Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Skriv svar
Zita
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 12 nov, 2021 08:22

Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Inlägg av Zita »

Hej! Nu krånglar pannan mer än vanligt och jag lyckas inte få ordning på den. Nån här kanske kan komma med några råd..

Pannan har under hösten då och då slocknat för ”ingen låga”, har bytt optovakten vid ett tidigare tillfälle och då har den gått fint men denna gång hjälpte inte det.

Den kan gå 10 min - några h innan den stannar för ”ingen låga”. Jag kikar då in i pannan och då flammar elden upp igen. Optovakten visar 0 när luckan är stängd då men när jag öppnar och släpper in luft börjar det brinna igen och optovakten registrerar ljus. Det verkar finnas pellets i koppen. Igår testade jag att öka matningen med 10% (för mkt?!) men det fick samma effekt. Den började dock ryka in nått enormt. Vid tändning puffade den ut ett stort moln under luckan där brännaren ansluter, där det är en tätningslist. Jag märkte också senast jag askade ur att det var ovanligt mkt vit aska. Sotaren kommer om 1 månad.
Vad kan det vara för fel? Jag funderar på fläkten.. om den inte får tillräckligt syre så skulle det förklara att den slocknar titt som tätt men inte att det börjat röka in.. Stopp i skorsten? Några andra förslag?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Inlägg av nyman »

Har du sotat och askat ur pannan. Det är ditt jobb och inte sotarens.
Som vanligt får vi inte reda på vilken panna det handlar om.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Zita
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 12 nov, 2021 08:22

Re: Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Inlägg av Zita »

Absolut. Tänkte mer på om det är stopp uppe i skorstenen.

Jag skrev vad det är för brännare. Spelar pannan roll. Gammal oljepanna tror jag. ABSO typ PK-0.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Inlägg av nyman »

Riktigt gammal gjutjärnspanna. Då tror jag inte på igensatta tuber i pannan för det finns inga sådana. Rökgasspjället har inte blivit stängt?
Upp till skorstenen och fira ned ett grovt snöre med med tyngd i innan snön kommer. Kommer tyngden ned till skorstenens sotlucka så är det inget stopp i skorstenen.
En lövblås in i sotluckan är också en bra metod, tätat med något så man inte får sot på sig. En yttre betraktare kan då se om det är bra fart på sotet som kommer ut däruppe.
Riskabelt att anlita sotare i onödan. De kan börja gnälla om att det ska monteras väggstege eller gjidgjutas i skorstenen.

Kan ju också vara så enkelt att du måste elda upp ett drag i skorstenen när du tänder brännaren. Tidningspapper i skorstenens asklucka
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Inlägg av teufel »

När du har fyllt upp med "Ladda brännare", startat och fått "ingen låga" - ta loss kåpan och lirka loss optovakten. Kika in i röret och se om du ser lågan.

För mig var det så att den hade fyllt för mycket vilket gjorde att lågan hamnade på toppen av pelletshögen och inte syntes för optovakten.

Löstes genom att hälla lite bensin i koppen, tända eld och direkt köra in den i pannan och trycka på Start. Optovakten registrerade lågan direkt.

Om du är osäker på om optovakten funkar eller inte, tänd mobilkameran och lys direkt på optovakten. Den ska gå upp ett par 100 enheter i menyn för optovakt.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Zita
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 12 nov, 2021 08:22

Re: Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Inlägg av Zita »

Optovakt bytt och provad så den fungerar. När den stannar för ingen låga och jag öppnar luckan flammar lågan upp på nytt och optovakten registrerar ljuset. Det är nått annat som är knas. Pellets kommer också fram som det ska. Enda jag kan komma på är att den inte får tillräckligt med syre och därför slocknar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det ett uteluftsintag i pannrummet, fri area minst 150 x 150 mm? Eventuellt insektsnät i ytterväggsgaller kan vara igensatt.
Går fläkten som den ska?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Zita
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 12 nov, 2021 08:22

Re: Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Inlägg av Zita »

Ja luftintag i vägg finns och är inte igensatt. Vad jag kan se så snurrar förbränningsfläkten men jag har inte prickat in att sitta och titta på den precis när den stannar.
Zita
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 12 nov, 2021 08:22

Re: Ecotec bioline 20 ”ingen låga” ?

Inlägg av Zita »

Förbränningsfläkt bytt för två dagar sen och efter det så har den gått klockrent.
Skriv svar