Löser ut överhettningsskyddet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Bottesini »

Hej!

Jag har en Pellx 20kW i en Effecta Pellets panna installerad -02 av husets tidigare ägare.

Mitt problem är att brännaren inte alltid stannar vid uppnådd panntemperatur (strax innan 80) utan pannans överhettningsskydd löser ut.
Det verkar som att det händer när brännaren måste gå ofta.
Problemet började för 4 dagar sen, när det blev kallt, och det händer typ 2 ggr/dygn.
Däremellan funkar den precis som den ska. Rökgasen ligger nu på drygt 200 på högeffekt och och ca 190 på lågeffekt med en veckas sot.

Någon som har någon idé vad det kan vara?

/Andreas
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av IR655 »

Jag har en pellx 20kW mot en effecta woody panna. Jag hade samma problem för några dagar sen då jag ställde upp matningen av pellets lite. Märkte då att överhettnings skyddet löst ut efter ca 3-4 dygn. Troligen blev det för mycket bränsle och för lite luft så den hann inte förbränna allt så kakan byggdes på uppåt mot matarröret.

Jag justerade ner matningen och överhettnings skyddet har inte löst ut sen dess.

Jag tycker din rökgastemp är lite hög, min ligger på 150 grader i hög effekt nysotad. 160 efter en vecka.
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Bottesini »

Tack för ditt svar.

Det är inte matarrörets överhettningsskydd som har löst ut utan pannans och då tänkte jag först att det var temperaturmätaren på pannan som var trasig men eftersom den stänger av sig precis ibland och ibland bara kör på så antar jag att felet sitter någon annanstans.

Andreas

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet bli då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen / Roli moderator
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Eldvin »

De händer att överhettningsskydden på pannan tröttnar.Så man kan få byta dom.En mindre trolig orsak är att eftervärmen höjer tempen så pass att skyddet löser ut.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av IR655 »

Jag läste inte så noga märkte jag!

Som Eldvin säger så kan det vara skyddet som tröttnat. Det tar mycket för min panna att lösa ut de skyddet, bara hänt när förra ägare eldat för hårt med ved här (jag var inneboende innan jag köpte huset av honom).
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Bottesini »

Tack. Då testar jag nog att byta temperaturgivare på pannan innan jag gör något annat.
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Bottesini »

Försöker ställa ner rökgastemperaturen men har nu justerat nästan ett halvt varv men bara fått ner temperaturen med 10 grader. Är det normalt?
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det du skruvar på för att ställa ner rökgastemperaturen?
Det du kan göra för att undvika utlöst överhettningsskydd är att sänka panntemperaturen några grader.
Vad visar panntermometern när skyddet löser ut?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Bottesini »

Panntermometern visar drygt 90 grader när överhettningskyddet löser ut. Problemet är att den inte stänger av sig alls när den när når ca 80 grader där det ska stanna utan den forsätter bara Men ibland stänger den av precis som den ska vid ca. 80 grader. Så det är inte så att den står och eftervärmer och utlöser överhettningskyddet.

Jag skruvar på potentiometern till högeffektsläget. Är det rätt?
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Stegatorparn »

Om du menar fläktskruven nr 7 för hög effekt, så har du sabbat förbränningen och brännaren sotar duktigt.

Låter som det är glappkontakt i givarkretsen i anslutningskontakt eller kabelbrott.
Kan kontrolleras med med ett universalinstrument.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Bottesini »

Hur reglerar jag rökgastemperaturen då? Jag har sotat ur pannan ordentligt men ändå ligger den runt 200grader. Har läst att den bör ligga runt 160-180 men det stämmer kanske inte.
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Bottesini »

Bild

Det var pot 3 jag skruvade på.
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Stegatorparn »

Du har en brännare från KMP inte Gordic, men principen är densamma.

Man sänker effekten genom att minska bränslematningen och fläkten.
Finns beskrivet i ett antal trådar hur man genom vägning av frammatad pellets under 6 minuter räknar fram en effekt.
När matningen är ok, sänker man fläkten tills det kommer grå rök ur skorstenen och sedan ökar man fläkten i små steg tills röken precis försvinner.
När brännaren går på låg effekt justeras fläkt låg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bottesini
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 09:19

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Bottesini »

Ok. Tack.

Mätte med universalinstrument men det verkar inte vara någon glappkontakt. Värdet var stabilt trots att jag rörde på sladden.
Pellx 20kW och Effecta Pellets 200 VVE installerat -02
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Löser ut överhettningsskyddet

Inlägg av Taxen »

Roli kan väl flytta den här tråden till KMP avd. så det blir samlat på rätt ställe.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar