Ingen rök eller osynlig?

Skriv svar
Abrumbri
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 24 okt, 2020 17:50
Ort: Upphärad

Ingen rök eller osynlig?

Inlägg av Abrumbri »

Hej,

letat runt på forumet en del när jag felsökte min pelletsbrännare (gordic 20kW) Tack för alla bra trådar! Nu går den som en dröm.

Såg i många forumtrådar att röken från skorstenen var något som diskuterades så jag blev nyfiken nu när jag fick igång pannan igen (byte av fläkten) och tändelementet innan... vad jag hade för rök.

Jag ser ingen rök! Brännaren går för högeffekt och röken uteblir ur skorstenen, kanske jag kan sträcka mig till att jag ser värme stiga men inte svart/grå/vit rök. Är det något jag borde kolla upp?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ingen rök eller osynlig?

Inlägg av Stegatorparn »

Ingen rök betyder att förbränningen är i det närmaste fullständig, vilket är bra.
Synlig rök innebär dålig verkningsgrad och pannan blir snabbt igensotad.
Rök ger en indikation på att balansen mellan bränsle och luft är fel och att lufttillförseln är för liten.
Man får dock tänka på att vid starten kan det bildas vit vattenånga medan skorstenen torkar ut, som inte har något med förbränningen att göra.
För mycket tillförd luft är heller inte bra, då överskottet på syre ger en hetare svetslåga som äter på brännarens eldutsatta delar och förkortar livslängden.
Enklast kontrollerar man luftinställningen genom att minska tills röken blir synlig och sedan öka i små steg tills röken precis försvinner.

Vilken panna och skorsten har du? Rökgastemperatur?
Kanske kan spara pellets genom att gå ner på lägre effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar