Skola i dragbegränsning varför behövs en dragbegränsare ?

mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Satte in dragbegränsaren i helgen och har inte kollat så noga, så det är högst subjektiva bedömningar. Kanske det inte är nåt problem.
Nordeng
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 21:28
Ort: Kungsör

Inlägg av Nordeng »

Hallå

Jag skulle behöva tips på vilken dragbegränsare jag ska använda mig av.

Skorsten på ca 9meter med 100mmØ rör. Pannan är en ctc1000 med märkeffekt för olja på 40kW, men jag eldar pellets.
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
Förråd: Hemma bygge i plåt på ca 400liter
Hus, 1½plan+källare från 1924. 96m2 boyta, 50m2 biyta.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag funderar också på lämplig dragbegränsare.

Janfire Flex-a i en gammal vedpanna från 1963.
Skorstenen är nyrenoverad med en 125-130mm insatsrör, ca 10 meter hög.

Vid injustering av pannan mättes undertrycket vid full effekt och stängt spjäll. Enligt installatören var undertrycket ändå ungefär dubbelt så stort som optimalt. Jag kommer ihåg siffrorna 0.6 och 1.2 på skalan. Men det kan ha varit 6 och 12. Instrumentet såg ut som något från 1800-talet och nålen var otroligt känslig.

Jag har en sotningslucka på röret mellan panna och skorsten som jag skulle kunna montera en dragbegränsare på.
Jonas Bylund
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Olle45 skrev:Hej Rayyan
Vist kan du ha både en Tigex25 och KW Z150 inmonterade samtidigt
och på så vis sänka undertrycket, att det är ett glapp i regleringen
från 5 Pa till 9 Pa = 0,5mm Vp hystres är bara bra alltså ingen nackdel
att ha denna kombination.

Mvh
Ruben
VB= Värmebaronen
P= påstående
F= fråga
K= konstaterat


Nu har jag funderat lite till.

Kombination liten och stor dragbegränsare:

P.1- VB säger att 0-5 Pa är lämpligt för annars kan man få få startprobem.
P.2- Rayyan säger att det finns inget mätbart drag i skorsten då brännaren ska starta. (max 4 starter/dygn)
K.1- Alltså inte relevant i min installation.

P.3 - Ruben säger att lämpligt drag för pelletsbrännare är 10-15 Pa
F.1- Varifrån kommer siffra 10-15 Pa?
P.4- Ingen anläggning är den andra lik.

P.5- Rayyan säger: Tigex inställd på minsta möjliga ca 2-4 Pa, resulterar i minimalt drag under brännarens startfas.
P.6- Z-150 inställd på lämpligt (10-15 Pa) drag för optimal förbränning/snygg låga.
P.7- Tigex är helt öppen då startfasen är avklarad och skorstenen blivit ljummen.
P.8- Z-150 reglerar draget till inställt värde under hela brinncyklen
P.8- Tigex är helt öppen lång tid efter att brännaren stoppat och minskar därmed genomströmningsförluster från pannan.

Konstaterar:

Kombinationen en för liten dragregulator som öppnar 100% så fort skorstenen blir pissljummen och inte stänger föränn skorstenen är hyfsat kall + en "rätt dimensionerad" dragregulator som kan reglera med god precision under pågående eldning verkar vara en hyfsat sjysst variant?

Vad säger Olle/Ruben om det här? Testat tidigare kanske? Eller var det så här du menade? Man tänker ju hela tiden men ibland går det lite långsamt.

Bästa hälsningar / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Rayyan
Det är som du skriver här nedan!
----------------
Kombinationen en för liten dragregulator som öppnar 100% så fort skorstenen blir pissljummen och inte stänger föränn skorstenen är hyfsat kall + en "rätt dimensionerad" dragregulator som kan reglera med god precision under pågående eldning verkar vara en hyfsat sjysst variant?

Vad säger Olle/Ruben om det här? Testat tidigare kanske? Eller var det så här du menade? Man tänker ju hela tiden men ibland går det lite långsamt.
---------------

Obs! Det som är viktigt är att man skall ha koll på,
är den pelletsbrännaren som är installerad
vid vilket drag denna arbetar bäst på enligt instruktionen!

Detta handlar om pelletsbrännarens konstruktion och vid vilket drag denna arbetar med rätt temperatur utan att skada vitala pelletsbrännar delar.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Jörgen_L
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 09 jun, 2006 00:16

Inlägg av Jörgen_L »

Hej pelletseldare,

Jag har skummat igenom inläggen om dragregulatorer och det är en del frågor om hur man ska ställa in dragbegränsaren osv.

Ett tips: kolla vilket undertryck era brännare ska ha vid normal drift och mät sedan undertrycket direkt efter pannan.

Jag mäter med en U-rörsmanometer från Kimo (0-50Pa).

http://www.kimo.se/produktinfo.asp?meny ... elnr=10447

Med hjälp av den kan jag sedan ställa in dragbegränsaren rätt.

Hälsn/Jörgen
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

För att anpassa för det undertryck brännaren skall ha bör du ju mäta nånstans vid pannluckan i närheten av brännaren. Du har sällan samma undertryck i rökröret efter pannan som i eldstaden.

Trots att undertrycket i rökröret kan vara en fingervisning så kan du mycket väl ha undertryck i rökröret och övertryck i själva eldstaden.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Att mäta draget inne i pannan eller rökgången kan i vissa fall visa olika värden, men inget att ta hänsyn till ! Svar denna avvikelse är försumbar
och påverkar inte förbränningen nogrannare än den bästa dragbegrännarens onogranhet !

Sedan det som är viktigt är att ha en dragbegränsare som klarar att utjämna ryckigt drag som blir så fort det finns vind eller blåser ute

Måttet 5 pa i undertryck är näst intill inget drag alls
det motsvarar ca 0,5 mmvP vilket är det gammla måttet för undertryck.

Alla som har någon dragbegränsare ur KW Z serien håller så hög mät nogranhet att den går att avläsa undertrycket med, den väger undertrycket med mycket stor mätnogranheten.

Men Tigex 25 här behövs dragmätare om man vill ha mer exakt inställning i singel montering.

Monterar man en Tigex25 och en KW Z 150 så går det att enbart se när att Tigex25 öppnar fullt innan KW Z150 börjar öppna på minsta inställningen som är ca 9 Pa detta glapp i inställningen som blir är bara bra för att få en så stabil reglering som möjligt.

Mvh
Ruben[/img]
Tillverkar rökgasutrustning
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Håller inte alls med dig om att skillnaden är försumbar i alla lägen, i synnerhet inte när det monteras pelletsbrännare i riktigt trånga "olje" pannor så kan du få ett rejält tryckfall över eldstaden vid lite effekt.

Kan gå illa (läs bakbrand m.m.) om man inte har koll på den biten.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Har kollat här lite med instrument enligt Rayyans teori.
Har en Tigex monterad i murstocken och har nu när det blivit kallare (bättre drag) satt KW Z150 i ändan på rökröret

Tigex ställd på ca:7-8Pa och Z150 på 14Pa.

Tigexen stod och vippade lite lätt när allt vart kallt, redan när brännaren gick på uppstart vart Tigexen fullt öppen. Kan säga att fast den vart fullt öppen så slutar den inte begränsa draget, luftflödet ökar i hastighet genom den fullt öppna luckan.

KW Z150 förblev stängd, draget översteg inte 11Pa fast luckan inte kunde öppna mer. Först när vi stängde Tigexen började KW'n reglera, med båda luckorna stängda mätte vi upp dryg 30Pa. Nästan vindstilla och -2gr ute.

Så jag vet inte riktigt om detta fungerar på min anläggning, dock måste det ju finnas ett läge när luftflödet genom Tigexen inte kan öka mer.

