Vad kostar en pelletsanläggning egentligen?

larsla
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 19 apr, 2006 13:56

Vad kostar en pelletsanläggning egentligen?

Inlägg av larsla »

Hej.

Jag och min fru ska bygga hus i Lerum och alla husleverantörer rekommenderar värmepumpar.
Jag har försökt läsa på om pellets, men det är svårt att hitta någon sammanställning över totala investeringskostnaden för en pelletsanläggning.

Vi kommer bygga ca 160kvm, 1 1/2 plan, med golvvärme plus isolerat vidbyggt garage på 50kvm.

Bulkförråd är nog nästan självklart, men vi är förhållandevis händiga och har tid att bygga lite själv.

Vi vill ha en pålitlig panna och brännare som kräver lite underhåll.

Vad ska vi räkna med för kostnad för:
Panna + brännare, Bulkförråd med skruvar mm, skorsten + annat som jag missat?

Supertacksam för ungefärliga uppskattningar!

En sak till... Frånluftsvärmepumparna som husleverantörerna skickar med huset sköter ju ventilationen. Hur mycket extra får man räkna med för mekanisk frånluft eftersom inte pelletsanläggningen innehåller detta?

mvh Lars
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Om jag skulle bygga nytt eller om jag skulle köpa nya grejer för uppvärmning så skulle jag helt klart välja pellets tillsammans med solvärme ..finns ju färdiga lösningar pellets och sol som funkar kanon ..i stort sett så klarar solen av värme varmvatten från mars till oktober och det är gratis och det är många tusenlappar där per år
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Vad kostar en pelletsanläggning egentligen?

Inlägg av snillet »

larsla skrev:
En sak till... Frånluftsvärmepumparna som husleverantörerna skickar med huset sköter ju ventilationen. Hur mycket extra får man räkna med för mekanisk frånluft eftersom inte pelletsanläggningen innehåller detta?

mvh Lars
Här kan jag rekommendera att titta på en FTX anläggning, alltså mekanisk från och tilluft med värmeväxlare. Då får du bort cirka 50-75% av ventilationsförlusterna. Som man ofta "höftar" med är cirka 3500-5000kWh/år i ett normalt hus. Invetseringen blir betydlig men det är ett bra sätt att få jämt fint inomhusklimat på vintern också då tilluften är förvärmd.

Vill man ha RIKTIGT fint inneklimat på vintern så sätter man också ett värmebatteri i tilluften som värms från pannvärmen till sådär 17-18 plusgrader. (den skall vara kallare än rumstempen, annars blandas inte luften i rummet bra).

Rotationsväxlare har bra verkningsgrad men det vill gärna växa otrevliga saker i dom.....bättre med motströms eller tvärströmsväxlare i så fall.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Helt riktigt det där med från och tilluft med värmeväxlare
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
larsla
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 19 apr, 2006 13:56

Tackar för svaren

Inlägg av larsla »

Solvärme är ju helt klart ett framtidssäkert system med stigande energipriser, men frågan är om man kan räkna hem det ekonomiskt idag.

Om man inte väljer FTX utan ett billigare system istället, vad kostar det i så fall?

Jag hoppas fortfarande på någon som kan ge lite information om priser på pelletsanläggningen.

Mina uppskattningar lyder så här (säkert störtfel, men det är ju därför jag frågar):
Panna + brännare 50000kr
Bulkförråd och skruvar 15000kr
Ventilation 15000kr
Skorsten 20000kr

Summa: 100000kr.

Någon som håller med eller vill göra ändringar i kalkylen ovan?

mvh Lars
toysoldier
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 19:35
Ort: Nykvarn

Inlägg av toysoldier »

Tokglöm elslukande värmesystem!!

Jag har genom jobbet kontakt med stor förbrukare av el (läs. aluminiumsmältverk)
Dessa ligger i förhandling med Vattenfall om ersättningen för elen kommande åren.
Vattenfalls benhårda inställning är att harmonisera elpriset till övriga Europa och då pratar vi 2:-/kwh, kanske upp till 3:- inom en överskådlig framtid....
Dom som köper värmepumpar idag kommer troligen känna sig grundlurade inom några år.
Våga vägra värmepump.....
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Tycker din kalkyl ser väl optimistisk ut. Ska du göra all installation själv?
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
error
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 29 mar, 2006 18:46
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av error »

Om man ändå ska bygga nytt så varför inte satsa på ett nollenergihus?
Grundreceptet är:
min 30cm isolering mot mark, 40cm i väggar och 50cm på vinden. Små fönster åt norr och sotra i söder. Då behöver huset nästan inget extra tillskott av värme förutom den som kommer från inneboendes kroppsvärme och elaparater.
Varför nöja sig med en vanlig bil?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Tackar för svaren

Inlägg av André »

larsla skrev:Solvärme är ju helt klart ett framtidssäkert system med stigande energipriser, men frågan är om man kan räkna hem det ekonomiskt idag.

Om man inte väljer FTX utan ett billigare system istället, vad kostar det i så fall?

Jag hoppas fortfarande på någon som kan ge lite information om priser på pelletsanläggningen.

Mina uppskattningar lyder så här (säkert störtfel, men det är ju därför jag frågar):
Panna + brännare 50000kr
Bulkförråd och skruvar 15000kr
Ventilation 15000kr
Skorsten 20000kr

Summa: 100000kr.

Någon som håller med eller vill göra ändringar i kalkylen ovan?

mvh Lars
Sol går inte att räkna hem idag..

Vad är det för hus ni ska bygga??
Ingår flvp?? Om så är fallet skippa då den o installera ftx istället..

Pelletspanna ctcecoflex (panna o brännare) 41000:- inkl moms o frakt här http://www.lundbergsvarme.se/
Då ingår elpatron/er o shuntstyrning med inne o ute givare men då tillkommer skruven.. Skruven kan du köra med thermias med stora motorn då beror kostnaden bara på längden men runt 7000:- går den på.. Bulkförråd bygger du själv av golvspånskiva för ca 4000:- (de gick mitt 13,5 m3 på)
Skorsten bör gå få billigare än 20000:-
Sen tillkommer installationen men de gör det ju med t.ex vp oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Tror du får väldigt svårt att räkna hem en pelletsinstallation jämfört med en flvp, speciellt om du också räknar på antalet kvadratmeter du måste "kasta bort" till byggande av pannrum och bulkförråd. Ska du dessutom lägga ut pengar för ventilationen så stiger ju prislappen än mera.

Satsar du på rejäl isolering (vilket är billigaste investeringen oavsätt uppvärming du väljer) så ska du inte behöva förbruka så mycket el för uppvärmning.

Har du inte tillgång till fjärrvärme?
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Bioanläggning i nytt hus.. = Skatte reduktion..

http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/ ... ereduktion

"Installation av en biobränsleanläggning
Den som bygger en ny villa kan söka skattereduktion för installation av en biobränsleanläggning, till exempel en pelletspanna, som primär värmekälla. Den nya pannan måste kunna värma både luft och vatten och samtidigt vara huvudsaklig uppvärmningskälla i huset. Ägaren måste bosätta sig i huset under nybyggnadsåret. Skattereduktionen ges med 30 procent av den kostnad som överstiger 10 000 kronor, och maxbeloppet som ges för installation av biobränsleanläggning är 15 000 kronor. Läs mer om biobränsleuppvärmning via länken till höger."
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
larsla
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 19 apr, 2006 13:56

Några svar

Inlägg av larsla »

Hej igen.

Skattereduktionen gäller väl bara om man flyttar in före 2006-12-31 och det klarar vi nog inte. Någon som vet om det blir en förlängning?

Vi har tänkt att bygga lösvirkeshus 1 1/2 plan på ca 160kvm + 50kvm garage. Tanken just nu är väl att allt värms med golvvärme.

Vi har inte möjlighet till fjärrvärme.

Räcker det verkligen med den isoleringen som du anger "error" för att få ett nollenergihus? Det låter ju inte så farligt. Vi hade ändå tänkt välja superenergifönster och i och med att vi bygger lösvirke kan vi ju ta till så mycket isolering vi vill.

Tack igen för alla bra svar!

/ Lars
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Fredde skrev:Tror du får väldigt svårt att räkna hem en pelletsinstallation jämfört med en flvp, speciellt om du också räknar på antalet kvadratmeter du måste "kasta bort" till byggande av pannrum och bulkförråd. Ska du dessutom lägga ut pengar för ventilationen så stiger ju prislappen än mera.

Satsar du på rejäl isolering (vilket är billigaste investeringen oavsätt uppvärming du väljer) så ska du inte behöva förbruka så mycket el för uppvärmning.

Har du inte tillgång till fjärrvärme?
flvp är generellt ganska "kasst" ur hållbarhetssynpunkt. Pratar man VP så är mark/berg det mest driftsäkra.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
pckenj
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 21:29
Ort: Kungsbacka Särö

Inlägg av pckenj »

Om du kan välja; se till att få mycket fönster åt söder. Helt gratis värme !
JAg skulle dessutom installera solfångare på taket och en pelletspanna för värme på vintern.
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

pckenj skrev:Om du kan välja; se till att få mycket fönster åt söder. Helt gratis värme !
Nackdelen är väl att man får instalera en kylanlägning så man kan sova om nätterna när det är sommar :wink:
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar