Behöver råd om direktspjället

Skriv svar
Rubideux
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 18 nov, 2021 18:09

Behöver råd om direktspjället

Inlägg av Rubideux »

Hej!

I februari flyttade jag till ett hus med en Albin panna och Janfire flex-a brännare. Sotaren var här idag och nu när jag satt igång brännaren igen har jag märkt att det luktar bränt i pannrummen. Direktspjället har varit öppet sedan jag flyttade hit och sotaren har stängt den idag när han sotade ur pannan. Är det det som gör att det nu luktar bränt i pannrummen? Skulle jag öppna direktspjället igen eller lämna den stängt?

Edit - Jag har läst instruktioner till pannan och det stå att direktspjället ska vara helt öppet vid Ved eldning. Skulle det vara samma princip vid pellets eldning?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver råd om direktspjället

Inlägg av Stegatorparn »

Vet inte hur din panna ser ut inuti men vid pelletseldning vill man ha så långa rökgasvägar som möjligt för att ta vara på all värme så den inte går ut i skorstenen. Kortslutande spjäll sänker pannans verkningsgrad.
Har du en rökgastermometer ger den en vägledning hur effektiv pannan är samt en fingervisning om lämplig brännareffekt.
En murad tegelskorsten bör ha en rökgastemperatur på 70° - 80°en halv meter ner från skorstenstopp innan brännaren stänger ner, för att undvika kondens.
En tumregel är att rökgastemperaturen faller c:a 10°per meter skorsten. Genom att räkna baklänges kan du få fram en lämplig temperatur efter pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Rubideux
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 18 nov, 2021 18:09

Re: Behöver råd om direktspjället

Inlägg av Rubideux »

Stegatorparn skrev: tor 18 nov, 2021 23:39 Vet inte hur din panna ser ut inuti men vid pelletseldning vill man ha så långa rökgasvägar som möjligt för att ta vara på all värme så den inte går ut i skorstenen. Kortslutande spjäll sänker pannans verkningsgrad.
Har du en rökgastermometer ger den en vägledning hur effektiv pannan är samt en fingervisning om lämplig brännareffekt.
En murad tegelskorsten bör ha en rökgastemperatur på 70° - 80°en halv meter ner från skorstenstopp innan brännaren stänger ner, för att undvika kondens.
En tumregel är att rökgastemperaturen faller c:a 10°per meter skorsten. Genom att räkna baklänges kan du få fram en lämplig temperatur efter pannan.
Pannan ser ut så här.

https://ibb.co/Hq3TpjQ

Som sagt, direktspjället har varit helt öppet sedan jag flyttade in men jag har nu läst lite om det och det verkar som att det borde vara stängt. Jag är bara fundersam om det är det (stängt spjället) som gör att det luktar eld/bränt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver råd om direktspjället

Inlägg av Stegatorparn »

Rökrörsspjället högst upp ska vara helt öppet medan direktspjället, som bara används vid upptändning av en vedbrasa, ska vara stängt.
Om pannans kanaler, rökrör och skorsten är nysotade, borde det inte läcka in rök vid brännarstart. Normalt är det alltid undertryck i pannan vid den här årstiden. Du kan kolla med lågan från ett stearinljus runt luckorna om de är otäta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar