Ecoflex - Rensa tuber

Skriv svar
Vargen01
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec, 2020 19:56
Ort: Ulvsbyn (Karlstad)

Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av Vargen01 »

Har tagit över ett hus som värms med en CTC Ecoflex. Försökte mig på att sota tuberna häromdagen, vilket tydligen inte hade gjorts på länge. De fyrkantiga tuberna fick jag rent på ett bra sätt, men de runda är det hopplöst att få igenom viskan i. Någon som har något tips hur man får "upp" de runda tuberna? Tack på förhand.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av Snapphane »

Hej du. Välkommen till forumet.
Jag har inte en Ecoflex, så svaret är baserat på att du avser stående runda tuber.
Menar du att tuberna har så hård beläggning att viskan inte river bort den?
Ett sätt är att du tar en 10mm diam stång som är längre än tuberna, fäster en stump klen kedja i änden (sätt stången i mitten på kedjan) varefter du sätter stången i en borrmaskin. Kör sen med lågt varv i tuberna och låt kedjan piska loss beläggningen.
”Optizon” https://soliduct.se/avsotningsmedel-optizon.htm sägs fungera.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av GunnarM »

Jag måste trycka sotviskan hela vägen genom de runda tuberna så att den kommer ut på andra sidan, då går det att dra tillbaka den. Om jag fösöker dra tillbaka viskan innan den gått hela vägen så fastnar den eftersom det blir för trångt för metalltrådarna att byta riktning.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av CPMS »

Helt normalt när man har en viska som passar bra i tuben, när det går att vända håll halvvägs är det dags att byta den för då tar den ju knappt i väggarna längre.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av nyman »

Jo nog kan man vända mitt i tuben även om det går trögt. Kan det vara fel intällningar som gjort att det samlas tjära i tuberna? Öppna luckan i änden av rökröret lys in med en stark lampa och skrapa med en askskrapa. Finns det tjära där så finns det tjära i tuberna också.
Vilka inställningar har du och vilken röktemperatur är det i inloppet till rökröret? Är effekten lågt ställd kan man öka på matning och fläkt så tjäran försvinner men det gäller att mäta så man vet vad man gör.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vargen01
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec, 2020 19:56
Ort: Ulvsbyn (Karlstad)

Re: Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av Vargen01 »

Ska ta och prova detta med att skrapa nedifrån och se om det är stopp eller inte där. Att jag måste dra igenom viskan helt innan det går att vända och dra upp igen ska jag tänka på, men problemet nu är att jag inte får igenom viskan (nedåt) i de runda tuberna.
Vargen01
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec, 2020 19:56
Ort: Ulvsbyn (Karlstad)

Re: Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av Vargen01 »

Uppdatering.

Köpte en rensvajer med viska som ska kopplas till en borrmaskin från Sotarverktyg på nätet och har precis kommit in från pannrummet. Det gick riktigt bra att komma igenom tuberna med detta verktyg, så nu är allt öppet och rent som det ska. Ska hålla kontroll på tuberna i fortsättningen och även på inställningarna, då jag tycker det är för mycket inte helt förbränd pellets i asklådan. Verkar som om pannan går för "fett". Matning och fläkt får jag se över.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av nyman »

Bra. Vad har du för inställningar och skorsten?
Jag provade en lägre effekt och fick tjära i rökröret. Skorstenen är 110mm insatsrör och tål låg röktemperatur.
När jag ökade effekten och justerade in noggrannt försvann all tjära av sig självt.
Jag har samma effekt på hög och låg då pannan i stort sett eldar bara för källaren och varmvatten, en säck om dagen går åt.En modern luftvärmepump fixar värmen i hela bostadsvåningen och sovrummen på övre våning. Högläget hinner då knappast gå in före innan maxtemperatur är uppnådd.

Inställning. Skruv 74, Fläkt 29 fungerar perfekt nu.
För brännarinställningar har jag en sladdlampa från Jula som sticks in i rökröret, då ser man enkelt direkt om det kommer upp rök från pannan. Man bör mäta när det stabiliserat sig och inte just efter start. Gäller att hamna ett steg ovanför rökbildning så blir det bra.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vargen01
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec, 2020 19:56
Ort: Ulvsbyn (Karlstad)

Re: Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av Vargen01 »

Nu har jag fått pannan justerad och nu brinner den som den ska med en vettig rökgastemperatur. Nu gäller det att hålla efter tuberna och de andra delarna som ska rengöras med vettig intervall. :D
Vargen01
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec, 2020 19:56
Ort: Ulvsbyn (Karlstad)

Re: Ecoflex - Rensa tuber

Inlägg av Vargen01 »

Börjar fundera på om injusteringen av pannan verkligen blev bra. När jag tömde asklådan första gången efter justeringen var det mycket ej förbränd pellets i lådan. Samma sak när jag tömde idag. Det borde väl huvudsakligen vara aska i lådan. Någon som har något tips hur jag går vidare med detta?
Skriv svar