Inställningar under 15Pa på Tigex 25 är inte särskilt exakta, när den öppnat till mer än hälften har den tendenser att inte vilja gå mot stängt läge fast draget minskar. Över 15Pa stämde insällningarna ganska bra.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Vednisse
Intressant det du säger om Tigex25 i kombination med KW Z150
Men har en fråga om inställningar och ballansen emellan dess två dragbegränsare.
Hur blir resultatet vid inställning av Tigex25 på 5 Pa vid detta undertryck ska Tigex25 börja reglera ensam!
Ställ in KW Z150 på dess lägsta inställning, här kan du se vilket undertryck den öppnar, också ensam att reglera...
När denna intrimmning är gjord hur blir sammarbetet mellan dessa två dragbegränsare ?

Teoretiskt skall Tigex25 klara 5Pa för att snart uppnå max öppet
först när undertrycket uppnår 9 Pa börjar KW Z150 öppna
Stämmer teorin ?

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Vednisse skrev: Tigexen stod och vippade lite lätt när allt vart kallt, redan när brännaren gick på uppstart vart Tigexen fullt öppen. Kan säga att fast den vart fullt öppen så slutar den inte begränsa draget, luftflödet ökar i hastighet genom den fullt öppna luckan.
Ja, precis som du skriver. Tigex som är för liten öppnar fullt men den begränsar draget ändå över inställt värde genom att hastigheten ökar. När undertrycket ändå blir så högt att Z 150 börjar reglera så har man balans i det hela.

När eldningen stannat så kommer Tigex att stå öppen skitlänge och minskar genomströmningsförluster.
Min Tigex är inställd på lägsta möjliga (gissar 2-4 Pa) alltså så lite som går men ändå så att den stänger när allt är klart och skorstenen ganska kall.
Kontentan blir att under uppstart så har man minimalt drag (rek för min brännare) och under eldningsfasen kan man reglera till det drag som är optimalt för förbränningen.

Jag skriver som jag tänker så därför kan det verka lite förvirrat, men det känns som jag fått bra harmoni i systemet med en för liten och en lämplig dragbegränsare/regulator, ni förstår säkert vad jag menar. Typ "2-stegs raket" men utan komplicerad styrning.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Rayyan: Min tanke var/är ungefär den samma som din, kom på denna ide eftersom jag hade båda luckorna här ändå (innan du skrev ditt inlägg :wink: ). Det finns ju en vinst i att luckan ventilerar lång tid efter som du säger, min står i princip öppen dygnet runt nu när pannan är varm hela tiden.
Hade dock inte räknat med att Tigex25 skulle klara begränsa så mycket efter att den var fullt öppen.

Olle: Resultatet med enbart Tigex25 inställd på 5 Pa blir med gårdagens förhållande blir samma som på 9 Pa eftersom den ändå är fullt öppen, max drag 11 Pa mätt i stosen på pannan så nära pannkroppen man kommer.
Nu har jag inte tillgång till rökgasinstrumentet mer så jag kan inte kolla igen med Z150 på lägsta inställning 9-10Pa, vet iofs att den håller draget på inställt värde när Tigexen är låst/täckt.
Hade tänkt att Z150 skulle ta topparna eller hålla draget till max 14-15 Pa, när Tigex 25 inte pallade mer.
Kan iofs. dra ner Z150 till ett minimum och se vad som händer.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Snabb test Tixex25 fullt öppen....om jag sänker Z150 till lägsta inställning ca:9 Pa så darrar den lite lätt.
Om jag stänger Tigexen och "mäter" draget med hjälp av inställningen på Z150 så är draget ca:30 Pa, samma förutsättningar som igår.

Ställer jag båda på ca:14-15 Pa så hjälps dem åt att reglera, men det är ju inte det jag är ute efter då räcker det med en lucka.

Får vänta till en dag när det blir kallare och blåser så draget är högre och varierar lite.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Idag har jag haft högt och ojämt drag och kan konstatera att det fungerar som tänkt.
Sommar halvåret kan jag väl inte dra så mycket nytta av detta pga. ganska lågt grunddrag i min skorsten.
Men nu känns det som en bra lösning att minska onödig nedkylning av pannan så långt det går, samt en del andra fördelar som nämnts i tråden.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar