Vågar man köpa från konkursboet EcoTec ?

pckenj
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 21:29
Ort: Kungsbacka Särö

Vågar man köpa från konkursboet EcoTec ?

Inlägg av pckenj »

Var på gång att beställa en brännare EcoTec Bioline 20 men är nu mycket tveksam då de tydligen gått i KK och håller på med företagsrekonstruktion.
Vad tror ni som läser här. Vågar man köpa en EcoTec brännare ? Hur blir det med reservdelar och produktutveckling framåt ? Tror ni den kommer att säljas ut billigt om en tid ?
Förslag på annan brännare till en Effecta panna ?
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är ju alltid vanskligt att köpa om dom konkat men om det är rekonstruktion så kan det ju mycket väl tänkas att någon tar över verksamheten men du ska nog inte räkna med att dom dumpar priser jättevåldsamt om det är en rekonstruktion på gång.

Reservdelar finns nog en del att få tag på ett tag framöver, produktutveckling hänger ju helt på om någon tar över verksamheten och att dom överlever i sin tur.

Personligen skulle jag själv valt en annan tillverkare eftersom risken är stor att det skiter sig en gång till även om någon tar över verksamheten.

EcoTec'en är ju ingen "simpel" brännare heller, många prylar är svåra att göra själv eller få tag på om det blir kris med reservdelar, typsikt problem är ju om dom har egentillverkad elektronik till exempel (vet ej om dom har det), då kan det vara näst intill omöjligt att få igång brännaren om elektroniken lägger av bara för att ta ett exempel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Ärligt talat skulle jag inte våga köpa Ecotec över huvud taget.
Med tanke på hur mycket prylarna kostar är det märkligt att de inte är mer utvecklade.

Deras panna Econom var ju ingen hit direkt och de vägrade ta ansvar ens när firman fanns och frodades.

Nä, branschen behöver saneras och detta är en god början
Kanske skulle även Tunab / Blueflame behöva kånka också så färre kunder blir lurade och dåligt behandlade.

De som gör bra produkter och tar ansvar ska premieras och lyckönskas.
Övriga kan gå till historien.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kanske blir det strul med garantier och i värsta fall också med reservdelar.
Här har du tillfälle på en begagnad. http://www.blocket.se/skaraborg/Pellets ... ?ca=10&w=3

En CTC Bio brännare skulle väl passa i pannan. Det är samma brännare som Thermia Bequem fast priset är lägre.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nu är det ju inte första gången som dom gör konkurs......

När min brännare var 10-11 månader (-99) så gick E.K Teknik som tillverkaren då hette i KK och jag "missade" min ett års service. Tillverkningsföretaget gick på sparlåga ett tag under rekonstruktionen och Sahlins tog över.

Jag tror nog att vi tyvärr får se fler brännartillverkare som "rammlar över stupet" fram över. Då den största "pelletsbrännarbommen" nog redan har varit......

Verkar som om det är VP som gäller just nu, men det kan ju ändras snabbt då elpriserna mm snabbt kan ändras.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Vågar man köpa från konkursboet EcoTec ?

Inlägg av André »

pckenj skrev:Var på gång att beställa en brännare EcoTec Bioline 20 men är nu mycket tveksam då de tydligen gått i KK och håller på med företagsrekonstruktion.
Vad tror ni som läser här. Vågar man köpa en EcoTec brännare ? Hur blir det med reservdelar och produktutveckling framåt ? Tror ni den kommer att säljas ut billigt om en tid ?
Förslag på annan brännare till en Effecta panna ?
Köp istället en Ariterm Bequem/Ctc Bio, Framför allt Ctc Bio är rätt ok pris men är samma brännare som Bequem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Hej, jag leter också en pelletsbrännare och har bl.a. tittat på CTC Bio. Men, undrar:
a) vem i sydöstra Skåne kan utföra installation av en CTC Bio?
b) var kan man skaffa reservdelar i sydöstra Skåne?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

a) Installera själv, Injusteringen kan jag hjälpa till med på distans genom att ni väger upp vad brännaren förbrukar/effekt den har så kollar jag vad fläktvärdena ska va med instrummentet till den effekten..
Det är vikten på bränslet som avgör hur mycket luft/fläkt som behövs därför kan alla ha rätt justerade brännare som fått det gjort av installatör med instrument bara genom att väga upp vad den drar med pelletsen som används då o vid byte ev justera matning, Fläkten behöver inte ändras annat än om man vill köra med andra effekter..

b) Köper man via t.ex rinkabyrör så borde dom kunna få fram ev reservdelar oxå, Annars är brännaren exakt samma Ariterm/Thermia så de går köpa där oxå men nu med kedjedriften så bör det inte va annat än slussvingarna som ska behöva bytas..
Det är igentligen bara slussvingarna, motorn o kretskortet som ska kunna gå sönder om man inte råkar köra över den med bilen förstås.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

André, tack för ditt svar: :D
a) Låter bra. Har ju snart gjort det mesta av installationen av min panna CTC V20, så det vore bra om jag även kunde göra det mesta av installationen av pelletsbrännaren. Jag gissar att förutom att mäta pelletsförbrukningen för de olika effektnivåerna och ställa in rätt fläktvärden så skall väl även en rökgasanalys göras. Enligt CTC:s Installations- och skötselanvisning ( http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... TC_BIO.pdf ) så finns ett installationsprotokoll där en massa värden skall mätas upp och fyllas i (CO, O2, CO2, luftöverskott, drag mm, Fläkt, Effekt %) för effektlägena Hög, Låg och Min. Hur får jag någon att mäta alla dessa värden om de inte får "tjäna" lite pengar på installationen? Eller kan jag göra det själv och vilken utrustning/instrument behövs och kan de hyras? :?:

b) Kollade med Rinkarby Rör och de kan ta hem reservdelar/tillbehör till alla CTC:s produkter. Man måste dock beställa/hämta delarna i någon av deras 2 butiker (Ingen större problem för mig då jag bor 7-8 mil från Rinkarby). Förutom slussvingar, motor och kretskort så kan väl även tändelement/tändrör behövas som reservdel?

c) Garanti: Enligt CTC:s Installations- och skötselanvisning ( http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... TC_BIO.pdf ) så skall brännare installeras av en fackman enligt CTC:s installationsföreskrift och föreskrifter från Statens Brandinspektion. Hur fungerar det om jag som privatperson gör installationen? Kommer CTC:s godkänna det så att garantin gäller? :? Vad innehåller/innebär föreskrifter från Statens Brandinspektion? :?:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En del är griniga med sådant, om det står "fackman" så antar jag att den inte gäller om du gör det själv oavsett hur bra du gör det eftersom du inte är en "fackman" (att det sedan finns "fackmän" som inte klarar av att göra en fackamannamässigt vettig installation är kanske en annan sak som dom inte tänkt på...), vad det gäller "föreskrifter från statens brandinspektion" så är det nog rätt luddigt, men jag skulle tro att om sotaren godkänner det hela så är det grönt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
pckenj
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 21:29
Ort: Kungsbacka Särö

Effecta Supra pelletsbrännare

Inlägg av pckenj »

Vad tror ni om Effecta Supra pelletsbrännare ?
Bra brännare ?
Kommer den att finnas om 5 år ?
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Effecta Supra är väl bara en PellX som fått något sorts kylargrill.
Är det inte så att Effecta äger PellX nuförtiden? Finns också en PellX klon som heter Swebo.
KMP med Kenny:s berömda übersupport är en annan efterföljare till den ursprungliga P20 brännaren.
Har man som du en panna där man kan få in en riktig CTC Bio eller Bequem brännare är det väl ingen mening att skruva in en enkel oljepann-brännare även om den är några tusen billigare.
I en oljepanna däremot är det väl en enkel och hållbar brännare.
Tror säkert att KMP brännaren finns kvar om 5 år. Om Effecta finns kvar beror väl mycket på om dom får sälja några pannor.
Effectas kylargrill är jag tveksam till. Där borde det komma in pelletsdamm.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Lars Bergström skrev:André, tack för ditt svar: :D
a) Låter bra. Har ju snart gjort det mesta av installationen av min panna CTC V20, så det vore bra om jag även kunde göra det mesta av installationen av pelletsbrännaren. Jag gissar att förutom att mäta pelletsförbrukningen för de olika effektnivåerna och ställa in rätt fläktvärden så skall väl även en rökgasanalys göras. Enligt CTC:s Installations- och skötselanvisning ( http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... TC_BIO.pdf ) så finns ett installationsprotokoll där en massa värden skall mätas upp och fyllas i (CO, O2, CO2, luftöverskott, drag mm, Fläkt, Effekt %) för effektlägena Hög, Låg och Min. Hur får jag någon att mäta alla dessa värden om de inte får "tjäna" lite pengar på installationen? Eller kan jag göra det själv och vilken utrustning/instrument behövs och kan de hyras? :?:

b) Kollade med Rinkarby Rör och de kan ta hem reservdelar/tillbehör till alla CTC:s produkter. Man måste dock beställa/hämta delarna i någon av deras 2 butiker (Ingen större problem för mig då jag bor 7-8 mil från Rinkarby). Förutom slussvingar, motor och kretskort så kan väl även tändelement/tändrör behövas som reservdel?

