Ecotec bioline 20 A4 - service Umeåtrakten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JimPan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 sep, 2020 15:21

Ecotec bioline 20 A4 - service Umeåtrakten

Inlägg av JimPan »

Hej,

Har nyss köpt hus med en ecotec bioline 20 (A4) brännare. Har gjort rent den en gång efter den näst senaste som förra ägaren gjorde två veckor innan min rengöring. När brännaren sen startades upp hördes ett gnissel en stund, kanske runt 1-2 minuter. Sen blev det tyst som den hade varit hela tiden innan jag rengjorde. Nu efter ett par dagar så hörs det bara någon enstaka gång ibland. Lite som ett skärande ljud skulle jag nästan säga, inte jättehögt men går inte heller att missa om man är i rummet bredvid brännaren.

Jag bor strax söder om Umeå och skulle vilja ha en ordentlig service-genomgång av brännaren eftersom jag inte kan direkt något och då samtidigt bli förevisad vad man ska hålla koll på och göra själv. Verkar som att en Tomas Molin som var den som satte in den har slutat jobba med pelletsbrännare för han svarar då inte på telefon eller mail. Finns det någon annan som arbetar med service och reparation av ecotec i närområdet kring Umeå vad ni vet om för jag har då svårt att googla mig fram till det :(

Vill inte stå mitt i en kall vinter utan en enda kontakt att kunna ringa om något går sönder på den.

Tusen tack på förhand!
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Ecotec bioline 20 A4 - service Umeåtrakten

Inlägg av Småland »

Det största tipset är att lära dig hur brännaren fungerar själv. Var i samma sits som dig för ett år sedan, köpt hus med samma brännare som dig och ingen aning hur det fungerade. Ringde till mängder av vvs-firmor osv men ingen ville ta i grejerna alls. Så med stor hjälp av detta forum samt diverse klipp på Youtube så lär man sig allt eftersom problemen kommer. Är ju en rätt simpel konstruktion egentligen, problemet är bara att veta vad som är fel när den väl stannat och strular. Därför brukar det bli ett par timmar i pannrummet för gemene man för att följa alla steg under uppstart och drift för att se vad som händer när det strular. För strula, det lär det göra när du som minst behöver det.. :roll:

Angående gnisslet, det är inte slussvingarna som gnisslar när de går runt i slussen? Brukade framkalla gnissel på min, speciellt under uppstart och det berodde på att de inte var intrimmade så att de passade i slussen. Går att fila ner dem lite om så är fallet.

Filmklipp för byte av dessa: https://youtu.be/DgY68jUv-cc
(Se även andra klipp på samma kanal)

Slussvingar och tändelement bytte jag 2 gånger under vinterhalvåret Så dessa är bra att ha hemma på lager. Sen en extra flamvakt/optovakt är bra att ha. Min sotade igen ett par gånger så ha koll på denna så den ser låga hela tiden.
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
JimPan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 sep, 2020 15:21

Re: Ecotec bioline 20 A4 - service Umeåtrakten

Inlägg av JimPan »

Tusen tack för svar Småland. Vet dock inte om jag vågar fila på slussvingarna då de måste hålla tätt men ska absolut beställa hem vingar och optivakt för det har jag läst mig till kan behövas bytas fort när man upptäcker ett problem och de är ju billiga.

Tycker du även att tändelement är vettigt att ha alltså? Vet inte ens vart det sitter än så måste nog se lite videos mm på brännaren.

Problemet är bara att både jag och frun jobbar och jag jobbar skift så kan dröja länge innan jag kommer hem om den stannar mitt i vintern med -15 grader ute. Det finns ingen elpatron som backup i den och jag har inte en susning hur en sådan skulle sättas dit eller hur jag ska gå tillväga. Blir väl de två värmefläktarna på max isf och undvika att duscha om så sker.

Överväger nästan att isf beställa en helt ny brännare för att få någon lokal att ta sig an om problem uppkommer, trots att denna brännare funkar bra. Har aldrig tyckt det varit kul eller intresserat mig för att skruva på bilar heller så jag har en lång startsträcka för att lära mig hur en brännare funkar och hanteras på ett säkert sätt då det år styrbox, värme och energi inblandat i något så viktigt som uppvärmningen av hela huset.


Ingen som bor i Umeåtrakten +10 mil som har någon kontakt eller själv är väldigt duktig på detta och skulle kunna tänka sig mot ersättning visa/fixa?
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Ecotec bioline 20 A4 - service Umeåtrakten

Inlägg av Småland »

Nej det är klart, hellre att slussen tätar ordentligt. Då kanske man kan leva med lite gnissel.

Jag hade kanske otur med mitt tändelement som fick bytas efter 3 månader, man läser ju om folk som haft sina flera år utan problem så det kanske inte behövs. Det går ju dessutom slå om brännaren till underhållsglöd i menyerna om det skulle lägga av så då håller den ju igång sig automatiskt utan tändning.

Hoppas det går bra för dig. Det positiva med ecotec är att de flesta reservdelar finns att få tag på fortfarande. Men visst är det tryggt om det finns någon att ringa när det strular.
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
JimPan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 sep, 2020 15:21

Re: Ecotec bioline 20 A4 - service Umeåtrakten

Inlägg av JimPan »

Uppdatering med lösning. Hittade en service-person i Vindeln ca 7 mil ifrån mig. Det var skruvens ände som går igenom koppen som hade fått skit/aska på sig och lät till och från så tur att han kom hit och åtgärdade innan motor eller något annat gick sönder då det gick lite trögt.

Bra att få en genomgång av brännaren och han ökade värdet på temperaturen med så den stannar nu vid 82 ungefär innan den går ned igen istället för 80 som det var tidigare.

Bara det att man kan ta ut den och starta igång är ju guld att veta och bli visad hur :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotec bioline 20 A4 - service Umeåtrakten

Inlägg av Roli »

Annars får du skriva här när du får problem. Det brukar gå bra att få svar på det mest. Man skall inte behöva vara i installatörernas ”klor”. Fixar det mesta på min brännare. Började med en A3:a som sedan blev en begagnad Bioline som jag installerade själv och den har tuffat på sedan 2010 om jag inte minns fel. Är du intresserad av brännarmanualen så hör av dig. Den går att hitta på nätet men jag kan också fixa en kopia. Ställ då helst dina frågor under ”EcoTec”.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Ecotec bioline 20 A4 - service Umeåtrakten

Inlägg av frallan »

JimPan. Lite gammalt inlägg kanske, men lämnade inte förra ägaren någon instruktionsbok?
Finns nog att ladda ner någonstans annars. (Ecotec A4 är samma brännare)
Och vad gäller reservdelar att ha hemma så är ju slussvingar bra, men dom tar ju inte tvärslut så du hinner beställa hem nya.
Därimot nivovakterna är bra att ha, blir dom för slitna "vet" ju inte brännaren om/när det finns pellets i interförådet och det kan ställa till det. Lätta att byta utan att plocka isär en massa, det klarar alla att byta.
Optovakten kan du bara dra ut och torka rent någon gång, är "bara" ett glasrör.

Och som någon skrev, slipa inte på slussvingarna för dom ska ju sluta tätt och kan låta lite när dom är nya.
PBS.NU har allt du behöver till din brännare och det finns givetvis fler sidor.
Skriv svar