Tips angående panna och brännare?

Skriv svar
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Tips angående panna och brännare?

Inlägg av Tobbeleijon »

BildHejsan! Nyss köpt kåk, 2 plans med källare, kåken byggd 1910, vattenburen värme. Nu för tillfället sitter det en Arimix 20 panna från -81 och en px21 från -05, acktank på 500/750liter med beredare inuti. Har ett ganska stort garage, och kulvert nedgrävd från pannrummet i källaren till garaget, men ej inkopplad ännu. Hade ev tänkt sätta upp en fläktkonvektor i garaget vid senare tillfälle.

Sitter och tittar och funderar på om man skulle investera och köpa ny panna och brännare, eller om man ska överväga till bergvärme, med tanke på elpriser och likande, och att kåken står på ”berg” så kanske skulle vara ”optimalt” för borrningen, men samtidigt så funderar jag på att förnya pellets anläggningen. Vad skulle ni gjort? Är helt ny på detta.
Är ute efter driftsäkerhet och minimalt krångel.
Finns det några riktigt bra pann-brännar kombo? Vad är att föredra? Ska man satsa på en panna med lambdareglering?
Vad har ni för panna och brännare?

Tittat lite på Nibe pellux, ctc easyflex samt pellmax vx/ub. Någon som har erfarenhet om dessa pannor?
Som sagt, så tittar jag mest nu för att se vad som finns på marknaden och får väl se hur man gör senare, mycket att fundera på..
Har ni några tips och så, så skriv gärna!! :alien:
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Tips angående panna och brännare?

Inlägg av Haseld »

Tobbeleijon skrev: ons 30 sep, 2020 09:56
Sitter och tittar och funderar på om man skulle investera och köpa ny panna och brännare, eller om man ska överväga till bergvärme, med tanke på elpriser och likande, och att kåken står på ”berg” så kanske skulle vara ”optimalt” för borrningen, men samtidigt så funderar jag på att förnya pellets anläggningen. Vad skulle ni gjort? Är helt ny på detta.
Är ute efter driftsäkerhet och minimalt krångel.
Gör ingenting till att börja med, om det inte blir akut, att pannan läcker eller så.
Prova hur det är med pelletseldning i ca ett år eller minst över vintern.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Tips angående panna och brännare?

Inlägg av CPMS »

Vänta till våren och se om det inte finns någon beggad riktig pelletspanna till salu, dvs en panna anpassad för pellets med en rejält askbehållare, lättsotade tuber mm.

Köpte själv en Ariterm Biomatic 20 med en Bequem brännare istället för min gamla kombipanna och hembyggda brännare, vilket lyft det blev. Bästa 6000:- jag investerat hittills. Visst har det varit lite problem men flesta driftstörningarna jag haft har varit att det endera tagit slut på pellets eller pannan blivit full med aska och det kan man inte skylla på pannan. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Tips angående panna och brännare?

Inlägg av Tobbeleijon »

CPMS skrev: lör 03 okt, 2020 20:58 Vänta till våren och se om det inte finns någon beggad riktig pelletspanna till salu, dvs en panna anpassad för pellets med en rejält askbehållare, lättsotade tuber mm.

Köpte själv en Ariterm Biomatic 20 med en Bequem brännare istället för min gamla kombipanna och hembyggda brännare, vilket lyft det blev. Bästa 6000:- jag investerat hittills. Visst har det varit lite problem men flesta driftstörningarna jag haft har varit att det endera tagit slut på pellets eller pannan blivit full med aska och det kan man inte skylla på pannan. :)
Okej ja det lät trevligt! Ja absolut kommer jag göra det, men jag skulle och bör uppgradera pannan framförallt, så jag tittar lite på vad som finns där ute på marknaden. Läst lite om nån bra kombo men alla tycker olika så lite svårt att få nån uppfattning vad som fungerar och lirar riktigt bra tillsammans.
Tanken är att jag ska bo här tills jag blir gråhårig, så att en uppgradering av panna och brännare skulle jag verkligen gjort framöver!
Som sagt så kommer jag elda nu i vinter, och ska titta närmare på panna och brännare sedan. Något du skulle rekommendera om man vill köpa nytt? Eller begagnat. Tack för tipset!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Tips angående panna och brännare?

Inlägg av CPMS »

Har ju inte så mycket erfarenhet av andra pannor än dom jag kört själv men en riktig pelletspanna ska du nog skaffa dig, inte någon kombipanna med ditsatt brännare.
Har man takhöjden så gillar jag Biomaticen med dess stående tuber men då måste man ju ha utrymme att kunna sota den uppifrån, annars finns det några andra med liggande tuber om du har lågt i tak.
Skapa några sökbottar på Blocket och Marketplace och sök efter pelletspanna, pelletsbrännare och se vad som kommer upp på beg marknaden.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tips angående panna och brännare?

Inlägg av nyman »

Liggande tuber ska man absolut inte ha, moderna pelletspannor är det enda man ska fundera på att köpa. En del säljs komplett med brännare, för en del pannor får man välja brännare själv.
Blocket är stället där beg. pannor säljs. Tror inte tanterna på facebook har några vidare pannor att erbjuda.

Arimix 20 låter som en kombipanna. -81 är inte särskilt gammalt.
Våldet sprider sig idag utan någon broms i samhället. Vi har redan politiskt anlagda skogsbränder. Nästa steg för att markera härskarpolitik kan bli sabotage av elnäten. Då är en kombipanna guld värd så är den inte jobbig att sota kanske det räcker med en automatiskt uraskande brännare. Finns BioBjörn, Iwabo S2, Janfire NH att köpa begagnade.
Tror den enda moderna pelletspanna som klarar lite vedeldning är den italienska Mescoli som janfire sålde till sin brännare. Kallades då Janfirepannan eller Combifire
https://www.blocket.se/annons/kalmar/pe ... e/92059034
Den hade spaksotning. Vet dock inte hur bra vedeldning i den pannan fungerade.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Tips angående panna och brännare?

Inlägg av Tobbeleijon »

nyman skrev: mån 05 okt, 2020 11:22 Liggande tuber ska man absolut inte ha, moderna pelletspannor är det enda man ska fundera på att köpa. En del säljs komplett med brännare, för en del pannor får man välja brännare själv.
Blocket är stället där beg. pannor säljs. Tror inte tanterna på facebook har några vidare pannor att erbjuda.

Arimix 20 låter som en kombipanna. -81 är inte särskilt gammalt.
Våldet sprider sig idag utan någon broms i samhället. Vi har redan politiskt anlagda skogsbränder. Nästa steg för att markera härskarpolitik kan bli sabotage av elnäten. Då är en kombipanna guld värd så är den inte jobbig att sota kanske det räcker med en automatiskt uraskande brännare. Finns BioBjörn, Iwabo S2, Janfire NH att köpa begagnade.
Tror den enda moderna pelletspanna som klarar lite vedeldning är den italienska Mescoli som janfire sålde till sin brännare. Kallades då Janfirepannan eller Combifire
https://www.blocket.se/annons/kalmar/pe ... e/92059034
Den hade spaksotning. Vet dock inte hur bra vedeldning i den pannan fungerade.
Okej! Ja det är en kombipanna jag har. Helt meningslöst att elda med ved i den, fungerar men riktigt dålig effekt. fungerar bara till pellets eller olja. Själva pannan är i bra skick för sin ålder. Största problemet är väl att det inte finns nog med askutrymme, får nog sota väldigt ofta. Så jag skulle vilja få tag på en tex biomatic eller en pellmax. Men pellmaxen har väl liggande tuber? Hittat nån enstaka panna via facebook, men då måste man åka 50mil.. men så är det ju alltid.” :mrgreen:
Sen om man skulle vilja byta brännaren, tex en px22a är väl ganska uråldrig, eller? Finns ju självklart hundra andra alternativ.
Har ingen erfarenhet av varken pannor eller brännare så jag vet inte vilket hörn man ska börja :D
Ska iaf köra med denna panna och brännare i vinter, så får jag fundera under vintern hur jag ska göra. Alla tips är mer än gärna välkomna, oavsett vad det är! :alien:
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tips angående panna och brännare?

Inlägg av rod02 »

Bästa kombipannan enl mig, är att starta med med vedpanna. Och ha pelletsbrännare i. Samt elpatroner. Alla husägare borde ha nått brännbart.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tips angående panna och brännare?

Inlägg av nyman »

Pellmax är nog bra men i liggande tuber samlas flygaskan så det måste sotas ofta.
Min Jämä med liggande gångar sotas varje vecka och då har röktemperaturen stigit 30 grader.
Ecoflexpannan med stående tuber sotades 2-3 gånger förra vintern, den körs då ganska lite.
Skulle jag byta panna idag blev det en panna med möjlighet för vedeldning när el inte finns i uttaget.
I normalfall får man enklare och billigare värme från en bra luftvärmepump.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Tips angående panna och brännare?

Inlägg av Tobbeleijon »

nyman skrev: mån 05 okt, 2020 13:11 Pellmax är nog bra men i liggande tuber samlas flygaskan så det måste sotas ofta.
Min Jämä med liggande gångar sotas varje vecka och då har röktemperaturen stigit 30 grader.
Ecoflexpannan med stående tuber sotades 2-3 gånger förra vintern, den körs då ganska lite.
Skulle jag byta panna idag blev det en panna med möjlighet för vedeldning när el inte finns i uttaget.
I normalfall får man enklare och billigare värme från en bra luftvärmepump.
Ja att ha en till värmekälla skadar väl aldrig. Men ska man köpa ny modern panna så är det väl oftast endast ”pelletspannor” om man inte väljer en kombipanna.

Jag har inte jättehögt till taket nere i pannrummet, så det begränsar ganska mycket.
Pellmax UB- är endast dryga metern hög, vilket kanske vore optimalt. Den har liggande tuber. Har tittat lite på den men jag vet inte.
Biomaticen verkar fungera bra, det jag läst. Men då vet jag inte hur hög den är, runt 1,5m kanske? Är det en meter minst man måste ha från toppen av pannan upp till taket?
Skriv svar