Rökpuff i källaren

Skriv svar
robertmosen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 aug, 2020 23:15

Rökpuff i källaren

Inlägg av robertmosen »

Hej,

Jag har en fundering angående min brännare. På röret som går ut från själva pannan och in i skorstenen sitter det en T-korsning med en lucka. Varje gång brännaren kör igång med en kallstart så puffar den ut ett rökmoln i källaren. Detta händer inte när skorstenen är varm för då funkar draget.

Frågan är alltså, kan jag stänga den lilla luckan helt? Brännaren matas ju ändå med luft via en fläkt, räcker det inte med den?
Tanken är att få slippa röken i källaren.

Har denna utrustning:
Focus PE-20
BioLine 20
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rökpuff i källaren

Inlägg av nyman »

Varför kör du Bioline 20 med kallstart. Den mår väl bäst av att gå hela tiden. Just den här årstiden är det bra att få lite värme i källaren för att förhindra mögel. På sommaren är det bäst att stänga pannan helt och använda en elektrisk varmvattenberedare.
Dragbegränsaren ska inte stängas. Elda lite med tidningspapper i skorstenens sotlucka först så blir det bättre drag.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
robertmosen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 aug, 2020 23:15

Re: Rökpuff i källaren

Inlägg av robertmosen »

Tack för tipsen.

Jag vet inte vad som är bäst för en bioline 20, därför jag frågar. :) Har haft huset cirka ett år så jag lär mig fortfarande.
Eftersom jag har en avfuktare oroar jag mig inte för mögel.

Om dragbegränsaren ska vara öppen, hur vet man hur mycket den ska vara öppen?

Lite svårt att elda med papper när systemet är helautomatiskt, vet ju inte när den bestämmer sig för att starta upp igen. Detta kan ske när som helst på dygnet.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Rökpuff i källaren

Inlägg av rod02 »

Det låter som du behöver en Dragbegränsare / Motdragslucka. Läs översta klistrade tråden.

https://pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=11088
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rökpuff i källaren

Inlägg av nyman »

Har du en Tigex 25 dragbegränsare ska balansaxeln vara horisontell när stängd och motvikten 2,5-3 cm ut.
Eldar du normalt på vintern med underhållsglöd slipper du dragproblem.
Elda pellets på sommaren är att kasta bort pengar.

Här en instruktionsfilm i två delar till din kombination
https://www.youtube.com/watch?v=CZoY7RRtY3A
https://www.youtube.com/watch?v=xy86e1A6-f8

Om ett par veckor startar jag min bequembrännare i ecoflexpannan och sedan går den till mitten på maj månad.
Undantag ifall det blir elkris för då ska elpatronerna glöda hos alla pelleteldare så vi får bort den samhällsfarlige Bolund från allt inflytande.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
robertmosen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 aug, 2020 23:15

Re: Rökpuff i källaren

Inlägg av robertmosen »

Tack för all info, har lärt mig otroligt mycket idag.
Skriv svar