Reservdelar på helgen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Reservdelar på helgen?

Inlägg av johan6611 »

Hej kunskapsbanken. Tändelementet hade gett sig när vi kom hem, finns det butiker med reservdelar eller är man helt förvisad till e-handel? Dvs delarna kommer kanske torsdag om man har tur.. (pellx 20kW)
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Reservdelar på helgen?

Inlägg av Taxen »

Beroende på var du bor med t.ex närhet till nån firma.Visst är det typiskt att det är nåt som ska strula när det är helger.Själv börjar jag få slut i bulkförrådet som jag nu tömt och sållat/säckat så jag vet hur mycket jag har att röra mig med.Kan få vänta en vecka innan jag får leverans.Får åka och köpa lösa säckar så jag klarar mig.Jag råkade ut för samma problem för några år sedan precis när påsken började.Fick vänta en vecka på elementet.
Köpte tändkuber i burk och dränkte dem med lampolja och släppte ner dem genom fallröret.Startdos först i brännaren.Man får passa på när brännaren normalt skulle tända.Sen går ju brännare till den stannar vid ca 80 grader.Lite jobbigt men en nödlösning.
En firma av flera https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/p ... -420w.html
Googla på "tändelement pellets" så får du fler firmor
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: Reservdelar på helgen?

Inlägg av johan6611 »

Tack. Har beställt från pbs redan men postgång under storhelger är vad det är. Löser det tillsvidare med toapapper och t-röd under startdosen för att sedan droppa ner stormstickor..
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Reservdelar på helgen?

Inlägg av nyman »

Sök efter lokala installatörer till Pellx, KMP eller Eurofire så kanske du kan hitta någon där du kan köpa tändelement.
Har också en Jämä (Focus). Du borde få en ansenlig röktemperatur med Pellx i den pannan? Jag kör nu med 11 kW effekt och 130 grader ut. Jag är trött på pannan men pannrummet för litet för att få in en Ecoflex eller Nibe Pellux.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: Reservdelar på helgen?

Inlägg av johan6611 »

Nyinflyttad så sotarn har ej hunnit hit ännu. Skall bli intressant att ta reda på.

Varför trött på pannan förresten?
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Reservdelar på helgen?

Inlägg av nyman »

Tröttsamt när pannan måste tömmas på aska varje vecka. Krypa över matningsskruven när man behöver kontrollera att inställningarna stämmer. Du kanske har bättre plats. Liggande eftereldytor är ingen bra ide, där fastnar en massa aska som måste tas bort.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: Reservdelar på helgen?

Inlägg av johan6611 »

Jag förstår. Det ligger i 10 års planen. Hittade för övrigt en karl med reservdel.
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Skriv svar