6 eller 8 millimeter?

Skriv svar
Sverker Scheutz
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 feb, 2021 18:47

6 eller 8 millimeter?

Inlägg av Sverker Scheutz »

Vi har en Viessmann Vitolig 300 om 24 kWh. Den har värmt värmt hus sedan år 2004. I alla år har jag köpt 8 millimeters pellets, men nu ser jag att fabrikanten rekommenderar 6 millimeters pellets. Bör vi byta till 6 millimeter?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: 6 eller 8 millimeter?

Inlägg av Stegatorparn »

Har det fungerat bra med 8 mm i 16 år, kan jag inte tänka mig att 6 mm skulle göra någon större skillnad.
Du kan ju alltid testa några säckar 6 mm och se vad som händer.
Tror nog att dina problem har andra orsaker.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: 6 eller 8 millimeter?

Inlägg av teufel »

Låter som en utrikiskt tillverkad brännare, kan det stämma? :)

Jag fick tips här i forumet för många år sedan att det i stort sett bara är vi i Norden som eldar 8 mm, i övriga Europa är det 6 mm som gäller både till huvuduppvärmning och till pelletskaminer.
Kan alltså vara därför de rekommenderar 6 mm.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: 6 eller 8 millimeter?

Inlägg av rod02 »

Det är nog många här som eldar 6mm utan problem.

Men jag lämnar inte 8mm till min gnälliga brännare. Svår att ställa om. Varför chansa? Man pillar inte på det som funkar :-) .

SE glöm 6mm till mig...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 6 eller 8 millimeter?

Inlägg av Snapphane »

Det har skrivits om det på forumet.
6mm i hela Europa men Sverige ffa 8mm av någon för mig outgrundlig anledning.
Min undermatade brännare märkte ingen skillnad på 6 och 8 mm. Lika mycket koks. Däremot mindre spänningar och smällar i externskruven.
Tyvärr kan jag bara få bulk i 8mm.
Viessman skall ha 6mm enl instruktionsboken men accepterar tydligen 8mm. Notera färg på pannbeläggning/aska, rökgastemp, skorstensrök och mekaniskt ljud med 8mm. Prova sen med 6mm för att jämföra ett par veckor.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: 6 eller 8 millimeter?

Inlägg av nyman »

Inte å svårt att förstå. i Europa eldar man i pelletskaminer, här eldar vi i pelletsbrännare. Inget problem alls om inte Stora Enso ville exportera sin pellets och började sälja 6 mm i Sverige också uppbackat med reklam och felaktiga utsagor.
Som en följd av detta är det färre som kör ut bulkpellets idag än tidigare, strula med två format blev bara för kostsamt.
Marknaden för Stora Enso har nog minskat betydligt i Sverige de senare åren.
Pelletskaminer säljs nog inte heller i stort antal numera.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar