Pellets för värme och Elpanna för vatten?

Skriv svar
Calfactor
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 13:15
Ort: Varberg

Pellets för värme och Elpanna för vatten?

Inlägg av Calfactor »

Jag har en oljepanna och en elpanna.
Just nu är det kopplat så att oljepannan värmer elpannan och den förser huset med värme. När oljepannan inte körs jobbar enbart elpannan.

Vad jag har förstått när jag har läst här på forumet så är inte pellets effektivt på sommaren till att enbart värma varmvatten...

Min fundering är om man kunde låta elpannan stå för varmvatten och oljepannan plus akumulatortank stå för uppvärmningen av huset.
Då kunde man hålla akumulatortanken till en lägre temperatur än de 70 som varmvatten skall vara på. Man kan även låta det vatten som skall till elpannan förvärmas via akumulatortanken.

Vinner man något på detta?
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det kan nog stämma att pellets inte är speciellt effektivt att elda med på sommaren, men om du ändå har en acc. tank så tror jag du lika gärna kan köra med pellets, den kommer ju inte att gå lika ofta då.

Annars så beror ju mycket på hur det är kopplat, om elpannan är effektiv och du har vattnet så att det inte blir kallt med en gång så kanske det är effektivare att köra med el.

Nackdelen med en vattenfylld pellets/olja-panna är ju att vattnet kallnar rätt så snabbt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Calfactor
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 13:15
Ort: Varberg

Inlägg av Calfactor »

Tack micke_932 för svaret.

En ny fundering. Villket altenativ skulle vara bäst?

1. Som nu, Oljepannan värmer elpannan.

2. Oljepannan värmer huset. Elpannan värmer vatten.

3. Oljepannan värmer akumulatortank som värmer huset. Elpannan värmer vatten.

4. Oljepannan värmer akumulatortank som värmer huset och varmvatten.

Just nu finns ingen akumulatortank och oljepannan skall bli en pellets när oljan är slut.
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
pckenj
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 21:29
Ort: Kungsbacka Särö

Inlägg av pckenj »

Alt 1 skulle jag välja. Pelletsbrännare i oljepannan och röra så lite som möjligt för övrigt. Låg investering och skulle pelletsbrännaren strula använder du enbart elpannan. Sommartid enbart elpanna.
Sätt termostaten så lågt att vid normal pelletsdrift slår den aldrig till utan du kör enbart på pellets.

Acktank blir bara aktuellt när/om du välher solfångare.
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Calfactor skrev:Tack micke_932 för svaret.

En ny fundering. Villket altenativ skulle vara bäst?

1. Som nu, Oljepannan värmer elpannan.

2. Oljepannan värmer huset. Elpannan värmer vatten.

3. Oljepannan värmer akumulatortank som värmer huset. Elpannan värmer vatten.

4. Oljepannan värmer akumulatortank som värmer huset och varmvatten.

Just nu finns ingen akumulatortank och oljepannan skall bli en pellets när oljan är slut.
Jag tycker att du skall strunta i el pannan överhuvud taget.Du skall ju ändå installera en Ackumulatortank???
Om jag skulle vara ägare av ditt hus,skulle jag installera en acktank med varmvatten beredare i samt El patroner i tanken,jag skulle även flytta shunt gruppen till tanken. Då har du alla möjligheter att kalla detta för Ackumulatortank.. (All energi tas från tanken)
Pannan skall bara värma tanken sedan skall allt energibehov tagas från tanken,inte i från pannan.Med denna installation har du byggt en ny elpanna som utnyttjar energibehovet bättre än en traditionell elpanna samt att du värmer upp tanken med villken energi du tycker är lämpligast för tillfället. Pellets/Ved/El..Jag tycker att du skall byta ut elpannan till den nya acktanken..

Med denna installation kan du även göra ett pannbyte vid senare tillfälle,
Utan att det kostar för mycket.Tänk på att moderna pellets/vedpannor har varken vv-beredare eller shunt uttag för värme på pannorna.Dom nyare installationerna utgår från att man har all ackumulering i tanken.

Jag tycker att du skall tänka efter mera än en gång innan du väljer installations allternativ.
Det är alltid bäst att göra det riktigt redan från början.
Calfactor
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 13:15
Ort: Varberg

Inlägg av Calfactor »

Jag startar som pckenj tycker och kör denna sommar på el.

Skaffar ackumulatortank när det är dags att byta panna, som troligtvis blir vid övergången från olja till pellets.

Tack pckenj och logaritmen för svaren.
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
Skriv svar