Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Skriv svar
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av kay »

Min elpatron har slutat fungera i panna, och tänkte börja felsöka lite. Och fundera på om det är själva elpatronen eller termostaten till den eller båda som är paj.
Det första som slog mig var att det har slutat klicka till när man vrider på ratten till termostaten som ställer vilken temperatur patronen ska gå i gång på. Borde inte den funktionen funka och klicka på och av när man vrider på ratten, även om patronen är trasig och inte värmer. Tänker att det kanske bara är termostaten som pajat och inte själva patronen. Någon som vet hur man ska utasluta det ena från det andra. Borde ju även gå att mäta Ohm på patronen. Men har ju ingen aning om vad det ska vara för värde. Någon som vet här kanske? Har mätit att det kommer fram 400v mellan alla tre faserna, så ström finns det fram till kopplingsplinten i termostaten.

Vill ju gärna få igång elpatronen, utifall pelletsbrännare skulle paja under de kallaste dagarna i vinter så man har lite värme undertiden man beställer dela och reparerar brännaren typ 😊
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av nyman »

Mät på kontaktorn som är kopplad till elpatronen. Kommer det spänning från kontaktorn? Kommer ingen spänning är det styrledningen osv. Ladda ned handbok.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av kay »

På kontaktorns inkommande kabelskobläcken finns det ström, men på dom tre utgående bäcken på kontaktorn är det helt dött.🤔 Har tryckt in återställarknappen så det klickar till, men ingen ström. Då är det ju inte konstigt att elpatron en inte funkar 😏
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av Stegatorparn »

Ligger det ström över kontaktorns spole?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av rod02 »

På min kontaktor pajade en fas. Men kontaktorn har 4 ansl. En ledig. Så det var bara att flytta två sladdar.
Kan du bygla bort termostaten? För att utesluta den. Kan du aktivera kontaktorn manuellt? På vissa går det.


Peta inte på metaller, så ökar din säkerhet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av kay »

Nu blir jag osäker på vad allt heter 🤔
Kontaktorn, är det den med röda överhättningsskyds knappen på?
Det är ju iallafall i den som strömmen slutar i. Kommer inte ut något ur den som sedan ska gå vidare med kablar till termostaten med vridratten på. Och sedan ner till själva elpatron.
Jag plockade nyss bort styrboxen för att se hur det såg ut under
Tyvärr så såg det inte så vidare vackert ut när jag kom ner till själva elpatronens överdel. Rostigt och jävligt och tyckte det var fuktigt i dykröret. Några av pinnbultarna och muttrarna till elpatronen var nästan uppätna av rost. Så att byta själva elpatronen lär nog bara göra alltvärre då det toligen inte kommer gå att skruva dit en ny utan läckage. Och givarna gick inte att dra ut ur dykröret, förmodligen pga rost och skit. Så nu vetefan hur jag gör. Det sista jag nu ska testa är att fixa en ny kontaktor eller vad den heter med överhättningsskyddet på och testa få igång elpatronen. Annar får jag vara utan elpatronbackupen i vinter och hoppas pelletsbrännare och pannan håller hela vinter ut. Och sedan byta hela värmesystemet nästa sommar. Har inte riktigt dom pengarna nu 😝
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av rod02 »

I mina elpatroner sitter det en termostat. Med vridratt och återställningsknapp. Men relät är bara 1-fas. Som styr kontaktorn, som är ett 3-fas relä på annan plats. I mitt fall en box på väggen. Termostatens relä klickar lite, 3-fas kontaktorn bankar till rejält.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av Stegatorparn »

Enligt din beskrivning verkar överhettningsskyddet inte gå att återställa. För att återställa måste panntemperaturen ner mot 60°-65°innan det är möjligt. Funkar det inte, ska överhettningsskyddet bytas.
Sedan kan man ju undra om det är värt besväret när pannan är så pass rostangripen som du beskriver.

Här finns manualen med ett elschema att ladda ner.
https://ctc.se/file-download/84dafe04d3 ... b23763.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av kay »

Jo jag håller med dig Stegatorpan.👌 Känns ju lite onödigt kanske att försöka hålla liv i en dödsdömd pasient. Iofs så vet jag ju inte hur länge den har sett ut så där, kanske flera år, och den kanske håller 2-3 år till. Men det känns ju lite vågat att ha enbart pelletsbrännare för uppvärmningen utan någon backup med elpatron under den kalla perioden på nå något vis. Alltså jag har ju iofs inte haft ett driftstopp på 3-4 år nu, förutom 1 gång när jag glömde fylla på veckoförrådet i tid. Så skulle jag få i gång elpatronen, så skulle jag nog våga köra den under vintern och kanske även nästa vinter. Så slipper jag ta lån och byta värmesystem. Jag är lite emot att skaffa fler utgifter och lån. 😏
Men hur dyrt kan ett överhättningsskydd till den elpatronen kosta tro?
Sen har jag ganska nyligen köpt på mig reservdelar inför vintern som typ tändelement, fläkt, mm för att inte bli ståendes när det är som kallast. Fast de prylarna köpte jag innan jag visste hur pannan såg ut under isoleringen 🤨 Så jag har ju ändå lite backup även utan elpatron i vinter😅😂🤣
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av rod02 »

El patronerna har de gömt väl på CTC100. Kollar nätet, och hittar inte vart de sitter. Inte termostaten heller.

Bild
Ungefär så ser det ut här. Två elpatroner ovan oljebrännaren. Skruvar man av locket, så sitter termostaten innanför. En i varje. Lätt åtkomligt. Kontaktorn(kraftrelä) på väggen.

1995 bara barnet hehehe

Om felet kan åtgärdas billigt, så hade jag gjort det.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Elpatron i "Ctc 1100 Economy - 1995 funkar inte längre

Inlägg av kay »

Om jag inte misstar mig nu efter jag läst på lite på nätet, så skulle det möjligen vara en 6kw elpatron som sitter i min panna. Och det stod att mätvärden i Ohm skulle vara ca 26,5 om man mäter direkt på ena Polen och stjärnkopplingen på elpatronen med en multimeter. Och ca 26,5 på den 2:a. Och samma värde på den 3:e. Då skulle själva elpatron en vara hel 🤔
Och jag fick mätvärde ca 27,3 på alla tre. Så det borde ju betyda att elpatron en är hel. Så då borde det ju vara komponenten med överhättningsskyddet på då strömmen slutar där, och möjligen komponenten med termostatvredet.

Fast nu har jag ju fått ett annat problem på halsen också. Läckage i dykarröret som sitter bredvid elpartonen. Det är den som muttrarna och pinskruvarna är sönderrostat på. Och boven till all rost där. Men nu har jag dragit ur givarna till styrboxen och fyllt i dykarröret som läcker med tvåkomponents metall pasta som man typ kan lagar gamla värmesystem med och se om det blir tätt. Och sedan får jag fixa ett nytt dykrör och sätta i tredje facket för elpatron eller dykrör. Där sitter nu bara ett täcklock som är utan rostangrep än så länge.

Jag har väl inte några jätte höga förväntningar på tvåkomponentsmetallpastan och att det ska funka, men det är tyvärr det ända jag har kvar att få stopp på läckaget. Annars blir det att fixa en svets och svetsa på plåt över skiten när man avlägsna dykarröret med pinnbultar och allt.

Jag ger inte upp ännu 😏
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar