Rökgaspuff

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Erik skrev: Har en undermatat någosin puffat rejält?
Jag har "lyckats" med bedriften att få min undermatade att puffa......

Detta har hänt vid manuell tändning (brännaren har endast underhållsfyr...) efter rengörning/sotning när acken fortfarande är varm och inte har behövt någon värme.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Rökgaspuff

Inlägg av Mortel »

Lunboy skrev:Hej,
Har kört med Nueva pellets den sista tiden som jag tycker är usel.

Är det nån som har några synpunkter på det här med dragluckan?
Byt pellets så snart som möjligt. Sintring, spån och nära fuktgränsen hjälper ju knappast.

Dragluckan rätt inställd är en start men ibland kan det bli knepigt drag i pipan i samband med tex. kraftigt varierande blåst. Rökgasfläkt-dragluckekombination som är ställd så att luckan alltid är öppen är en säker lösning som ger förutsägbara förbränningsförhållanden.

Startdos och kondition på tändare har redan diskuterats. Misslyckas tändningen är det en klar indikation på att systemet inte är friskt. Det skall gå direkt, var gång.
BlueFlame sedan -05
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: Rökgaspuff

Inlägg av nicnyfiken »

Har de nya, omkonstruerade janfire NH någosin puffat rejält?

Nej inte min, förvånad läsa eldslågoa komma ut?
hur var?
och kraftiga smällar...?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rökgaspuff

Inlägg av Icecap »

Trådakeologi! En tråd från 2007, bara 11 år gammal - imponerande.

Det som hände "på den tiden" med en specifik brännarekonstruktion var att startdosen var fel, oftast en aning för liten. Då smet varmluften förbi under upptändningen och det kom inte fyr på inom rätt tid. Detta fick brännaren att fylla i ytterligare en startdos - men då var totalen för stor och genomblåsningen var för låg.

Detta gjorde att de brännbara gaser ackumulerades i pannan och när det väl kom till tändpunkten kom hela skiten samtidig = *BOOM*. Då var det ganska vanligt att ägare av vissa specifika brännare trodde att det var normalt att brännaren startade med en *POOOOF*.

Detta löstes vid att öka startdosen en aning till rätt storlek och en del brännare fick ny mjukvara.

En Janfire NH rensar sig själv inför varje start OCH OMSTART. Alltså kan den inte ackumulera startdos på detta vis. Det utesluter dock inte att det kan hända med en NH men det ska vara något seriöst fel innan det sker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar