Styrning på skorstensspjäll?

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jag tror nog pannan och brännaren och skorstenen ändå mår bäst av precis det "Raggaren och låtskrivaren "" Eddy Meduza"sjunger
Raka rör med öppna spjäll"..... :wink: :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Alla
Skorstens ventilation när man inte eldar.
Finns regnskydd eller tak över skorstenens hål så regnvatten inte kan komma i som typ regnmätare! Då är det över flödigt med skorstens venilation.

Vill man ändå ha mer ventilaton genom skorstenen när man inte eldar kan man öppna någon sotlucka, man ska ju ändå titta till anläggningen lite då o då!
Vädra skorstenen har inga nakdelar, men den klarar stillestånd utan vädring också, om den nu inte skulle vara våt av kondens mm

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Som jag tolkar ditt inlägg.

Bara bra om man kan styra KW z150 så den står helt öppen då ingen brasa är igång?
I ett sådant fall bör minimalt drag gå genom pannan.

Jag har ju lite taskig installation iom att keramiken är kvar och pannan har ganska stor vattenvolym (130 liter)
Fick input från Andre' (ref till Äfab) i en annan tråd, att pannan kan lagra upp emot 40 kWh i vatten, stål och keramik.
Om man helt tar bort draget genom pannan då den inte brinner så antingen lagrar man energin eller tillför den till pannrummet/garaget där den står?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
MR-T
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 23 maj, 2007 19:23
Ort: Haparanda
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Men om man styr dragbegränsaren när man eldar. Menar då när brännaren ej går så skulle luckan vara fullt öppen så sliper man en del drag genom pannan. Men jag tror inte jag förlorar på att ha muren varm för det lär väll komma till nytta inne i huset. Men de som har en isolerad stålpipa skulle säkert få någon besparing.
Nymo Calero 200 brännare
Egentillverkad pelletspanna TBO HEATING :-)
Mafa mini
4 vägs shunt ESBE med ESBE ställdon Thermia styrning
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Håller med MR-T om att man nog förlorar mycket energi via skorstenen vid stillestånd. Och man skulle nog spara mycket med ett automatiskt spjäll. Har själv skrivit om denna ide för en 3-4 år sedan men blev fullständigt "nedsablad" och lite grand utpekad som oansvarig eftersom denna spjällfunktion var förenad med stora risker.

När jag körde oljeeldning i min panna så använde jag ett sådant spjäll som jag för övrigt fortfarande har kvar (men ej inkopplat).

Har forskat vidare i detta ämne och tittat på hur man gör i lite större anläggningar 100kW och uppåt.
En av leverantörerna är mecatrone som jag varit i kontakt med per tel. och de säger att deras spjäll är lämpliga till bioanläggningar (alltså modell lite större).
Om jag fattat rätt så är deras sätt att lösa detta med säkerheten, att ha en givare som känner av att det finns undertryck i själva eldstaden.
Skriv svar