Nibe City driftlägen

Skriv svar
phl
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 12 nov, 2020 10:38

Nibe City driftlägen

Inlägg av phl »

Har hand om (värmer en föreningslokal) en Nibe City med en Pellux pelletsbrännare. Pannan sattes in begagnad för ett år sedan och jag har inte bråkat så mycket med den. Dock beter sig inte driftlägena så som manualen antyder att de ska.

Problemet yttrar sig i att pelletsbrännaren endast får spänning och kör med vredet klockan 12 (extern styrning av pellets/el). I läge klockan 3 (endast pellets) startar aldrig brännaren, ej heller i läget klockan 6 (pellets/el baserat på termostatinställning). Så som jag tolkar installationen så är pannan INTE konfigurerad för extern styrning (bygel 54 byglad).

Förstår faktiskt inte varför den beter sig så här och jag har inte hela historiken kring installation och konfiguration. Det jag kan konstatera är att den är kopplad för 9kW elpatron, att där inte är någon belastningsvakt inkopplad (kortet för belastningssteg finns men inga strömtrafos). Sist men inte minst så kan jag genom att bygla L + Ext i anslutningsplinten notera att pannan växlar över från pelelts till el när vredet står i klockan 12. Det tycker jag är märkligt eftersom extern styrning borde vara avaktiverat iom bygel 54.

Hur som, det jag vill åstadkomma är att driftläge klockan 6 ska fungera så att pannan kan växla över till el om pelletsbrännaren av någon anledning inte startar.

Känt fel? Tankar? Trasig brytare till vredet (känns långsökt)?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nibe City driftlägen

Inlägg av nyman »

"Pellux"brännaren nogkopplad med egen tempgivare. Använd inte oljebrännarutgången till att driva en pelletsbrännare på Nibe City. Blir det kortslutning i tändelementet så brinner pannans styrkort sönder. En separat fasledning direkt från pannans överhettningsskydd är att föredra.

Då skulle pannan styra sig själv inställd på eldrift och brännaren sköta sig själv. Stannar brännaren då så tar pannnan över om den är inställd på t.ex. 60 grader eldrift.

De symboler du ser vid pannans ratt är symboler för oljebrännare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
phl
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 12 nov, 2020 10:38

Re: Nibe City driftlägen

Inlägg av phl »

Tack för svar! Felsökte lite mer, det jag hade förkastat som mindre troligt (trasig/glappande driftlägesomkopplare) visade sig faktiskt vara källan till problemet. Lite oxidlösande spray och den är på banan igen. Håller det inte i längden blir det till att sätta in någon annan typ av brytare på kretskortet.
Skriv svar