Spån under brännare/brännarröret

Skriv svar
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av annord »

Hej forumet

Har en Ariterm Bequem med tappdrift
Har märkt det senaste när jag sotar ut pannan (kan varit så länge iof ) att det ligger liten hög pelletsspån nere på brännarröret mellan fläkt och brännarrör.
Jag är ganska säker på att det kommer ovan ifrån och tryckts ut via bronslager där axeln från slussimplellern snurrar.

Är det till att byta broinslager/Slussimpeller (axel) eller är detta ett fenomen man får leva med och damsuga bort titt som tätt.
Om byta, är det akut eller kan jag köra till April och sen i lugn och ro utföra underhållet
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av CPMS »

Enda problemet jag kan se med att köra till sommaren och då inspektera och fixa nya bussningar är att fläkten drar i sig damm som kan störa luftmängden men jag har exakt samma fel på min och jag brukar blåsa rent in i fläkten med tryckluft när jag sotar den.
Är nog andra året jag kör med slitna lager men den fungerar bra ändå, visserligen har jag byggt om min och tagit bort rörpinnarna och kör med en dyngslut kaststjärna och allt bara rullar på ändå.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av annord »

Ok jag kommer naturligtvis ta bort spånet typ max var 14nde. Då kanske jag kan köra vidare till April och gör bytet då.

Jag antar att det bronslagret som är slitet och ett byte av detta får bort problemet
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av annord »

Hur blåser du ren fläkten. Från brännkoppen eller vad
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av CPMS »

In genom hålet på undersidan av fläkhuset som den suger in luften genom, man bör hålla fast fläkthjulet så det inte frisnurrar för hittar man rätt vinkel så blir det bra varvtal på den. Fick faktiskt lov att byta sluss och lager härom dagen pga axelns vulkning mot slussen lossnat så axeln snurrade men inte slussen. Men så enkelt var det såklart inte, brännare ville nu stanna och larma för "pellets blockering".
efter en stunds körning kunde allt bara slå tvärstopp och motorn orkade inte driva skruvar och sluss, under locket med internförrådet sitter det en plåtbit på högkant som ska hindra att doserskruven får för mycket pellets och den hade lossnat i en ände och böjt sig 45 grader så slussen fick för mycket pellets och stannade pga det. Troligtvis var det detta som vridit sönder den tidigare slussen. Bör nog kollas vid renovering för plåten sitter väldigt dåligt fastsatt med två små tappar som sticker upp genom locket och är svetsade från ovansidan.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av annord »

Tänkte ge mig på att byta bronslagret.
Kommer inte exakt ihåg hur det sitter ihop
Men jag antar att jag får demontera kedja, drev och sen dra ut slussimpellern fram ifrån.

Bronslagret på baksidan av huset som ska bytas verkar ju vara Monterat utifrån sett men där är det jäkligt tight mot fläkten. Måste fläkten monteras bort också eller har jag missat något i min granskning av potentiell arbetsgång?

Hur hårt sitter bronslagret? Vad kan strula om jag ger mig på detta själv - vill inte få en stillastående brännare om vinterkylan dyker upp runt hörnet. Hur snabbt gör man jobbet?

Tips, arbetsgång, fallgropar på denna service
åtgärd mottages varmt.
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av CPMS »

Ta lös motor och kondensator och haka av kedjan (om det går, beror på hur sliten den är) annars lossa kedjelåset.
Ta lös motorplåten med stifthjul och slusshjul om du bara ska byta bakre lagret. Ev måste även kaststjärnan bort.
Slå ut lagret bakåt och dra fram brännaren så du kan knacka in lagret bakifrån. Sitter dom dålig så limma med snabbepoxi eller typ Loctite bussningsmontering.
Ska du byta främre lagret ta lös stifthjulet och slusshjulet och byt lager.
Sätt ihop igen.

Tar väl en timme beroende på om/hur hjulen sitter fast, köp hem snabbepoxi eller dyligt.

Värsta som kan hända är väl att låsblecket på kedjelåset behagar sprätta iväg och gömma sig men det är då man tar fram svetsen, gissa hur jag vet det. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av annord »

Sitter inte fläkten i vägen när man ska få ut lagret
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av CPMS »

Precis så man kan vinkla ut lagret, knacka ut översidan först. Finns flera mm till godo.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av annord »

Tack för tipsen så långt.
Ska ge mig på det hela imorgon.
Ska kolla den här plåten på högkant. Är den under locket på översta pelletsförrådet innan sluss impellern?

Andreas
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av CPMS »

Jupp, lossa dom 4 M6 på övre plåten. Dra isär snabbkopplingarna till nivågivarna och ta lös övre locket med slanganslutningen så sitter den där på undersidan (om den gör det på alla modeller).
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Spån under brännare/brännarröret

Inlägg av annord »

Glömde stänga ärendet. Vi bytte bronslager och impeller utan problem i mellandagarna. Gick bra.
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Skriv svar