Låg temp i pannan

Godtemplare
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 feb, 2021 14:48

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Godtemplare »

Först och främst vill jag tacka alla som engagerat sig i mina problem :)
Det finns en extern tempgivare från brännaren där ni beskrivit att den ska sitta. Brännaren är inställd start/stopp 60/80.
På pannan har jag förstått att det övre vredet är termostaten för elpatron. Den är ställd väldigt lågt, går igång vid ca 32grader har jag för mig. Det undre vredet har jag inte pillat på, men det är ställt i det vita fältet, nästan Max.
CTC 1200 Economy
Viking bio 200
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Nu kan jag inte VB 200 i detalj men på VB 20 kunde det bli konstigt om panntermostat och brännargivare låg inom samma arbetsområde.
Testa att dra ner pannans brännartermostat till min.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Snapphane »

Väl bekomme.
Har själv en Bio 20 på gång efter kommande pannbyte, så det är bara bra att börja förkovra sig.
Ok, du har alltså extern tempgivare.
Elpatronen går in vid 32 skriver du. Då skall indikatorlampan (sitter ovan och till vänster om övre ratten) lysa när elpatronen går in.
Du kan vrida på övre ratten och testa att lampan lyser. Du kan även ev höra att det puttrar lite lågmält i pannan när elpatron värmer.

Om externa givaren är korrekt monterad och pannans verkliga temperatur (38 gr) överensstämmer med det som visas på displayen, ser jag det som att styrningen feltolkar 38 grader som 80. Det verkar inte förenligt med ett givarfel, men det får t ex Stegatorparn råda dig om.
Du kan ju prova givaren genom att lägga den i vatten med känd temp - t ex i ett kärl där du har en stektermometer el liknande så kan du se om värdena överensstämmer.
I manualen anges att tempgivaren har ett LC-filter (https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/v ... ilter.html) men jag vet inte om det kan orsaka ditt fenomen.
Möjligen finns det kända mätvärden att kolla på vissa punkter på kretskortet.

Jag skulle gjort ovanstående givartest samt kontrollerat att givarens anslutningar är ok. Sen skulle jag installera om programvaran, ev uppdatera. Ringa Värmebaronen kan man alltid prova.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Godtemplare
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 feb, 2021 14:48

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Godtemplare »

Efter att ha övervakat brännaren en halvtimme har jag dragit slutsatsen att efter en kortare tid, 10-15 min brännaren varit igång slocknar lågan och brännaren blåser ur, startar sedan om. Fortsätter så och emellanåt blir det tändfel..
CTC 1200 Economy
Viking bio 200
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Då kan vi förmodligen utesluta givarfel, utan problemet är pelletsmatningen.
Om du tar ut brännaren och tittar in i pannans eldstad, vad är det för färg på sidoväggarna? Sannolikt helt vitt.

Föreslår att du sotar hela pannan, eldstad samt tuber med turbulatorer (hur många är monterade?) och gör ren brännaren.
Sedan ska du mäta pelletsförbrukningen under drift i exakt 6 minuter enligt följande:

- Häll upp c:a 1 kg pellets i en hink och ha en tom 3-liters plastpåse till hands.
- Låt brännaren starta och gå igenom startproceduren.
- När brännaren är inne i normal drift 75% eller 100% (vilket?), Tar du av slangen från fallröret och trär på plastpåsen och samlar upp pelletsen som brännaren matar fram. Samtidigt handmatar du brännaren från hinken via fallröret.
- Efter exakt 6 minuter avbryter du och sätter tillbaka slangen på fallröret.
- Väg plastpåsen med pellets på en hushållsvåg. Vikten vid 75% borde bli c:a 350 gram och vid 100% c:a 460 gram.

Du kommer sannolikt få en lägre vikt och då ska du öka pelletsmatningen vid gällande effekt under avancerade inställningar och göra om mätningen tills du uppnått angivna vikt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Godtemplare
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 feb, 2021 14:48

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Godtemplare »

Jag pratade med en hjälpsam kille på värmebaronen idag. Han trodde att felet beror på att det ligger spån i botten på pelletsförrådet. Låter ju logiskt när jag tänker på det. Så tänkte ta tag i det först innan jag börjar mäta pellets.
CTC 1200 Economy
Viking bio 200
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Snapphane »

Aha, så brännaren startar om och ibland blir det tändningsfel. Det förändrar felsökningsalgoritmen.
Förutsätter att du har justerat dragbegränsaren.
Bränslekvalitet och matning skall ses över.
Har du ställt in pelletsdiameter 6 el 8mm?
Vet inte hur spånkänslig brännaren är, men mycket spån är oftast inte bra. VB har kanske rätt.
Stegatorparns matningsmätning skall du göra!
Undrar om startdosen kan justeras - kolla manualen. Ändra inte förrän du mätt in matningen och provkört.
Startar den i hög- eller lågeffektläge?
Överväg att stoppa brännaren så snart den matat startdos. Öppna luckan och se hur mycket pellets (väg ev) i startdosen och hur den ligger i förhållande till tändelementet.
Brännaren skall vara vågrät monterad. Det är väl lite långsökt att brännarröret lutar neråt (pellets kommer ev för långt från tändelementet), men kolla med vattenpass.
Lekmannaråd, men hoppas du är hjälpt på något sätt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Godtemplare
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 feb, 2021 14:48

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Godtemplare »

Brännaren har hela tiden körts på 75%. Det finns 7 turbulatorer monterade (i ett kryss) har ej de 2 sista. När jag tittar in i pannan, tycker jag väggarna har en ljusbrun färg.
Jag tycker att skruven matar väldigt ojämnt med pellets under drift. Därför som jag vill börja med att kolla upp hur mycket spån det ligger i botten. Måste bara vänta tills det tar slut i förrådet..
CTC 1200 Economy
Viking bio 200
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Snapphane »

Ok. Färgen verkar bra. Rökgastemp v 75%?
Ser du rök v skorstenen?
Vad händer om du kör på 100%? Rökgastemp?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

I TS andra inlägg var rökgastemperaturen 200°C, vilket är i högsta laget även för en tegelskorsten utan insatsrör.
Det går alldeles utmärkt att tillverka hemmagjorda turbulatorer av billiga hålband från Byggmax som man veckar och stoppar i de två tuber som är utan. Lämplig rökgastemperatur kan vara 160°-170°. Börja med ett enkelt band i varje tub. Fråga sotaren nästa gång om du har ett insatsrör, för i så fall behöver du inte oroa dig för kondens i skorstenstopp.
Bild

Lite förbryllad över att problemen uppstått plötsligt. Spånansamling i förrådet vid skruvinloppet brukar komma smygande under en längre tid som ger en förbränning som blir magrare och magrare. Sotet i eldstaden går från mellangrå/brun till ljusgrå/brun till helt vitt.
Din ljusbruna färg tyder på att förloppet inte pågått alltför länge.

Beroende på hur ditt förråd är utformat, kan det vara mer eller mindre känsligt för spån. Jag hade tidigare ett Mafa mini plåtförråd med det blå T-röret under som behövde rensas en gång mitt i eldningssäsongen förutom vid säsongsstart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Godtemplare
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 feb, 2021 14:48

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Godtemplare »

Pelletsförrådet heter Mafa, vet inte modell, men det rymmer uppskattningsvis 8-9 säck. Kanske mini då? Finns en blå del på röret till matarskruven.
CTC 1200 Economy
Viking bio 200
Godtemplare
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 feb, 2021 14:48

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Godtemplare »

Det verkade lösa problemet med att rengöra förrådet. Det låg uppskattningsvis 1 liter spån i botten. Det hörs tydlig skillnad på mängden pellets som ramlar ner i brännaren. Dock är rökgastempen fortfarande runt 200..
CTC 1200 Economy
Viking bio 200
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Låg temp i pannan

Inlägg av Brynäs »

sätt in alla turbulatorer du har manual för pannan där finns tabell och hur turbulatorer ska placeras https://cdn.jseducation.se/files/pages/ctc1200.pdf
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar