Behöver lite råd..

Skriv svar
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Behöver lite råd..

Inlägg av Tobbeleijon »

Hej
Sitter åter igen och funderar på olika värmeanläggnings alternativ för framtiden. I nuläget kör jag med en kombi panna från -80 talet (arimix 20) och en kmp px21 brännare. Funkar väl bra. Men problemet i mitt tycke är att det är jobbigt och besvärligt när jag behöver sota (1 gång i veckan). Trång oljepanna utan askutrymme, blir mycket aska. Varje gång jag sotar så river jag även brännaren också och rengör, blir ganska mycket sot, och även lite sintring. Vill alltså ha ett mycket större askutrymme.

Jag behöver alltså skruva lös själva ”fästplattan” på pannan till dockningsflänsen, vilket är kanske lite bökigt och jobbigt, samtidigt så slits packningen ut. Detta för att på enklast sett komma åt att skrapa pannan invändigt, samt att dammsuga upp allt. Jag är väl kanske lite väl noga att sota, blir som nytt varje gång :wink: , men det tar ju istället ganska lång tid.

Så, jag skulle alltså vilja uppgradera till en modernare panna med tex svängdörr till brännaren så man slipper skruva lös flänsen.
Men jag behöver era tankar och åsikter om brännare samt pannor som fungerar bra och är modern. Ska vara lätt sotad.
”VAD SOM ÄR VÄRT ATT KÖPA I DAGENS LÄGE”

Tänker lite såhär, ska jag kosta på nytt värmesystem så vill jag naturligtvis ha något som är modernare än -80, och som ska fungera måånga år framöver, och helst vill man väl ha så bekvämt som möjligt när det kommer till underhåll.. Så nån skaplig panna från slutet av -80 talet tänker jag inte införskaffa.

Har tittat lite på Ulma pannor, ctc osv osv. Men jag vill höra era erfarenheter och rekommendationer när det gäller pannor samt brännare. Är ny inom detta så jag har själv ingen erfarenhet.
Px21an tycker jag fungerar bra än så länge, inga rörliga delar är bra... :wink:
Har ungefär 2 meter takhöjd nere i pannrummet, har en 500l acktank.
Samtidigt hör jag att man borde skaffa kombipanna, så man kan elda ved om det krisar, för och nackdelar med en kombipanna??

Har också varit inne på bergvärme men jag vet inte. Känns lite lurigt med elpriser framöver, även fast pelletspriserna går upp och ner. Har ingen brådska med att byta värmesystem, men inom några år så kommer det att ske.

Skriv gärna vad ni tycker och tänker, och alla dåliga och bra’a åsikter! :mrgreen:
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Behöver lite råd..

Inlägg av GoForIt Pellets »

Övervägt en luft/vattenvärmepump och låta pannan vara kvar och köra pellets som spetseffekt?

Det framgår inte av din profil var i landet du bor. Lösningen blir ju mindre intressant ju längre norr ut anläggningen finns..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Behöver lite råd..

Inlägg av Tobbeleijon »

GoForIt Pellets skrev: mån 23 nov, 2020 19:03 Övervägt en luft/vattenvärmepump och låta pannan vara kvar och köra pellets som spetseffekt?

Det framgår inte av din profil var i landet du bor. Lösningen blir ju mindre intressant ju längre norr ut anläggningen finns..
Bor i Jämtland! Funderat på att skaffa en luftvärmepump som extra, som man kan köra med på sommaren, istället för pellets. Har en 6 kWh elpatron i acktanken.

Det lutar åt att köra med pellets, alltså uppgradera till nyare pellets anläggning. Så tanken slår mig om jag ska skaffa en luftvärmepump som extra, skönt med lite kyla på sommaren också, blir som ett växthus inne när det är riktigt varmt :D
Så mina funderingar ligger kring pelletspannor och pelletsbrännare. Pelletspanna/ kombipanna. Det finns ju en drös olika.

Har även ett skapligt stort garage, klent isolerat. Kulvert är nedgrävd från pannrummet dit, men inte inkopplad i nuläget. Tanken har varit att införskaffa en fläktkonvektor och sätta upp i garaget som uppvärmning. Vill väl prova att ha +10 grader där vintertid.

Läst lite att folk inte tycker att bergvärme räcker till, om man tex har ett lite större garage, men det beror väl på hur pass djupt man borrar och andra faktorer naturligtvis. Speciellt om man är fler personer i hushållet och alla vill duscha.. :wink:

Det är ju synd att man inte har pannrummet i garaget..
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Behöver lite råd..

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, är det Jämtland så behöver du väl mer än tillrådigt med spetseffekt.

Luft/luftvärmepumpens fördel är ju att värmen kommer nästan direkt. Vi kör på våran så länge det är plusgrader utomhus.
Nackdelen är värmespridningen. Det blir ojämnt varmt, även med en öppen planlösning.

Bergvärme finns inte med i mina framtidstankar alls. Allt för hög initial kostnad som ger orimligt lång pay-off tid.
Dessutom har vi ett värmesystem som kräver hög framledningstemperatur. Grannar som gått på bergvärme har även fått byta radiatorer till nya, betydligt större.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Behöver lite råd..

Inlägg av Tobbeleijon »

GoForIt Pellets skrev: mån 23 nov, 2020 21:57 Ja, är det Jämtland så behöver du väl mer än tillrådigt med spetseffekt.

Luft/luftvärmepumpens fördel är ju att värmen kommer nästan direkt. Vi kör på våran så länge det är plusgrader utomhus.
Nackdelen är värmespridningen. Det blir ojämnt varmt, även med en öppen planlösning.

Bergvärme finns inte med i mina framtidstankar alls. Allt för hög initial kostnad som ger orimligt lång pay-off tid.
Dessutom har vi ett värmesystem som kräver hög framledningstemperatur. Grannar som gått på bergvärme har även fått byta radiatorer till nya, betydligt större.
Ja precis, ungefär samma jag hört och läst angående bergvärme. Det optimalaste är nog att elda pellets här. Tanken var att använda luftvärmepumpen då det är plusgrader. På sommarn så står brännaren, då får elpatron jobba istället.

Men då återstår det panna och brännare. Hittade en ariterm biomatic 20+, för en billig peng. Dock är dom ganska hög, och det blir väldigt tajt i pannrummet, blir inte mycket plats upp till taket för rör osv. Skulle haft en mindre panna, alltså kortare. Det finns mängder men jag vet inte riktigt vad som fungerar bra osv, alla har olika synpunkter. Pellmax UB är dryga metern hög, liggande tuber. Ja, jag har ingen aning vad som kan vara värt att införskaffa.
Skriv svar