Kmp px21 tänder inte

Skriv svar
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Kmp px21 tänder inte

Inlägg av Jonte2314 »

Hej, jag har en kmp px21 brännare som inte vill tända har bytt tändelement och ingenting händer 125 ohm på elementet, ingen spänning kommer till elementet. Flamvakten är på 5v vid mörker och på 3.5 vid ljus. Fläkten och skruvmotorn startar som de ska och 230 v vid plinten när de går, men ingen spänning till elementet. Kan det vara relät på kortet som är sönder, finns det något sätt att mäta ett sådant relä? Kortet är ett px21 v 5.4. vilken spänning skall matas till elementet 230v?
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av sunkman »

Ja 230v ska det vara på elementet
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av rod02 »

Hur mäter du flammvakten? Jag har varit för nervös för att prova :oops: . Man är beroende av brännaren. Och kortet kostar multum.

Prova att testa tändelementet löst. Är det doppvärmar typ?

OBS inga fingrar på metall, när strömmen är på!
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av Jonte2314 »

Flamvakten mäts på plinten till styrkortet i mitt fall de två vita kablarna, och den skall vara på 5v vid mörker och ner till 3v vid låga.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av rod02 »

Var sätter du testpinnarna. Tvärs över? Eller jordtestpinnen på lämplig jord. Det finns mer än en. Och plustestpinnen på plint x.

Läste ditt svar lite slarvigt. Du mäter alltså över en "resistor". Vilket borde tyda på att spänningen till flammvakten är högre än 5V?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av Jonte2314 »

Flamvakten mätte ja på kablarna som går in på kortet och där var det 5v sen när jag belyste flamvakten gick den ner till 3.5 hoppade ända ner till 2v ibland
Resistansen mätte ja på tändelementet och där var det 125 ohm och det är ett nytt element
Men problemet är ju det att de kommer ingen spänning fram till elementet
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av Jonte2314 »

Nu har även en röd lampa upstått som inte går bort fast man bryter strömmen och kopplar i på nytt
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av Jonte2314 »

Lampan borta efter att ha haft bort strömmen en bra stund men fortfarande ingen ström till elementet
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av Jonte2314 »

Hur är det med trafon kollade att relät som styr tändelementet går med 12vdc vad annat på brännaren går med 12v?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av rod02 »

Jag gissar utan att ha mätt, hela styrningen. Vanligast för processorer är nog 5V, men 12V kanske också finns. Kan du mäta dig fram till vilket relä som är aktuellt? Triacarna har olika optokopplare . Fläkten som varvtalstyrs, skall inte ha nollgenomgångs omkoppling.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av copecca »

En tanke, är ju ingen expert men med erfarenhet av elektronik annars fast man glömmer ju mycket med åren när man inte jobbar med längre...Men..detta med flamvakten.. Har ju själv tändproblem med min pb25 så har tänkt om detta och enligt mina tankar är ju den mer som en "åskådare" på tänd processen. Den ser ju om det tänds en flamma och styr sen brännaren till nästa steg, uppvärmning och sen till bränning beroende vilken brännare men har. Jag har en digitalisk visning på mina nya uppdateringspaket från px21 till pb25 och tändelement etc..är ju från px21 men jag kan se från skärmen hur brännaren beter sig under tändsteget.. Man ser tydligt en 0 signalen från flamvakten när den inte tänds med elementen. Sen när den gör det så stigen siffran direkt och brännaren hoppar till nästa steg.
Vad jag menar är att flamvakten styr inte tändelementen, så är felet på elementen så behöver inte flamvakten vara sönder alls..
I mitt fall tänds ju elementen men räcker inte till att tända pelletsen. Har hittils tänd den med tändvätskemetoden eftersom jag bara kör den ändå en cykel per dag för har luftpump sen till nätterna.. men funderar om man skulle försöka modifiera den att man kan verkligen flytta tändelementen så mycket framåt att värmen från verkligen räcker till att tända pelletsen..
Orsak att jag uppgraderade min var precis som du har Jonte, min px21 slutade helt att tända nåt och jag tror kortet pajade för det enda som hände var att fläkten snurrade i oavbrutet.. men nu har jag en fungerande brännare annars men den jävel tänder inte heller för det ;) Har in te kommit så långt att testa annan pelletssort vilket med kan vara felet..
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Kmp px21 tänder inte

Inlägg av Jonte2314 »

Hej brännaren går som den ska nu, tänkte jag skulle förklara hur man vet om det är relät som är fel på eller inte.
Relät som sitter på högra sidan går till tändelementet relät är ett schrack RT424012 finns 8 pinnar på det de två som är skillt från de andra 6 är där signalen kommer skall vara 12 volt där annars är nog relät iskick och felet Troligen före relät
Och 230 v skall det vara på nån av de andra pinnarna, i mitt fall hade jag 230v men ingen 12v signal felet var en transistor före relät.
Jag läste här på forumet att folk som hade samma problem hade bytt hela kortet för att åtgärda felet, ganska dyrt, när en transistor eller ett relä inte kostar mycket och en lödkolv och en multimeter får man sekärt låna för de som inte har.
Skriv svar