Skillnader mellan olika Pellx-brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mabo07
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 21:09

Skillnader mellan olika Pellx-brännare

Inlägg av mabo07 »

Jag har vad det verkar som två Pellx-brännare (två st 20 kw varav den ena heter P21) från 2001. De ser nästan identiska ut sånär som på några små skillnader. Det ska sägas att P21 inte fungerar. Den köpte jag för att få reservdelar till den som fungerar. Innerrören ser ut att vara lika stora, men de borrade små hålen är olika placerade. Och dessutom går det inte sätta i röret från den trasiga brännaren in i huset på den fungerande brännaren. Jag tror att själva tändenheten tar emot. De ser nämligen olika ut i de båda husen.

Nu till frågorna:
1. Går det att modifiera tändenheten så att röret passar?
2. Till röret som inte passar på det fungerande huset finns det inga hål för ett stoppbleck. Vilken betydelse har stoppblecket?
KMP PX21 (2006) i kombo med TMV Compact 900
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Skillnader mellan olika Pellx-brännare

Inlägg av Taxen »

Är rören exakt lika? PellX20 har fästplåten fastsvetsad på innerröret men inte på 21:an.När jag köpte nytt innerrör för 7 år sedan så visade det sig att de har bytt typ av stoppbleck.Det gamla hade två platta stift till avlånga hål i innerröret och nya 2 runda piggar till runda hål.Har du högt fall för pelletsen så finns risken att pellets rullar in i pannan till ingen nytta.Min brännare är från -00.
Hur ser det ut med ditt tändelement? Är det det ett spetsigt rör som elementet ligger i ? Har du haft isär så du kan justera elementet?
Här kan du kolla på lite bilder vad som finns till de olika brännarna.Backa en sida för att se 21:an

https://www.eldkraft.se/kategori/Pellet ... rvdel-PX20
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
mabo07
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 21:09

Re: Skillnader mellan olika Pellx-brännare

Inlägg av mabo07 »

Stort tack för svar!
Jag tycker att rören ser rätt lika ut, förutom lufthålens placeringar. Fästplåten är fastsvetsad på båda rören i det här fallet. Men vad gäller stoppblecket så är ju din förklaring rimlig.
Tändelementet på Pellx20 ser ut så som en tub som smalnar av längst fram. PÅ P21:an är det bara ett smalt rör så att säga. Jag är tekniskt obegåvad men jag tänker att det borde finnas ett sätt att få på röret till P21:an till P20-brännaren?
KMP PX21 (2006) i kombo med TMV Compact 900
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Skillnader mellan olika Pellx-brännare

Inlägg av Taxen »

Kan före ägaren bytt till ett sånt här keramiskt element?
https://www.eldkraft.se/produkt/ombyggn ... c-px201380
Det måste ju gå att justera bakåt kan man tycka.Skall sitta emot hålet i bakgaveln.Elementet sitter i huset och när du skall sätta ihop huset med röret så får du inte ihop dessa?Passar det inte så kan du ta elementet från den gamla till det nya.Sitter med två låsmuttrar ihop med fläkten på utsidan,sen skruvarna på elementsidan med stjärnmejsel.En skruv lossas som låser fast elementet i hållaren.
Svårt att skriva så det blir vettigt. :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
mabo07
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 21:09

Re: Skillnader mellan olika Pellx-brännare

Inlägg av mabo07 »

Det kan vara en sån på px21:an. Jag ska ta en närmare koll vid bästa sotning. Det ska nog lösa sig :)
KMP PX21 (2006) i kombo med TMV Compact 900
Skriv svar