Pellmax UB sotning

Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Pellmax UB sotning

Inlägg av Snapphane »

Överväger Pellmax UB med viss tvekan pga liggande tuber och småbökigt att få ut nedre raden turbulatorer.
Ett krav är att frun skall kunna sota utan min medverkan.
Dåligt med plats för högre panna - möjligen Baxi TPK VV men den har bara 5m VV-slinga.

Ni som har Pellmax: hur ofta behöver ni dra tuberna? Hur många många ton till dags för sotning?
Någon som provat att blåsa rent tuberna med tryckluft (sticka in tryckluftsmunstycke och täta tuben med trasa så att det inte ryker ut) att dra tuberna och utan att ta ut turbulatorerna?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax UB sotning

Inlägg av Stegatorparn »

Pellmax UB kräver en framåtbrinnande brännare. Uppåtbrinnande som Ecotec och Bequem är direkt olämpliga, då lågan kommer att slå i kyld plåt.

Min vedpanna har samma konstruktion och där tar jag ut turbulatorerna och drar tuberna en gång i månaden. Är gjort på 5 minuter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pellmax UB sotning

Inlägg av Snapphane »

Hej,
Javisst ska det vara framåtbrinnande brännare. Företrädesvis polska PellasX (internskruv, superbra PLUM-styrning/internet, MKT driftssäker alla modeller)
Polska Ekogrens panna Mini Pellet (spaksotning=fruns favorit, sidouttag, laddpanna, klass5=högsta) är också möjlig men tyvärr lite för hög.
Fick nyligen höra att Ekogren med sin egen pelletsbrännare hade gått FEM år utan tillsyn innan den stannade pga lambdafel. Då gick turbulatorer att lyfta helt problemfritt.
https://kotly.com.pl/download/en/EG-Pel ... %20ENG.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=kS8YLg1Gxs4 (med Ekogrens egen brännare)
https://www.youtube.com/watch?v=qlk_eTnGTMI (med PellasX Revo - den har roterande brännkammare)

Ecotec känns som en 90-talspryl. Kroniskt koksproblem oavsett justeringar.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Pellmax UB sotning

Inlägg av luppg »

Kör nog ca 2 pall pellets mellan sotningarna, så jag rör pannan kanske 1 - 2 ggr mellan dom gångerna sotarn är här, den har då rört sig max 30 grader i rökgastemp från ca 120 -> 150 gr, kör bara full effekt på brännaren, upplever att asklådan blir full före den igentligen behöver sotas, men ska jag dra ur den och tömma så kan jag ju lika gärna dra tuberna då det går på nån minut :)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pellmax UB sotning

Inlägg av Snapphane »

2 pallar låter bra. Tack för info
Förstår det som att om asklådan vore större skulle du kunna vänta ännu längre.
Vad har du för brännare?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Pellmax UB sotning

Inlägg av luppg »

Ja precis, jag tror nog brännaren med lättet skulle gå mellan dom ordinarie två sotningarna som man har varje år, Viking Bio 200 kör jag i Pellmax CU, ska synas på min profil :)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar