Ska jag byta plats på givarna? Enligt soltekniker

Skriv svar
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Ska jag byta plats på givarna? Enligt soltekniker

Inlägg av Erikjonsson »

Hej,

Jag har just nu en soltekniker här från ett företag, där han ska byta några delar på min solanläggning. Jag eldar med pellets och har solfångare på taket.

Just nu har jag en mittengivare och en toppgivare på min 750l tank, där pelletsbrännaren startar vid 40-45 grader vid (ungefär) mitt på tanken och stoppar i topp på 70 ungefär. Han hävdar att det borde vara tvärtom, att värdet i mitten ska vara det högre och värdet högst upp i tanken ska vara det lägre. Stämmer det?

Han visste dock inte hur man gjorde inställningarna då han inte var så hemma på Bequem brännaren.
Awitte
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 13 sep, 2020 21:11
Ort: Trollhättan

Re: Ska jag byta plats på givarna? Enligt soltekniker

Inlägg av Awitte »

Hej! Satte just idag med att rita upp styrningslogiken för mitt system (styrs av Node-RED), jag kanske kan flika in här (är dock amatör). Termodynamiken gör att tanken alltid är varmast längst upp, tänker att den styr när brännaren ska starta. Tanken laddas sedan upifrån och ned (utgår jag ifrån), fram till mitten (inte där solslingan är längst ned). Dvs starta brännaren när toppen går under en viss temp, och sluta när mitten går över en viss temp. Hoppas någon annan kan bekräfta/tycka till.

Mvh, Alexander
Panna: CTC 1100 Family 25
Brännare: Ulma 2000
Hus: 90qm, 1,5 plan
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Ska jag byta plats på givarna? Enligt soltekniker

Inlägg av sunkman »

Awitte skrev: fre 17 sep, 2021 10:53 Dvs starta brännaren när toppen går under en viss temp, och sluta när mitten går över en viss temp. Hoppas någon annan kan bekräfta/tycka till.

Mvh, Alexander
Så ska jag styra min brännare :D
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Skriv svar