Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ture
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 20:43

Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Ture »

Har en PellX 20 med gamla styrboxen. Prod datum 2004-51. Processorkortet är uppgraderat till ver 2.1. Har kört med den gamla typen av flamvakt tills för en veckan sedan då helt plötsligt överhettningsskyddet slår ifrån.

Pannan är uraskad samt sotad osv. Hur jag än bar mig åt så fortsatte det hela med att överhettningsskyddet slog ifrån. Körde test 4 för att se om flamvakten var med men det visade inget tecken på att den fungerar.

Köpte nu en ny flamvakt men det fungerar inte heller. Denna har en blå och röd kabel och då är frågan ska den ens fungera med nuvarande styrbox och processorkort?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Det gäller att koppla blå och röd rätt då det är en typ av fototransistor. Fungerar det inte så växla kablarna.
Annars är det ny styrbox som gäller.
https://www.eldkraft.se/produkt/flamvak ... -20-kw1351
https://www.eldkraft.se/produkt/flamvak ... 3-1gra1371
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ture
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 20:43

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Ture »

Tack för tipset! Switchade kablarna och nu funkade test fyra! Knepigt nog så kopplade jag röd och blå enligt PDF manualen från de som sålde flamvakten? Kanske är det annorlunda kopplat i äldre brännare? Drog igång brännaren å håller tummarna!
Ture
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 20:43

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Ture »

Tyvärr verkar det inte funka... Värmeskyddet slår till igen. Är så trött på pelletseländet. Varje vinter så ska det strula.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Vilket överhettningsskydd är det som löser ut, pannans eller brännarens?
Går brännaren tills överhettningsskyddet löser är det inte flamvaktens fel.
Vilken panna har du?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ture
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 20:43

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Ture »

Hej, Det är Brännarens överhettningsskydd som slår till. Pannan heter Diom Topp. Körde igång eländet en gång till för att upptäcka att nu har den matat hela röret fullt med pellets samt spräckt slangen från transportören så hela golvet i pannrummet var fullt med pellets. inte en aning vad jag ska göra...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarens effekt är för hög för pannan. Pannan klarar max 15 kW vid pelletseldning. Det är sannolikt för hög effekt som har knäckt flamvakten.
För att få brännaren att enbart gå med 15 kW effekt gör du så här:
- Ta bort bygeln på kretskortet i styrboxen eller sätt den på enbart ett stift. Då är brännaren inställd på enbart hög effekt.
- Sedan justeras driftmatningen ner till 310 gram pellets/ 6 minuter genom att köra Test driftdos läge 8.
Bägge dessa åtgärder finns beskrivna i manualen.
Därefter justeras fläkten ner tills det kommer grå synlig rök ur skorstenen. Går också att lysa in genom dragbegränsaren med en ficklampa.
När röken blir synlig ökar man fläkten i små steg med 5 minuters mellanrum tills röken precis försvinner.

Sitter brännaren i vedluckan eller oljebrännarhålet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ture
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 20:43

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Ture »

Brännaren sitter i vedluckan. Frågan ang huruvida om min styrdosa stöder flamvakt med röd och blå kabel? Ska det funka tro?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Eftersom brännaren bryter på överhettningsskyddet så ser flamvakten elden och fungerar som den ska.
Hade flamvakten inte fungerat, skulle brännaren inte övergått i driftfas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ture
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 20:43

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Ture »

Då är frågan vad som kan vara fel? Anledningen till att jag bytte flamvakt var för att jag antog att flamvakten gett upp.

Trodde att överhettningsskyddet slog till för att flamvakten inte reagerade och att brännaren därmed bara fortsatte att elda!?!

Brännaren har gått ca10 år, under min tid i huset, med lite byten genom åren av bla. Ny fläktenhet och brännare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarens överhettningsskydd som sitter på fallröret löser ut när fallröret blir c:a 95° varmt.
Det finns flera orsaker som gör att skyddet löser ut.
- Mycket aska i brännarröret.
- Dåligt drag beroende på delvis stängt rökgasspjäll, igensatta rökkanaler i pannan eller till skorsten, för liten uteluftsöppning i pannrum, dragbegränsare som fastnat i öppet läge, sotlucka har inte återmonterats efter sotning, mm...mm.
- För hög brännareffekt i förhållande till pannans konstruktion. Pannan blir inte av med rökgaserna i tillräcklig omfattning.
Det är bara att kolla igenom listan och se vad som blir kvar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ture
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 20:43

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Ture »

Sotaren var här för några månader sedan, allt funkade dessutom har jag varannan vecka dammsugit hela anläggningen och som sagt om det är rökgaser... Allt har ju fungerat under tio år, med mindre stopp för trasiga delar såsom värme-element, fläkt m.m.?! Kan detta uppkomma nu tro? Har dessutom haft en service gubbe ute några gånger som justerat in brännaren och kollat över det hela genom åren... Försöker dock att lösa det mesta själv då det blir kostsamt att ta ut någon.

Liten update. Kan konstatera att tändelementet funkar då det glöder därinne när jag kör test 4. Däremot verkar den nya flamvakten inte fungera med denna styrboxen. Fick denna uppdaterad med nytt processorkort för några år sedan til ver 2.1. Kopplar jag den nya flamvakten enligt manual händer ingenting när jag kör test 4. Vänder jag på kablarna så lyser alla staplarna igång vid tryck på test vid test 4 trots att tändelementet inte glöder.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarröret måste askas ur minst en gång i veckan, gärna 2 ggr/vecka vid lägre effekter.

Läge 4: Funktionstest
När testsekvensen startats slås tändelement och fläkt på under max. 5 minuter. (Fläkten går för att inte tändelementet skall överhettas).
När flamvakten belyses (inom 5 min.) så slås tändelement och fläkt av och flamvakten mäter ljusstyrkan. Ljusstyrkan visas på displayen (0 – 10 lampor).
Om knapp ”test” trycks in nu så körs fläkt och matarmotor i högeffektläget under max 6 min. OBS! matarmotorn går intermittent dvs. inte hela tiden. Testet körs i 6 min. eller tills manöverbrytaren slås av.

Har du belyst flamvakten under testet och konstaterat om den ser skillnad på mörker och ljus?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ture
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 20:43

Re: Pellx 20, flamvakt funkar inte?

Inlägg av Ture »

Hej igen! Jättetack för all din hjälp och input! Körde nu igång test 4 med den gamla flamvakten installerad men jag har tagit ur den ur hållaren. Belyste med ficklampa ett gäng ggr och displayen på styrboxen reagerar tydligt med fulla staplar när jag lyser på flamvakten. Då kan jag konstatera att flamvakten verkar fungera. Nu ska jag köra igenom hela pannan med dammsugaren ett varv till.
Skriv svar