Justera Biomatic+20, Tigex 25 och plugga borrade hål?

Skriv svar
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Justera Biomatic+20, Tigex 25 och plugga borrade hål?

Inlägg av Puckelsnook »

Hej!
Jag behöver hjälp med grundinställningarna till vår Biomatic+20 för de olika effektlägena gällande matning och fläkt, samt hur jag lämpligast pluggar borrade i hål i plåtarna ovanför tuberna och trimmar in en Tigex 25-lucka.

Installerade en ny Biomatic+20 för cirkus 8 år sedan som sedan dess stått och brummat problemfritt i pannrummet efter installation och intrimmning av leverantör. Är normalhändig, men har inget intresse (eller kunskap) av att detaljtrimma pannan så den har bara fått gå. Allt eftersom barnen blivit äldre tycker vi varmvattnet räcker till mindre och mindre, men det är något jag mest viftat bort som fullt normalt. Igår när jag sotade ur pannan ordentligt inför säsongen var jag inne och knappade lite bland menyerna. Lyckades fippla bort inställningarna, men de låg inte långt från matning 50 & fläkt 40 som är standard på både låg- och hög. Matning 50 och fläkt 40 i alla effektlägen säger mig att det rimligen finns mer effekt att ta ur pannan så man kommer närmare de 20 kW som pannan ska fixa. Jag har försökt läsa en del på forumet om olika inställningar för att få ett hum varifrån jag kan börja laborera, men tycker inte jag blivit klokare. Man ska vad jag förstått ha visst tryck i pannan och syre- och koldioxidnivåerna ska vara inom rätt intervall. Det kan inte jag som lekman fixa är min första tanke...

Hur kan jag göra?

När pannan installerades fick vi direkt problem med kondens i skorstenen. Leverantören borrade hål i plåtarna ovanför tuberna (3 i varje om jag minns rätt) för att få upp temperaturen på rökgaserna och installerade en "motdragslucka" sa han det hette - Tigex 25 låter bekant. Till slut blev det ändå till att dra slang i skorstenen. Jag har inte brytt mig sedan dess med tanke på att allt fungerat bra och installatören sa att det bara var att köra, men när jag nu börjar fundera på om vi får tillräckligt med effekt är det klart att borrhålen kan täppas till och "motdragsluckan" justeras efter den nya skorstensdimensionen/slangen.
  • Är det bara att sätta in någon mutter och bult i hålen? Det blir ju ganska varmt, så det måste ju hålla.
  • Hur gör jag för att ställa in "motdragsluckan" rätt? Behövs den ens med tanke på att jag numera har en isolerad slang i skorstenen?
Tackar ödmjukast för all hjälp! :D
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Justera Biomatic+20, Tigex 25 och plugga borrade hål?

Inlägg av Eldvin »

Kanske borde börja med att kolla så inte varmvattenberedaren är full med kalk eller att blandningsventilen kärvar?? Då blir det åxå dåligt med varmvatten.
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Re: Justera Biomatic+20, Tigex 25 och plugga borrade hål?

Inlägg av Puckelsnook »

Låter bra, men hur gör jag det? :-)
smorgos
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 04 maj, 2014 20:38
Ort: Limmared

Re: Justera Biomatic+20, Tigex 25 och plugga borrade hål?

Inlägg av smorgos »

Om du får för lite varmvatten på så sätt att det alldrig blir riktigt varmt i kranen kan det vars fel på blandningsventil eller igenkalkat. Men om det är varmt i början och sen sjunker tempen och då även tempen i pannan är det ju varmvattnet som inte räcker till och pannan hinner inte värma upp vattnet tillräckligt fort.
Kan ju kolla om det går att höja tempen i pannan, då startar den tidigare sen när tempen sjunker. Ska väl även gå att ställa in så elpatronen hjälper till då tempen i pannan sjunker till en viss nivå.

Jag har en tigex 25, och den ska inte påverka tempen i pannan negativt, tvärtom, då det tex blåser mkt ute drar det luft genom den istället för pannan.
Ang muttrar för att täta hålen så sätt i vanliga muttrar skulle det inte hålla så åker de ju bara ner i asklådan under tuberna ändå.

Jag har också en biomatic men ovan text är både självupplevt och killgissning. 😊
Ariterm Biomatic 20+ -06
Enplansvilla från -62 på 80kvm med lätt uppvärmd källare.
Skriv svar