jag kunde läsa på den var:

1.5uF 400V 25-85 grader C, 50/60Hz.

Kan man uppgradera denna kondensator eller ska jag söka en med samma specifikation?

Tack!
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pellx Gordic matar skruv matar inte!

Inlägg av nyman »

Här kan du köpa en likadan. Om det är en SPGmotor så passar den.
https://pelletsteknik.se/sv/kondensator ... itans-15uf
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx Gordic matar skruv matar inte!

Inlägg av Stegatorparn »

Eftersom skruven går problemfritt när du direktmatar motorn, tror jag inte motorkondensatorn är problemet, även om den är enklast och billigast att byta.
Skulle snarare tro att problemet sitter i triaclådan, där triacen för skruvmotorn är misstänkt.
Går fläkten felfritt eller går den tveksamt också? I så fall kan det vara en silkondensator i nätdelen i triaclådan som är slut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Pellx Gordic matar skruv matar inte!

Inlägg av IR655 »

Fläkten går felfritt. Den har bara problem med matning av pellets vid start/drift som är helt slumpmässigt.

När jag direkt kopplat motor i början av detta problem så gick den inte heller först. Jag var tvungen att hjälpa till med en polygrip på axeln och kicks lite lätt höger vänster för att den skulle börja orka mata själv.

Håller man handen på motorn känner man att signal går fram till den (det surrar och vibrerar väldigt lätt) men den snurrar inte alltid.

Kondensatorn har suttit där sen installation 2009-2010 vad jag vet. Den har i alla fall inte bytts ut under min ägo av huset sen 2015.

Håller i åtanke att det kan vara triac enheten! Tackar för tips! Jag får beställa kondensator, testa och återkomma :-)
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Pellx Gordic matar skruv matar inte!

Inlägg av IR655 »

Nyman:

Är det okej att den kondensatorn du länkar till är 1.0uF och 450v dvs inte exakt samma spec som den som jag har nu?
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx Gordic matar skruv matar inte!

Inlägg av Stegatorparn »

Med den info du tillfört, är jag också övertygad om att det är motorkondensatorn.
Du bör byta till en kondensator som har samma eller något större kapacitans som den gamla.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Pellx Gordic matar skruv matar inte!

Inlägg av IR655 »

Fick precis den nya kondensatorn i brevlådan. Bytte och starta upp allt och den fungerar! Startdos, drift, allt matas på som vanligt nu.

Tack såå mycket för hjälpen och denna underbara forum! Hoppas min tråd hjälper någon annan.
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Skriv svar