Fläktproblem PX21

Skriv svar
anders.b
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 nov, 2021 11:29

Fläktproblem PX21

Inlägg av anders.b »

Fläkten på min KMP PX21 har slutat fungera. Inte helt men den går riktigt långsamt och motorn blir varm, fungerade lite av och till först men nu är det konstant. Så min tanke är att det är motorkondensatorn som givit upp och vad jag kan förstå så bör den sitta på kretskortet. Tror jag klarar byta den själv men jag är osäker på vilken komponent det är på kretskortet.

Min gissning är den blå med texten 470nMBUN? Tyvärr är texten på sidan är skymd av komponenten bredvid.

Bild
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av rod02 »

Utan att vara helt säker, säger jag att den kondensatorn filtrerar nätspänning. På väg in till lågspännings regulatorerna. Och nödvändig info för att byta den, är det du skriver.

Jag har provat att strömsätta torinfläkten direkt(Pellx). Den behöver ingen kondensator.

Prova att ge fläkten ström direkt först. Inga fingrar på metall med ström på!!! Kontakterna på fläkten sitter väldigt dåligt fast. Risk finns att drar bort den med. Man får hålla emot, om man inte vill paja fläkten. Om den funkar kan det vara en trasig triac på kortet. Vanligt fel. Svart sak med 3 ben typ en kvadrat cm. Du har nog 2st. Den andre styr matarskruven. Kondensatorn till den sitter nära motorn.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
anders.b
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 nov, 2021 11:29

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av anders.b »

Tack för hjälpen! Skall testa att koppla ström direkt till fläkten.

Edit. Fläkten fungerar som den skall när jag kopplar direkt till 240V.
anders.b
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 nov, 2021 11:29

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av anders.b »

På kretskortet hittade jag två triac-T1235-600G, som jag beställt nya. Lite konstigt att det inte är tre: borde behövas en till fläkt, en till matarskruven och en till tändelementet.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av rod02 »

Jag har ett lite äldre kort än du. Men på din bild ser jag en svart grunka. Omron 12V som jag tror är ett relä, som löser en av de 3. Jag gissar matarskruven.

På ditt och mitt kort finns 3 stift. Dessa tre använd på en ännu äldre variant med glödstift, typ dieselbil. Detta glödstift är rörligt, med ett servo typ radiostyrd bil. Som sitter på dessa tre stift. På min modell ersattes detta med en svindyr triacmodul. Och nått som verkar vara tagit från en hårfön. Min byggdes om på garantin till tändelement, typ doppvärmare. Efter det kom PTC.

Hmm du har 2 relä och 2 triacs mysko. Jag håller på att"baklänges konstruera". Pellx och dess efterföljare....

https://pellets.info/viewtopic.php?f=10&t=19587
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
anders.b
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 nov, 2021 11:29

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av anders.b »

Det ena reläet skulle kunna vara till tändelementet kanske, när man slår på brännaren hör man efter en sekund ungefär ett tydligt klick. Ingen separat triacmodul finns, det enda som sitter utanför kretskortet är transformatorn (stor blå intill strömuttag/intag).

Mitt kort byttes på garantin (liksom även fläkt och brännarrör) och är daterat 29/01/10.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av rod02 »

Jag kollade manualen för PX22. Den fjärde är nog till extra utrustning. Tex tryckluft sotning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
anders.b
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 nov, 2021 11:29

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av anders.b »

Fläkten fungerar som den skall både om den kopplas till tändelementet och till matarskruvens anslutningar på kretskortet. Men jag funderar på om det är triacen eller något annan komponent som är problemet. En trasig triac borde väl kortslutas och inte som nu slå till och från som den skall men ge för låg utspänning?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av rod02 »

Triacs kan vara väldigt opålitliga. Jag har en timer byggsats. Som funkade lite som den ville. Ny triac löste problemet. Även vanligt fel här på forumet. Kostar inte mycket. Värt att prova.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
anders.b
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 nov, 2021 11:29

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av anders.b »

Gick inte så lätt att löda av triacen som jag trodde, baksidan var lödd mot en tunn platta på kortet och jag lyckades få den plattan att lossa och ena anslutningen på kortet gick av. Kanske det kan gå att få ihop ändå men triacen har inte kommit.Från UK och hit tog det en dag sen har den legat nästan en vecka nu utan att köras ut fastän det bara är någon mil härifrån.

Fick en Janfire Flex-a gratis som stått några år som jag satte in i väntan på en triac, men typiskt hade den brännaren också ett defekt styrkort.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av rod02 »

Aj aj ytmonterad. Tack för varningen. Jag tar vinkelslipen hehehe.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
anders.b
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 nov, 2021 11:29

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av anders.b »

Det blev inte så snyggt lödat men jag lyckades byta triacen. Tyvärr var det exakt samma fel som innan, fläkten startar när den skall men går på ett mycket lågt varvtal. Jag har inte utrustning för att felsöka eller ens en bra lödpenna så jag ger upp att försöka fixa felet och driver fläkten från en extern strömkälla. Jag kör ändå alltid brännaren kontinuerligt utan stopp så det skiljer inte så mycket funktionsmässigt.

Nu kopplade jag fläkten i serie med en glödlampa men en varvtals/spänningsregulator man kan köpa billigt på internet borde väl funka för att kunna reglera varvtalet?
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av sunkman »

Dimmer kanske
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Fläktproblem PX21

Inlägg av sunkman »

Om mitt kort går sönder eller strular för mycket så har köpt ett tidrelä där jag kan ställa både stopp o gångtid till skruven o dimmer till fläkten så att jag kan köra pelletsbrännaren manuellt till man kan skaffa nya grejer så man får ihop brännaren :) det är min backup
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Skriv svar