Uppgradera till "riktig" panna - Thermia biomatic 20+

Skriv svar
Chrls
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 29 dec, 2020 22:00

Uppgradera till "riktig" panna - Thermia biomatic 20+

Inlägg av Chrls »

Hej,

Då jag övervägt fortsätta elda med pellets har jag kommit till insikt att min nuvarande anläggning inte riktigt håller måttet, cTc elkombi med en viking bio 20. Min plan är att komma över en bättre begagnad pelletspanna som får ersätta min befintliga anläggning.

Nu har det dykt upp en Thermia biomatic 20+ (2005) för ett överkomligt pris som jag blev sugen på. Den lilla info jag lyckats komma över angående panna verkar det mesta vara positiv men jag tänkte se med expertisen här om det finns några invändningar om pannan innan jag slår till?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Uppgradera till "riktig" panna - Thermia biomatic 20+

Inlägg av Stegatorparn »

Är pannan i gott skick och nyligen demonterad skulle inte jag tveka. Har den stått oanvänd i flera år blir man behöva göra en noggrannare inspektion.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Uppgradera till "riktig" panna - Thermia biomatic 20+

Inlägg av nyman »

Bra takhöjd i pannrummet behövs för biomaticpannan. 2,2 meter behövs nog för bekväm rengöring. Ecoflex har samma brännare men är lägre.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Chrls
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 29 dec, 2020 22:00

Re: Uppgradera till "riktig" panna - Thermia biomatic 20+

Inlägg av Chrls »

Tack för svaren! Takhöjden blir på näppen men det ska nog fungera. Var och kollade på den idag hos säljaren och allt såg fint ut så jag slog till och köpte den :)
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Uppgradera till "riktig" panna - Thermia biomatic 20+

Inlägg av CPMS »

Kolla upp så den inte stått utomhus i minusgrader, det sitter värmeväxlare för varmvattnet i dom och iallafall min hade frusit sönder pga den inte blivit tömd på vatten när den ställdes ut.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Chrls
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 29 dec, 2020 22:00

Re: Uppgradera till "riktig" panna - Thermia biomatic 20+

Inlägg av Chrls »

Jag hade sådan tur att säljaren eldade med sin fortfarande när jag var dit och köpte den. Så jag fick se att allt fungerade som det skulle. Själva bytet till värmepump skulle ske inom kort så då hämtar jag pannan fysiskt.
Skriv svar