c) Garanti: Enligt CTC:s Installations- och skötselanvisning ( http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... TC_BIO.pdf ) så skall brännare installeras av en fackman enligt CTC:s installationsföreskrift och föreskrifter från Statens Brandinspektion. Hur fungerar det om jag som privatperson gör installationen? Kommer CTC:s godkänna det så att garantin gäller? :? Vad innehåller/innebär föreskrifter från Statens Brandinspektion? :?:
Spinner vidare på de du skrivit..

a) Visst kan du köpa ett Co2 instrumment för ca 3600:- + moms så har du ett även senare :roll:
Men om du köper en bio/bequem (ny/beg) så kan jag ändå hjälpa dej med justeringarna på distans, Du kollar då bara vad brännaren drar (i vikt) så ställer jag in min så den blir på samma effekt (vikten på pelletsen avgör effekten) o ser hur mycket fläkt som krävs för att få rätt värden..
Detta är inget avanserat utan om du bara har en hushållsvåg så går det bra, Du matar bara brännaren manuellt till interförrådet i brännaren i 10 min så vet vi effekten då du vet vikten som gått under denna tid..

b) Glömde tändelementet :wink:
Nu gölr det ju inte så mycket då den går tända manuellt med tändvätska o köra med underhållsglöd vilket görs vintertid, Det är endast på sommaren för vv som det är ide att köra med kallstart..

c) Jag vet att Ctc är lätta att ha göra med så garantin är nog inget problem..
En rörfirma installerade en Ctc ecoflex åt en kompis men firman kunde inte justera så de gjorde jag men denna panna va nått fel på så det gick inte få den att gå som den skulle, Det blev 50 l aska på 3-6 dagar med mycket oförbrända pelletsar o nu kör dom drygt 1 mån mitt i vintern då de ä som kallast.. Vi testade att shifta brännare från en annan kompis som kör med en biomatic utan att de blev bättre + en helt ny brännare som Ctc skickade utan tjafs utan förbättring..
Efter 1 år så fick han pannan inlöst + 12000:- i ersättning för byte så det kostade han inte en krona att byta till en Ariterm biomatic..
Det va aldrig något tjafs el frågor om intyg på justeringen så jag kan nog säga att det är lungt på denna front..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

B: underhållsglöd (UH) i all ära men det är ett ineffektivt sätt att göra av men pellets på. Jag skulle aldrig ens tänka på att vara utan fullautomatisk tändning, visst kan UH hålla det hela vid liv mellan 2 eldningar men om strömmen försvinner (vem minns inte Gudrun?) och man råkar vara borta ett par dagar just då kan det bli en dyr affär på vintern i form av sprängda vattenledningar osv.

Jag har rest bort en vecka under smällkalla vintern, det var strömavbrott men likaväl var det varmt och skönt att komma hem igen och inte var det någon större risk heller men utan möjligheten för automatisk kallstart skulle jag inte göra detta alls.

Och att detta bara är ett behov av kallstarter på sommaren är en sanning med kraftiga modifikationer, jag behöver ingen kallstartsmöjlighet bara när det är riktigt kallt vilket är som mest 1-1½ månad under året.

Vår och höst kan jag bara till viss del klara mig med UH då den pga. det ineffektiva sätt är begränsat till 1 timme, detta betyder att den utför kallstarter under minst 9-10 månader av året och om detta är ett minimalt behov har vi ganska olika uppfattningar!

I detta räknar jag in att jag har en brännare som utvecklingsobjekt där jag dels har styrningar som är på utvecklingsstadiet och dels kör på ett sätt som maximerar gångtiden. Har man en brännare som ligger på en effekt runt 10kW eller mer och inte har ett synnerligt högt värmeförbruk kommer behovet av kallstart att vara än högre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap nog trodde jag du visste bättre om brännare.. :(
För de första då ctc/ariterm körs med UH så startar den om efter strömmavbrott, Men jag visste inte att Janfire NH va så fantastisk att den går även vid strömavbrott... :lol: :lol:
Sen då den går med UH så går det fint att ställa upp tiden för UH till 85-90 min o då pyttsar den in 55-60 gram pellets/gång..
Har haft ett driftsstopp sen 21/2 -05 men Janfiren kanske går även om man glömmt fylla pellets men de gör inte Ariterm/Ctc..
Därimot så går inte alltid Janfirern köra med UH pga att den ger för mycket värme i detta läge så överhettningsskyddet löser ut, Min panna som endast rymmer 55 L vatten är aldrig över 50° även om den stått med endast UH i ett dygn vilket testades innan jag fick Thermia att ta fram acktanksstyrningen sommaren -05..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar