Pellx flamvakt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pellx20
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 feb, 2018 17:46

Pellx flamvakt

Inlägg av pellx20 »

Har en äldre pellx 2006. Ska byta Flamvakt och är lite osäker
På kablarna en röd och en blå, står bara att det är viktigt att dom kopplas rätt. 50 procent chans ju. Den gamla har har två gråa kablar, tydligen finns dom inte och köpa längre. Tacksam för svar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av Stegatorparn »

Finns en tydlig bild på sidan 27 i den här manualen hur flamvakten skall kopplas.
https://www.eldkraft.se/Bruks/PX/PELLX/ ... isning.pdf

Den gamla flamvakten med grå kablar verkar finnas hos PBS.nu.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/p ... servdelar/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pellx20
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 feb, 2018 17:46

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av pellx20 »

Tack för tipset, har en äldre manual till min.
Flamvakt och processorkort bytt, blev en
uppgradering på kortet.
Robban88
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 02 dec, 2012 22:17

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av Robban88 »

Hej

Jag blir galen, och hoppas på hjälp! Jag har också en pellex gordic kan också vara 2006 ca. Jag har problem med att skitet stannar lyser 7 lampor o alarm, dvs flamvakt, första gången den gjorde de var för ett år sen.

Jag beställde då en ny flamvakt, men sen fungerande den tills nu. Jag bytte flamvakt, den går bra i några timmar sen stannar aset !

Läser man manualen står de rengör flamvakt byta flamvakt, kolla startdos eventuell för liten osv....

Kollade startdos och den ladda in 6dl inte konstigt den small igång...

Problemet kvarstår!!!

Min gamla flamvakt hade två blåa kablar.....läst om blå röd? Min nya flamvakt hade 2 st röda....har detta någon betydelse?

Vad gör jag snälla om nån läser detta tar jag emot all hjälp, givetvis as kallt ute med nu
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av Stegatorparn »

Det skulle vara bra att veta vilken panna brännaren sitter i?

Har flamvaktens kablar samma färg borde det inte ha någon betydelse hur dom kopplas in annars är det bara att växla trådarna.
Gordic har ju en utmärkt styrning med flera testmöjligheter där det är möjligt att se om flamvakten fungerar.
Det som knäcker vakten är om den utsätts för övertemperatur.

Startdosen skall vara så pass stor att tändelementets hål i brännarrörsgaveln täcks för, i regel 3,5 dl.

Har flamvakten varit sotig när den larmat?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Robban88
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 02 dec, 2012 22:17

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av Robban88 »

Tack för svar. Den sitter i en Nibe city - VX. Och har suttit där minst i 7 år och fungerat bra.

Men de var bra att veta med kablarna, den stanna inatt. Men tills nu har den brunnit flera ggr, helt felfritt. Därför förstår jag inte hur de bara kan ske ibland ?

Ja innan har flamvakten blivit skitig, hm montera in den nya igår, kan iofs kolla om den blivit skitig, vore högst osannolikt iofs.

Ja jag mätte upp startdosen igår och den ligger på exakt 3,5dl, de lär väl spara pellets iaf, samt mjuka starter.

Finns de nånstans som de är skitig kanske som man skall rengöra? Jag vet inte...tacksam för fler svar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av Stegatorparn »

Är brännaren inställd att gå med hög och låg effekt ska du ändra till enbart hög effekt och sänka effekten till 13 - 15 kW, vilket är max effekt vid pelletseldning som går att köra i den pannan med god ekonomi.

Sotig flamvakt tyder på att effekten är lite för hög så att det blir övertryck i brännkammaren samt att förbränningen ät lite för fet. Kontrollera att panntuberna är rena och rökkanalen mot skorstenen är fri.

Sitter det turbulatorer i panntuberna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Robban88
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 02 dec, 2012 22:17

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av Robban88 »

Vad menar du med hög och låg effekt? Den blinkar ju först på en stabel, sen går den direkt över till 7 stablar, sen 10 full effekt. Hur skulle man kunna ändra de isåfall?

Vad menar du med turbulatorer? Jag har ju sex rör kan man säga som går upp i pannen, och jag har 3 i dom rören antar de heter turbulatorer då. Jag har alla 6, kanske skulle ändra det?

Som sagt stort tack för du hjälper mig! Du verkar ju hel grym på detta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av Stegatorparn »

Vid fabriksinställning startar brännaren med hög effekt och när det är c:a 5° kvar till stopptemperaturen, går brännaren ner på låg effekt. Hur det är inställt i ditt fall kan du se när panntemperaturen har 5° kvar till stopp.
Då går displayen från 10 till 5 led för lågfart.

Turbulatorerna bromsar upp rökgaserna för att värmeöverföringen ska bli bättre. 3 tuber med turbulatorer pekar på att någon har anpassat pannan efter brännarens effekt och rökgastemperaturen är troligen relativt hög. Det går troligen inte att stoppa i fler turbulatorer pga effekten, vilket sannolikt medför att brännaren blir överhettad.
Har du en rökgastermometer i rökkanalen till skorstenen som du kan läsa av?

I vilket läge står funktionsomkopplaren vid drift, 0,1,2 eller 3?
Vid vilken panntemperatur stoppar brännaren?

Vilken effekt brännaren går på kan du ta reda på genom att göra en testmatning.
-Stäng av brännaren med manöverbrytaren på styrlådans sida.
-Ställ funktionsomkopplaren i läge 8.
-Slå på manöverbrytaren.
-Lossa pelletsslangen från brännaren och trä på en plastpåse.
-Gör två snabba tryck på testknappen.
Nu matar skruven fram driftdoser i några minuter.
När matningen stoppat väger du påsen så får vi fram effekten.

-Stäng av med manöverbrytaren och återställ funktionskopplaren i ursprungsläget.
-Slå på manöverbrytaren och brännaren är driftsklar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Robban88
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 02 dec, 2012 22:17

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av Robban88 »

Man får lära sig mycket! Okej jag skall kolla det (läget där den har stannat har varit med 7 stablar och de är rätt så i början, går den förbi det läget till 10 = kommer det fungera som det skall. Jag har inte varit hemma idag, var rädd för det skulle vara kallt i huset. Men den har faktiskt fungerat hela dagen.

Okej, så du tycker jag skall behålla dom 3 turbulatorna?

Den står på 0

Börjar bränna vid 60, bränner upp till 80.

När man gör det testet, hur mycket skall påsen med pellets väga då?

Hoppas den funkar inatt nu iaf...

Stort tack
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av Stegatorparn »

I ditt fall borde påsen väga ungefär 280 - 350 gram. Väger den mer är effekten för hög för pannan och man eldar lite för kråkorna. Bättre att anpassa brännaren efter pannan än pannan efter brännaren.
Effekten får man fram genom den här formeln, pelletsens vikt i kg x 4,8 (kWh/kg) x 10 (60 min) = inmatad effekt.
Finns också en liten tabell i manualen.

Har du ingen rökgastermometer kan det vara en god idé att sätta en sådan före dragbegränsaren.
Clas i sjön har en billig http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kga ... r340641000.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pellx20
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 feb, 2018 17:46

Re: Pellx flamvakt

Inlägg av pellx20 »

Bytat flamvakt och processorkort förra helgen, har nu gått
felfritt sen dess. Rätt säkert att det var problemet. Den gick in i
säkert driftläge hela tiden innan, alltså med 3 tända lampor
och blinkande larmlampan. Ibland stannade den med 3 tända
lampor och fast lysande larmlampa. Gick på en tusing så värt
och prova om ni har mycket problem.
Skriv svar