Vågar man köpa från konkursboet EcoTec ?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag låter ditt inlägg stå okommenterat från min sida, jag har läst det och har min uppfattning om det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

http://www.bt.se/nyheter/mark/26-jobb-r ... 439024).gm

Fick inte till länken ordentligt, ni får lägga till det sista själva. Verkar iallafall som att Ecotec lever vidare..
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
pckenj
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 21:29
Ort: Kungsbacka Särö

Inlägg av pckenj »

Klistrar in texetn istället:

26 jobb räddas i Skene
Mark 2009-07-25 | Uppdaterad 2009-07-24

Sahlins ägare ger inte upp trots konkurs förra månaden.

Thomas Nourimaa och Peter Flöe gör en omstart och återanställer samtliga anställda i Skene och Holsjunga.

– Vi har breddat och förbättrat vår produktportfölj kvalitetsmässigt under de senaste åren. När konjunkturen vänder borde vi kunna få del av skörden, säger Thomas Nourimaa.

Han går återigen in som huvudägare i Sahlins Cable Equipment och CaminaEcotec, två dotterbolag till Sahlins i Skene AB.
Företagen tillverkar utrustning för kabelläggning samt pellets- och brasvärmare, och har sammanlagt 26 anställda i Skene och Holsjunga.

Båda bolagen försattes i konkurs för en dryg månad sedan efter två ekonomiskt tuffa år.
– Vi fick mycket annullerade ordrar på grund av problem med en leverantör, samtidigt som kundfordringarna ökade. Många företag klarade inte att göra rätt för sig när finanskrisen slog igenom, förklarar Thomas Nourimaa.

Omsättningen för Skenebolagen har rasat från 180 till 90 miljoner, men Nourimaa är inte beredd att kasta in handduken. Exportmarknaden går stadigt uppåt och företagen har knutit många nya internationella kontakter under senare år som väntas bära frukt framöver.

– Det tar tid att få fram produkter som uppfyller landets krav och få godkända certifikat. Exempelvis levererar vi de första serieprodukterna till Frankrike och Kanada i höst. De första testerna gjordes redan för tre år sedan, säger Thomas Nourimaa.
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

När det gäller underhållseld så har nog olika brännarkonstruktioner olika förutsättningar.
För en fallrörsbrännare så är underhållselden mer ett komplement till eltändningen när det är riktigt kallt och värmeåtgången stor.
Att kasta ned mer pellets ovanpå en tynande glödhög utan att samtidigt ta bort askan är ingen idealisk lösning.
Hos en undermatad brännare tillförs pellets under glöden och askan faller över kanten och in i pannan. Där finns det mycket bättre förutsättningar att köra underhållseld på låg effekt under lång tid.
De som har en EcoTec A3 utan eltändning kan ju köra underhållseld året om.
Försök med det på en fallrörsbrännare!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Lika väl är det ett slösande att köra med glödhållning! Tjärbildning, otrevliga förbränningsämnen osv.

Men visst, glödunderhåll som får en portion pellets är inget hit, där är det bättre att de kommer nedifrån... men bäst är att inte ha glödhållning alls.

Svarstiden blir dock längre när en kallstart ska utföras men med eltändning är livet enklare. Förra vecka var jag iväg till min familj 60 mil härifrån, slog av brännaren då vi ju inte behöver VV här då.

Kom hem, packa ut de 3 ungar, grejade mat och slog på brännaren, inget annat med den. Efter den normala självtest osv starter den och 10 minuter senare kör den med den inställda effekt och pannan går uppåt i temperatur, under tiden fixade jag med att lämna ena barnet till mamman, handla, laga mat och allt och då kvällen var nära duschade jag.

Min totala insats för att starta brännaren var alltså att slå på huvudbrytaren, en aktion som tar runt 8 sek. inkl att gå ner i källaren och upp igen. De gångar det har varit strömavbrott vet jag att inget ska göras, det är bara att vänta på att strömmen kommer tillbaka, sedan kör allting på som vanligt, detta då oavsett om strömmen är borta en vecka eller ett minut.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Torsten skrev: De som har en EcoTec A3 utan eltändning kan ju köra underhållseld året om.
Försök med det på en fallrörsbrännare!
Det är knappast något önskvärt att köra underhållseld året om.
Min moderna ecoflex blir totalt igentjärad av underhållselden. Det ser likadant ut i en kompis biomatic. Det ser ut som underredsmassa för bilar och är precis stenhårt och går ej att skrapa bort. Får hugga bort det med stämjärn.

Att brännarna är bra på underhållseld är sant men underhållseld är inte så bra tycker jag. Kanske bekvämt, men inget annat.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det beror nog på när och hur det används, jag kör underhållseld hela vintern när det är minusgrader och har ingen som helst tjära, det blir lite mera aska och sot, det är allt.

Nu ska det ju erkännas att jag har "underhållseld" och ingen "glöd" som det är i undermatade brännare, det är möjligt att dessa tjärar mer, men som sagt var, det ska nog bara användas på vintern.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tjärar pannan igen pga att den går i underhållsglöd så är den feljusterad.

En kompis har kört sin biomatic 20+ i 2 år med UH utan att det blir nån tjära/beläggningar i den, Även i biomatic 30+ hos en annan kompis va de inga sådan tendenser ifjol sommar då den gick på UH..

Själv kör jag mot acktank o UH på vintern o eltändning endast på sommaren för vv, Det sotar inget trots få starter/dygn..

Kan man bara sin brännare o vet hur den ska va justerad är de inga problem o jag har även sett ett test nånstans där det jämfördes eltändning/underhållsglöd utan att det va nån nämnvärd skillnad mellan dessa sätt att köra brännaren.. Det va mycket mer skit då den startade med eltändning än uppstart från underhållsglöd så i slutändan så hade det ingen betydelse..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Jag tror de flesta som har pellets bara vill ha varmt hemma. De vill inte behöva lära sig grejerna som en halv expert. Är det krångligt att få till inställningar så är produktens funktion inte på topp. Då verkar det enklare med eltändning ur den synpunkten. Men förutom tjärandet funkar min panna bra. Den är rätt inställd under värmedrift i alla fall även om glöden ger tjära.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är inte krångligt o man behöver inte va expert för att det ska fungera fint..

Har du testat att öka tiden för underhållsglöd till 85-90 min istället för 60 min som är fabriksinställning??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar