Autoterm

Skriv svar
Bengt olsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 11:56
Ort: Tjörn

Autoterm

Inlägg av Bengt olsson »

Hej min svåger har en Autoterm Ev-100,och hann funderar på att sätta in en pelletsbrännare,är det någon som har en sådan panna med pelletsbrännare i ?.Bra eller dålig panna ? :)
CTC 2200-01.
Tb-mini-06
Två acc
12kvm sol
Laddomat 10
Draglucka
LL
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 13:01
Ort: värmland

Inlägg av LL »

Hej

En sådan panna eldar jag i med pellets sedan 01.
Funkar helfint,har en pellex installerad årsmodell 01.
Den har stor eldyta och tar upp värmen kanonbra.
Har rökgastemperatur på ca 140 grader på nysotadpanna.
Plats för aska finns för minst 2-3 veckor eldning. Jag självsotar ur varje
vecka,då är rökgastempen runt 150 grader.Går säckert att köra längre.

Har bara kompletterat med den liggande plåten spm följer med pannan för oljeeldning. Längs bak i panna har jag två extraplåtar.
En från botten på pannan och en från oljeplåten.
Så att röken får så lång väg att gå som möjligt.
Hoppas att jag kunde förklara begripligt.

Annars kan du fråga mer-
panna autoterm ev-100 från 1986
brännare pellex från 2001
veckoförråd i plåt, rymd 130kg
proffen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 20:20

Inlägg av proffen »

Hej jag har en sån och eldar med bionordic 9900 funkar kanon .Jag elda den med ved förut, mellan 30-40kubik per år.Rökgastempen var då över 450 grader.Jag pratade med en som sa att dom pannorna eldade för kråkorna med ved, men trodde att det skulle bli bättre med pellets.Nu har jag en rökgastemp på mellan 140-170 grader med bara oljebaffelplåten monterad och motdragslucka i skorstenen.Jag klarar mig på ca 6 ton.100m2 med 21,5grader+50m2 med 18grader.2 vuxna+3 barn, pellets året runt för varmvatten.Pelletsbrännaren är den bästa investeringen jag gjort på länge,ändå hade jag gratis ved.
Bengt olsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 11:56
Ort: Tjörn

Tack

Inlägg av Bengt olsson »

Tack för svaren nu kan svågern gå och handla brännare,vi får se vilken det blir?.Hade varit enklare om det inte var så många att välja på! :lol:
CTC 2200-01.
Tb-mini-06
Två acc
12kvm sol
Laddomat 10
Draglucka
LL
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 13:01
Ort: värmland

Inlägg av LL »

proffen skrev:Hej jag har en sån och eldar med bionordic 9900 funkar kanon .Jag elda den med ved förut, mellan 30-40kubik per år.Rökgastempen var då över 450 grader.Jag pratade med en som sa att dom pannorna eldade för kråkorna med ved, men trodde att det skulle bli bättre med pellets.Nu har jag en rökgastemp på mellan 140-170 grader med bara oljebaffelplåten monterad och motdragslucka i skorstenen.Jag klarar mig på ca 6 ton.100m2 med 21,5grader+50m2 med 18grader.2 vuxna+3 barn, pellets året runt för varmvatten.Pelletsbrännaren är den bästa investeringen jag gjort på länge,ändå hade jag gratis ved.
Hej,har samma erfarenhet.värdelös vedpanna med höga rökgastemperatur. Men pellets helt ok. Eldar också upp ca 6 ton pellets varje år.Har kopplat bort acktanken. Pabban rymmer ju nästan 300 l vatten. Dessutom med upptill 15 kw elpatroner moterade.
Använder själv 9 kw som backup automatiskt inkopplade vid stopp i brännare. Funkar kanon.

Ett litet tips använder dykröret i den mittersta patronen till stoppa i
givaren tillbrännar termostaten.

Har du fler frågor så är det ok. Instruktions bok till pannan finns kvar
med elschema.

LL
panna autoterm ev-100 från 1986
brännare pellex från 2001
veckoförråd i plåt, rymd 130kg
Kiorf
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 mar, 2017 01:08

Re: Autoterm

Inlägg av Kiorf »

Väääääldigt gammal tråd..

Men jag har en autoterm ev-100 som jag idag eldar ved i..
Känns som jag bara eldar och eldar. Endå kallt på morgonen jämt.. tänkte köpa begagnad pelletsbrännare och stoppa dit.

Kan någon ge mig raka svar på vart jag kopplar ihop brännaren med pannan? Går väl att använda pannans termostat?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Autoterm

Inlägg av nyman »

Har du baffelplåtarna kvar verkar det ändå vara en användbar panna.
Köper du en begagnad Eurofire eller Bionordic så får du inställbar temperatur på brännaren som har egen tempgivare. Av befintlig termostat för oljebrännare på pannan använder du bara överhettningsskyddet.
Panntermostaten ger många brännarstarter och stort slitage på tändelement.
Brännartyper med ett runt brännarrör skulle jag undvika då de inte brukar gå att ställa ned till en effekt som passar en gammal panna. För hög rökgastemperatur kan bli farligt
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Kiorf
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 mar, 2017 01:08

Re: Autoterm

Inlägg av Kiorf »

Jag har inga baffelplåtar kvar, vet inte ens hur dom ska se ut. Köpte kåken 2016 och har enbart eldat med ved sen dess. Har ack tankar på 1 kubik också, men inget som styrs med automatik. Så får slå på dom själv. Inte ens shunt automatiken fungerar. Så får springa och justera den hela tiden också. Och nu för någon dag sedan så ramla rosterna ihop.. så därför jag funderar på pelletsbrännare.

Sen står pannan lite dumt till, monterar jag pelletsbrännare kommer den stå ivägen för dörren in i tvättatugan. Men får väl antingen trängas eller gå runt huset för att komma in.

Det jag inte förstår är vart jag ska koppla ihop en brännare med pannan. Det finns en utgång om man öppnar upp elcentralen på pannan där det står ”oljebrännare”.

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, citering borttagen. / Moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Autoterm

Inlägg av Stegatorparn »

Oljebrännarmatningen kan räcka om du väljer en brännare med egen temperaturgivare som monteras i ett dykrör på pannan.
Väljer du en brännare utan temperaturgivare behövs en kabel till, men det är lätt att lösa.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kiorf
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 mar, 2017 01:08

Re: Autoterm

Inlägg av Kiorf »

Okej, och hur löser jag det? Har hittat en janfire flex-a som är i nyskick med skruv och hela paketet för 1000kr.. hur ska jag koppla den elektroniskt mot min panna?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Autoterm

Inlägg av Stegatorparn »

Elschema med inkopplingsanvisningar finns i installationsanvisningarna.
https://www.janfire.com/wp-content/uplo ... _R1_SV.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kiorf
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 mar, 2017 01:08

Re: Autoterm

Inlägg av Kiorf »

Ja den har jag sett. Dock så funderar jag om jag måste ha ett till termostat eller hur det fungerar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Autoterm

Inlägg av Stegatorparn »

Sitter det någon termostat för oljebrännare i pannan?
Ta gärna en bild på den och lägg upp på en bildsajt t.ex forumbilder.com som du sedan länkar till genom att kopiera en lämplig BBCode som du klistrar in i inlägget.

Finns det någon manual för pannan med elschema, så fota det också.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar