Brännare stoppar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Lill-Fimp
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 02 mar, 2018 10:42

Brännare stoppar

Inlägg av Lill-Fimp »

Hej.
Nu ger jag upp. Har vridit och korrigerat driftdoser, startdoser, fläktar och allt men min brännare går oerhört ojämnt. Nu tar ej expertisen till hjälp.

Jag har en Pellx 20kW som har gått bra sedan jag flyttade in i huset för ca 5 år sedan men den sista tiden har det varit katastrof. Brännaren går max tre ggr i rad sen stoppar den med en av tre varningar. Antingen med blinkade eller fast röd lampa med 3 gröna staplar eller enbart med en grön stapel. Det är lite olika varje gång.

Jag har bytt pelletssort ganska nyligen till Scandbio som jag trodde var bra men problemen startade lite redan innan jag bytte sort.

Jag vet inte om det spelar någon roll men jag har fått ett hål i den här plåtlådan som finns inne i själva pannan. Jag har ingen aning om vad denna heter. Jag har försökt att köpa en ny sådan men har ingen aning vad jag kan få tag i sådan eller om det spelar någon roll?

Tar tacksamt emot förslag på vad jag kan göra. Jag har justerat startdos och driftdos. Provat med både mycket och lite fläkt men inget verkar fungera. Kan nämna att jag följt matningarna och noterat att den matar lite ojämnt. Om jag förstått det rätt så skall den mata var 20e sekund i driftläge men i vissa fall kan min brännare sluta mata i över en minut för att sedan mata igen. Vet inte om detta är normalt men det verkar som om brännaren stoppar i dessa uppehåll varje gång.

Tacksam för alla förslag. Tack på förhand! Ber om ursäkt för långt inlägg.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare stoppar

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarlarmet tyder på att matningen antingen är för låg så elden slocknar eller för hög så flamvakten skyms av pellets. Det kan också bero på dåligt drag eller för hög effekt från brännaren så brännaren blir för varm.

Har du mätt start- och driftdoser så du vet vilken effekt brännaren ger?
Finns många trådar som beskriver hur det går till.

Vilken panna sitter brännaren i?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lill-Fimp
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 02 mar, 2018 10:42

Re: Brännare stoppar

Inlägg av Lill-Fimp »

Startdos är runt 220g när jag kollade senast och tillförd effekt runt 25 kW. Jag har testat både mycket lägre och mycket högre med samma resultat. Spontant känns det som om pannan i alla fall stundtals går mindre dåligt vid högre tillförs effekt.

Pannan är en ctc men ingen aning om modellnummer. Huset är från 72 och jag tror pannan varit med sedan dess.

Edit: Om jag läser av infon på pannan rätt så heter den ctc 171b.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare stoppar

Inlägg av Stegatorparn »

Det är alldeles för hög effekt med 25 kW i den pannan.
Pellets ger en lika stor rökgasmängd som ved och pannan är specad för max 12 kW ved.
Är förmodligen en trolig orsak till att termostaten i triacenheten löst ut och larmat.
Kontrollera att spjället upp till vänster i fronten är helt öppet.

Ställ in driftsdosen genom att göra testmatningar under 6 minuter tills matningen är c:a 310 gram/6 min motsvarande 15 kW. Lägre effekt kan ge stabilitetsproblem vid ojämn matning.
Sedan skall fläkten justeras ner tills skorstensröken försvinner och eldstaden i pannan får en mellangrå färg av sot.

Slopa lågeffektläget genom att ta bort bygeln på kretskortet. Det går inte att få en vettig förbränning vid så låg effekt som det skulle bli.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lill-Fimp
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 02 mar, 2018 10:42

Re: Brännare stoppar

Inlägg av Lill-Fimp »

Stort tack för tipset. Provar att vrida ner driftdosen då så hoppas jag på det bästa.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Brännare stoppar

Inlägg av brushuvud »

kanske ska rengöra flamvakten också?

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar