Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Skriv svar
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Inlägg av Scoop »

Hejsan!

Jag har blivit erbjuden att köpa en panna av detta snitt ariterm biomatic+20i

Pannan är drygt 5 år gammal, och hävs nu ut pga ägarna byter till någon annan värmekälla. Pannan är urtagen i Juli månad och har därför inte stått länge.

Ägarna byter till annan värmekälla eftersom dom precis köpt huset och inte vill ha pellets, därför har dom bara kört denna panna i ett par veckor och har ingen direkt info mer än att den fungerat under den lilla tid dom brukat den.

Just nu kör vi med en euronom panna konverterad till pellets med en PX22 brännare, pannan är från mitten på 70 talet nån gång, denna kombi fungerar förvisso helt ok, men det är ett otroligt rännande att sota i mitt tycke, en modernare panna kanske skulle kunna spara en del arbete samt lite pellets iom att denna är typ ett halvt sekel nyare.

Är det någon som har erfarenhet av denna panna? Går den att elda mot en ackumulatortank (1kubik)? Är det väldigt mycket som krånglar med dessa?

Hoppas ni har det bra i övrigt och håller er friska! Mvh//
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Inlägg av Snapphane »

Hej,
Se under tråden Pannor-Termia/Ariterm. Sök på Biomatic 20i.
Det finns stor erfarenhet och kompetens samlat på forumet.
Brännarens ursprung är Termias Bequem-brännare. Min begränsade erfarenhet är baserad på att för 20 år sedan hade jag en dylik i Euronom A25F (tråkig att sota…), men bytte till Ecotec. Bequembrännaren har utvecklats i mekanik och styrning. Lambda.
Tillverkaren Ariterm gick i konkurs 2019 och köptes upp av Janfire.
Biomaticens sotning bör du noga läsa på om. Sök på forumet. Har för mig att den kräver en del pyssel av kanalerna.
Har du takhöjd som klarar sotningen från pannans ovansida?
Har du kalkrikt vatten är växlare olämpligt utan kalkfilter.
Alla pannor kan köras mot ack-tank. Varför vill du göra det?
Pannvalet är lite av att välja väg. Å ena sidan integrerade pannor som har ”allt” men där man gällande reservdelar och styrning begränsas.
Å andra sidan ”basic”-pannor (inkl laddpannor) som har basal rudimentär styrning men lättare att välja reservdelar.
Om du har en acktank med beredare kan du överväga laddpanna utan beredare.
Se t ex på Pellmax UB, Värmebaronen.
Ack-/tekniktank kan kopplas till andra värmekällor som VP, vattenmantlad kamin, solfångare osv. Om du vill ha möjlighet till vedeldning bör du överväga vedpanna till brännaren.
Personligen tror jag att ett framtidssäkrat system med valfrihet och möjlighet att alternera värmekälla, kräver tekniktank.
Lycka till!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Inlägg av Scoop »

Tack för ditt otroligt utförliga svar!

Efter en hel del funderande så avstod jag just denna pannan, anledningen till det har inte med utrymmesskäl eller liknande att göra, utan efter att ha funderat på våra senaste 8 års eldande med pellets har jag lärt mig våran px22 (utbytt från en tidigare px21) som en klocka.

Det som hade passat oss bäst hade varit en panna som går att docka an våran befintliga brännare mot, anledningen är inte bara att brännaren fungerar och att jag lärt mig den, utan att den är rätt ny och det känns o ödigt att byta ut en fungerande del.

Men letandet fortsätter, jag har planer att byta ut pannan när möjlighet ges och man kan hitta en som passar oss!

Detta forum är guld värt! 😊

Citering borttagen/Moderator
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Inlägg av Snapphane »

Väl bekomme.
Du har en framåtbrinnande brännare som bör passa i många pannor.
Glöm inte att du kan anpassa din brännare mot pannan genom förlängningsstos (flyttar brännaren längre ut så att lågan inte studsar) samt lågriktare. Du kan mha doserskruv kompensera ojämnt doserande externskruv.
Av samma skäl som du anför har jag fastnat för Ecotecs uppåtbrinnande brännare trots att de inte kan anses vara de bästa på marknaden.
Fn vräks det på Blocket ut brännare av i stort sett alla fabrikat utom bl a Biobjörn och Pellas X som båda är framåtbrinnande. Har under många år endast sett en enda begagnad Biobjörn på Blocket. Man kan fundera på om det indikerar att ägarna är nöjda och inte säljer.
De superba dyra helautomatiska pannorna - t ex österrikiska Windhager, är sällsynta på Blocket. Har bara sett ett par på ett tiotal år.
RB Grand Lux är en helautomatisk panna mycket billigare än Windhager, Fröling, KWB. Danska RTB har också helautomatiska pannor.
Personligen föredrar jag fritt vald kombination panna-brännare.
På senare år har det kommit självrengörande brännare med mer eller mindre tillförlitliga mekaniska konstruktioner som har reservdelspriser därefter…..
Biobjörn (Energibiten) gör en intressant brännare som ter sig basic, tillförlitlig och har tryckluftsbaserad rengöring. Det finns initierade personer här på forumet som kan brännaren. Personligen avstod jag från den pga att den inte har internskruv (internskruv utjämnar en lynnig ojämn externskruv) eller den monitorering och fjärrstyrning jag önskar. Det var emellertid nära att jag valde den då Energibitens talesman lyriskt berättade om hur bra den fungerar i Värmebaronens Pellmaxpannor.
NIBE PB 10 är en basicbrännare med objektivt sett föråldrad design. En bekant har kört den i uppåt 15 år varav senaste åren i automatsotad NIBE Pellux 200 vilket enligt ägaren är en makalöst succépräglad kombination. Brännaren har aldrig haft ett enda driftavbrott men kräver enkel rengöring i stort sett varje vecka.
Pellas X är polska brännare som inte är så kända i Sverige men det finns nöjda innehavare här på forumet. De har flera intressanta brännare alltifrån basic med enkel teknik och enligt flera källor mycket (!) driftsäkra, till en med roterande brännkammare och en nyligen framtagen (i samarbete med universitet) bränntålig legering ”Incrox”. Enligt min bedömning har de intressanta tekniska lösningar på rengöringen. Deras styrning ”Plum” har alla de egenskaper jag önskar. Min lekmannakonklusion är att om man söker en framåtbrinnande brännare med internskruv, beprövad driftsäker teknik och minimalt rengöringsbehov eller har rengöringsautomatik samt avancerad mycket beprövad styrning inkluderande bl a fjärrkontroll och överkomligt pris, är Pellas X intressant.
Biobjörn är nummer två men den kan behöva komplettering med doserskruv och hemmabyggd monitorering mm.
Om den något åldriga Viking Bio 20 som sitter i den begagnade Pellmax UB jag ämnar installera inte fungerar till belåtenhet (anar problem pga min långa ojämnt doserande externskruv), åker den snabbt ut till förmån för Pellas X så att doseringen fungerar och rengöringsbehovet minimeras.
Vi får se.
Förslagsvis skriver du en väl genomtänkt kravspecifikation både avseende brännare, panna, styrning, skorsten, tappvarmvatten (!) och graden av framtidssäkring avseende kombination med andra värmekällor. Lång externskruv med tillika ev ogynnsam vinkel, kan försvåra noggrann och jämn dosering på fallschaktsbrännare utan internskruv, så ta hänsyn till det.
Egen kompetens gällande reparation av mekanik och elektronik påverkar förstås.

Man vet vad man har men inte vad man får. Fast ibland måste man våga bryta ny väg. Många här på forumet uppfattar jag som proffs (jag är lekman……), så det är ofta väl värt att ställa frågor.
Lycka till.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Inlägg av nyman »

Men Snapphane om TS inte har något amatörbyggt bulkförråd med långa skruvar är det ju ingen mening att krångla till det med brännare som har "doserskruv". Bara en till del som behöver reservdelar. Inte är väl skruven i PellasX en doserskruv, tycker det verkar vara en utjämningsskruv som på Altbergs EP18 och då doserar den ju inte. Janfire däremot har riktig dosering och Ariterm Bequem. För att dosera skall det finnas ett internförråd att dosera från men kan inte se något sådant på PellasX.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Inlägg av Snapphane »

Tack för synpunkter.
Det kanske är missvisande att kalla Pellas X-skruven doserande.
Äkta doserande internskruv från internförråd har väl bara Janfire, Ariterm och Ecotec men Pellas X utjämnar - såvitt jag kan bedöma, ffa ”överdoser” från externskruven. På Pellas X hemsida anges den emellertid som doserande:
http://pellasx.pl/en/products/pellet-burners-x-line/
”A two-stage fuel supply system: an external feeder introduces pellets into the burner and an internal feeder doses biomass in appropriate quantity into the combustion chamber. The internal feeder plays also the role of a fuel mixer.”
Man kan ju fråga sig om inte just stötvis överdos från externskruven är ett större förbränningsproblem än stötvis underdosering.
Hur som helst har Revo 99% förbränning vilket inte borde gå om externskruven tillåts ge stötvisa överdoser som inte förbränns till fullo.
Man sätter förstås inte en extra doserskruv utan att först ha påvisat behovet. Det finns ett otal inlägg på forumet där externskruvens längd, vinkel, varvtal osv anges som akilleshälar. Därav ville jag påminna om möjligheten att ha en doserskruv.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Inlägg av nyman »

PellasX har det skrivits om ibland. Hade den inte en onödigt hög effekt som inte passar ihop med vanliga pannor?

Själv sågade jag mödosamt sönder åbäket till acktank i vintras och har målat och gjort snyggt i källaren, Härlig känsla.
Ecoflexpanna eller Biomatic om taköjden tillåter skulle vara mitt val. Gammaldags meck med dyra dubbla plåtrör som elden ska brinna i är det sista jag skulle välja. Altbergs EP18 är den enda vettiga rörbrännaren jag provat. Den hade inte dubbla rör utan ett enkelt plåtrör som kunde vridas på och därför höll i evigheter.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Inlägg av Snapphane »

Ja, du har rätt i att effekten ofta i är i överkant i förhållande till vanliga pannor men uteffekten är justerbar vilket möjligen - jag vet inte, är förenad med sämre förbränning vid låg effekt.
I min fritidsfastighet skulle en vedpanna 30kW med en 26kW (eller 35) brännare sitta perfekt.
De har lagt till microvarianter med effekt 4-16kW.
Revo Micro med roterande brännkammare 4-16kW.
http://pellasx.pl/en/products/pellet-bu ... ro-burner/
Revo Mini 5-26kW
http://pellasx.pl/en/products/pellet-bu ... ni-burner/
M-line Micro 4-16kW. Speciellt för pellets med låg kvalitet.
http://pellasx.pl/en/products/pellet-bu ... ro-burner/
M-line Mini 5-26kW
http://pellasx.pl/en/products/pellet-bu ... ni-burner/
Hybrid-line 5-26kW. Finns ej med lägre toppeffekt.
http://pellasx.pl/en/products/pellet-bu ... ni-burner/

Altberg var nog på konstruktionsmässigt rätt väg med EP18 men den sagan är väl passé?
Nyligen fick en erfaren pelletseldande bekant bakbrand i sin Janfire NH. Meterhög låga från brännaren som saknade ”vattenbombflaskan”. Den flaskan borde vara ett krav på alla brännare.
Ingen kan förklara vad som utlöst branden. Det blev en LVVP istället…….
Man kan hitta fel och brister på allt.

Nyman: vad har du nu? LVVP? Vilken?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ariterm biomatic 20i - eventuellt inköp, någon som har erfarenhet?

Inlägg av nyman »

Revo Micro låter intressant med roterande brännkammare av gjuten stållegering. Inte gjutjärn som KMP gjorde ett misslyckat försök med. Bra att utvecklingen går framåt. De svenska brännartillverkarna kommer nog inte att göra någon vidareutveckling av sina brännare.
Har en Mitsubishi Electric i vardera kåken och en äldre Panasonic i den ena. Provade tidigare med en julapump men den höll inte många år. Hoppas på flytt nästa år till kåken med ecoflexpannan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar