Fläkten dålig PellX 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MiaMackan
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 21:03
Ort: Solberga

Fläkten dålig PellX 20

Inlägg av MiaMackan »

Hej,

Min fläkt har packat ihop. Jag tror det är lagren som är kass. Hittade dock en billig ersättare på http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 0329.65868
890 SEK.

Läser dock i manualen att rökgasmätning och injustering av brännaren skall göras efter fläktbyte.

>Hur noga är detta? Jag har inte lust att ta ut en installatör bara för rökgasmätning...
Aquator panna tidigt sextiotal
Pellx P21 brännare
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Fläkten dålig PellX 20

Inlägg av lange02 »

Här har du samma fläkt billigare, Torin AU 76282
http://pelletsteknik.se/reservdelar/Vik ... %20AU76282

De flesta av oss justerar brännaren själv när vi byter pelletssort och byte av fläkt blir väl ungefär detsamma.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
MiaMackan
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 21:03
Ort: Solberga

Re: Fläkten dålig PellX 20

Inlägg av MiaMackan »

Hur gör ni med rökgasmätningen då?

Tack för länken!
Aquator panna tidigt sextiotal
Pellx P21 brännare
mivi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 feb, 2013 20:09
Ort: Tobo

Re: Fläkten dålig PellX 20

Inlägg av mivi »

Det är väl inte många som har tillgång till rökgasinstrument ... och det ska man ha om man vill ställa in brännare.
Visst, vissa kan säkert göra det och man kan också ha tur. Men man ska nog ta sånt råd med nypa salt, speciellt om man är nybörjare.

Brukar bli billigare i längden att ta in någon som kan, har sett många som har ställt in brännaren själv, blir oftast inte så bra.

/M
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Fläkten dålig PellX 20

Inlägg av ragge2 »

Nu talar du kanske i eget intresse eftersom du är installatör.
Blir ingen ekonomi alls i pelletseldning om man ska betala 1200 till en installatör varje gång man kör hem en ny pelletssändning. Betala 2000 för en pall pellets + 1200 för injustering 5-6 gånger per år!!!

Jag håller med om att inställning med ett rökgasinstrument är bäst men det blir helt enkelt för dyrt.
Finns många trådar på forumet om hur man justerar förbränningen mha. skorstensröken och kontrollerar med att askan har rätt färg. Vill man lyxa till det köper man en sotpump från Värmebaronen för 1700 så kan man ställa in brännaren riktigt bra själv i fortsättningen.

Däremot är det helt fel att bara elda vidare med samma inställningar år efter år som en del gör. Pelletseldning kräver lite arbete och intresse för att fungera men det är inte mycket jobb att kolla upp inställningarna själv.

Min brännare har eldat 30-35 ton pellets med samma roster och aldrig kommit i närheten av ett rökgasinstrument, bara justerats på amatörvis. Rostret som är gjort av enklare material än MA253 är slitet men inte sprucket och borde hålla ett år till.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fläkten dålig PellX 20

Inlägg av Roli »

Mivi:

Uppdatera din profil enligt forumreglerna paragraf 6b.

Detta är andra påminnelsen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Fläkten dålig PellX 20

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag håller inte ofta med Ragge, men i detta fall tycker jag precis så.

En spik i rökröret avläst varje dygn säger exempelvis väldigt mycket. Ofta mycket mer än ett ett minuters rökgasmätning på en överfallsmatad brännare med halvskakig dosering.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
rogerhif
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 08 feb, 2015 14:40

Re: Fläkten dålig PellX 20

Inlägg av rogerhif »

Hej. Jag är ny här på forumet, så jag fråga angående inledningen på tråden (om fläkten). Min fläkt verkar ha lagt av. Det matas pellets och det verkar som om brännaren tänder (för det finns inga pellets kvar i röret - bara aska) men jag hör inte att fläkten går igång som den brukar. Det surrar lite svagt från den, som det ibland gör från elskåp, mm. Det har den inte gjort tidigare. Detta hände efter att jag fick återställa överhettningsskyddet. När jag nu startar om brännaren lyser bara den nedersta gröna lampan (av fem, tror jag - jag är på jobb just nu och kan inte kolla). Inget rött som det brukar när nåt är fel. Plockade ut fläkten och den snurrar trögt tycker jag. Ett eller två varv när man snurrar på den lilla pinnen inne i fläkten. Ska den inte gå lättare än så? Har kollat runt och kan beställa ny fläkt för 1200:- men om det inte är fläkten så är det ju surt att slänga ut de pengarna. Någon som haft detta problem tidigare, eller som vet vad som är fel och kan hjälpa mig?
/Roger
Skriv svar