Hur koppla in pelletspanna?

Skriv svar
andy72
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 09 nov, 2020 18:17

Hur koppla in pelletspanna?

Inlägg av andy72 »

Hej,
Skall köpa en pelletspanna och koppla in ett vattenburet system med 11 radiatorer.
Van att dra vatten och avlopp själv men detta är första gången jag skall ge mig på ett värmesystem.
Finns det några bra resurser (hemsidor, böcker) som visar i detalj hur man skall koppla ihop allt i ett slutet system?
Exempel på ritningar innehållande alla komponenter vore också till stor hjälp. Obs kommer inte ha accumulatortank så hoppas på en enkel ritning :)
Tackar
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Hur koppla in pelletspanna?

Inlägg av FredrikK »

Har du kikat i installationsmanualen för den panna du ska skaffa? Många manualer brukar visa inkopplingsexempel.

I manualen till min Ecoflex finns ett exempel på hur man kan koppla, se nedan. Jag har följt exemplet så när som på att jag har slutet expansionskärl och att min blandningsventil (ESBE BLV 22) för tappvattnet sitter direkt på rören ut från pannan.

Bild
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
andy72
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 09 nov, 2020 18:17

Re: Hur koppla in pelletspanna?

Inlägg av andy72 »

Tack för den ritningen!
Pannan (Eco Spar Orion 40kw) är från Macedonien. Ingen ritning i manualen.
Den har ingen varmvattenberedare så blir ännu enklara att koppla in än i din ritning.
Shuntventilen gjorde mig lite förvånad dock. Vad är fördelen med den?
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Hur koppla in pelletspanna?

Inlägg av FredrikK »

På något sätt måste du styra temperaturen på vattnet som går från pannan till elementen och det vanligaste sättet är nog en shuntventil.

Shunten består av en roterbar slid som gör att man kan blanda kallt/svalt returvatten med varmt vatten direkt från pannan och uppnå lagom temperatur på radiatorvattnet. På min panna är shunten motorstyrd och temperaturen på det blandade vattnet efter shunten mäts som återkoppling till pannan att den blandat rätt. Hur varmt vatten den skickar ut bestäms med en inprogrammerad värmekurva som baseras på utomhustemperaturen.
I mitt fall är det tex. 46 grader ut vid -15 utomhus och runt 30 grader idag vid +5 ute.

På äldre pannor är det vanligt med en ratt på shunten istället så man får justera själv efter väder.

Bild


När jag försöker hitta info om din panna så är det ganska sparsmakat men den verkar ha en vattenvolym på 90 liter, ingen inbyggd shunt, ingen varmvattenberedning. Är du säker på att det inte är en laddpanna, dvs. en panna som är tänkt att gå mot ackumulatortank? Det skulle isåfall förklara varför vattenvolymen är så pass liten och att det inte finns varken shunt eller varmvattenberedning.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hur koppla in pelletspanna?

Inlägg av nyman »

Ja 90 liter vatten det blir On-Off hela dagen det. Inte miljövänligt och kommer att dra en del tändelement. Spännande att se vilken brännare TS tänker sätta in. Danskarna kör ju pyreldning direkt mot värmeelementen från laddpanna med sina NB Scotte brännare men vettesjutton vad de har för skorstenar som tål det i längden.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
andy72
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 09 nov, 2020 18:17

Re: Hur koppla in pelletspanna?

Inlägg av andy72 »

Tackar för svaren.
Jag trodde att man inte behövde acc tank för pelletsbrännare om man inte skall ha solfångare eller vedpanna inkopplat också.
Brännaren har 5 autmatiska nivåer på förbränningen. Jag hade hoppats att den skulle kunna gå ner till lägsta nivån när vatten temperaturen uppnåtts för att sen öka vid behov. Men om det inte är kallt nog ute så kanske den måste stängas av helt.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Hur koppla in pelletspanna?

Inlägg av Vicke912 »

Vän av ordning frågar sig naturligtvis varför du ska köpa en pelletspanna som inte är någon pelletspanna utan bara en enkel laddpanna.
Moderna pelletspannor några år gamla säljs ju på Blocket för 6-10 tusen och behöver ingen acktank.
Nibe City. Eurofire
Skriv svar