Brännare stannar för ofta.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
darigu
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 04 apr, 2013 18:00

Brännare stannar för ofta.

Inlägg av darigu »

Hej gubbar och tanter!
Ett jäkla bekymmer har jag just nu. Jag befinner mig just nu utomlands och min gode granne har hjälp mig med pannan, problemet är att den stannar titt som tätt. Misstänker att den får för mycket pellets. Han skickade mig en bild från brännarn och där fanns en massa pellet utan att några pellets hade fått bränn färg. Jag bad honom att rensa allt slänga in lite pellets och starta om. Den gick igång. Innan jag reste köpte jag nya pallar pellets men från samma tillverkaren, det är bara att de bytte namn till scanbio men enligt de samma pellets kvalitet. Vad tror ni? den stannar då den försöker startar inte mitt i procesen.
Tack för hjälpen!
Effecta Pellets 200 VVE (2005)
Pellx 20 Gordic (2005)
Två våningshus + källarn badrum golvvärme.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännare stannar för ofta.

Inlägg av Eldvin »

Kolla så att fläkten går som den ska och att det är rent mellan rören och att hålen är rena . Väg sen in startdosen och matningen. Dom har mig veterligen endast bytt namn på påsarna.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Brännare stannar för ofta.

Inlägg av Haseld »

Eldvin skrev:Dom har mig veterligen endast bytt namn på påsarna.
Är nog inte bara....... läs den här tråden också: viewtopic.php?f=21&t=18166
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännare stannar för ofta.

Inlägg av Eldvin »

Ser man på ! De kan vara så ,så gjorde även stora förut. Jag var nämligen å lastade två pallar härom dan och dom va de inte Agrol i för den pelletsen är grön. De kan vara så att återförsäljaren kan välja olika kvaliteer men med lika säckar. Men de är endast en teori.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare stannar för ofta.

Inlägg av Stegatorparn »

Scanbio (Agrol + Neova) har flera fabriker och kvaliteten mellan fabrikerna varierar.
När jag fick från Ulricehamn var det i regel mycket spån och damm i, medan leveranser från Malmbäck och Vaggeryd var bättre.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar