Hur får man dit skorstensrens i pelletsbrännaren?

Skriv svar
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Hur får man dit skorstensrens i pelletsbrännaren?

Inlägg av homann »

Jag fick en burk av sotaren, när jag har haft problem med tjära. Täntke pröva och se vad som händer.

Det står att man skall ta och lägga på glödbädd eller öppen låga. Det är ett vitt pulver, men jag begruper inte hur man skall få in det när brännaren är igång. Hur gör ni?
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Hur får man dit skorstensrens i pelletsbrännaren?

Inlägg av Snapphane »

Menar du Optizon?

På min panna finns en liten rund inspektionslucka som möjliggör att lågan ses.
Har mätt avståndet från hålet till centrum på brännkoppen (uppåtbrinnande brännare). Tuschmarkering på röret vid rätt avstånd.
Jag tog ett rör ca 50 cm och diam 2cm. Optizondosen rullade jag in i toalettpapper/cylinder (som när man gör en "patron" vid svartkrutsskytte) och tryckte in den i ena änden på röret.
En metallstång (metalltråd från galge) gjordes lite längre än röret. I ena änden på den limmade jag på en rund räbit med något mindre diam än röret.
Stången blir då ungefär som en laddstång som man har till svartkrutsvapen.
För in röret i inspektionshålet och tryck mha metallstången ut papperscylndern som då hamnar i brännkoppen.
Lätt som en plätt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Hur får man dit skorstensrens i pelletsbrännaren?

Inlägg av teufel »

Kan optizon också hjälpa till mot för mycket koksbildning i brännarkoppen?

För jag upplever att jag har extremt mycket i koppen jämfört med i mitt gamla hus där jag hade en identisk brännare.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur får man dit skorstensrens i pelletsbrännaren?

Inlägg av rod02 »

Vad jag hört och känt, så rensar pelletseldning i tex skorstenen. Om man eldat mycket ved före.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar