hantera pelletskostnader på sommaren

Skriv svar
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av johan6611 »

Funderar på hur man får ner förbrukningen i varmare årstider. Vill egentligen fortsätta elda pellets (bra för skortsten, vent och hela fadderullan) men upplever inte att åtgången gått ner nämnvärt mot våren. Brännaren kör som vanligt 1 gång varannan timme precis som mitt i vintern, gissar alltså att panntempen styr (min 60c max 80c) och värmeförlusten i radiatorsystemet inte är den största? Alltså även om rumtemp ligger över inställt värde på auto shunt eldas ju pannan för att hålla panntemp uppe vilket känns onödigt! Bättre att bara elda på natten tills att medeltemp ute ligger upp mot 16-17c? (låter tyvärr rätt mycket från elementen med de stora tempsväningarna...Tankar mottages tacksamt.

(kombipanna, ingen acc tank, extern VVB, ingen elpatron, autoshunt innomhus))
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av Stegatorparn »

Har du dragbegränsare i rökröret efter pannan? Kan bli kraftigt drag i en 8 meters skorsten som kyler pannan efter brännarstopp.

Kör cirkulationspumpen på lägsta hastighet. Räcker till i de flesta villor och tyst blir det också.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av johan6611 »

Tjena, yes, har en Tigex 25....Cirkpump på lägsta..
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av brattne »

Har du mindre än 2 tonåringar i familjen och flytande elavtal är en el-beredare lösningen
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av johan6611 »

Varmvatten går som sagt på el om det var det som menades? Elpatron, skulle den bara kicka in när det behövs värme, som på natten, eller skulle även den brassa kontinuerligt, om det var det som menades?
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av teufel »

Jag kör i dagsläget med uppvärmning av pannan på sen kväll, sen får den svalna av under natten och den kommande dagen.
Eftersom jag kan elda ved också, kör jag med det på kvällen istället för pellets, men hade jag inte kunnat det så hade det blivit pellets istället.

På så sätt behöver jag bara elda en gång per dygn, och har ändå varmvatten till morgonduschen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av johan6611 »

Bumpar denna.
Har en solarvent på landet som värmer/torkar stugan, denna princip borde kunna användas till inluft pannrum i villan då pannrummet har söderläge. Om man bygger en plastbox runt intaget med någon enkel labyrint för luften (tillser givetvis att vägen är lika med skorstenens kvcm) samt svartmålar väggen bakom borde ju luften värmas några grader vilket borde ge lägre kostnader då pannan inte kyls lika fort samt lättare kommer upp i temp.
Borde ju även gynna mig på vintern...

Åsikter? tillmälen? tips?

Bild
http://www.hemmaprojekt.com/luftsol.html
Senast redigerad av johan6611 den fre 04 mar, 2022 10:21, redigerad totalt 1 gånger.
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av Snapphane »

Om du har separat VVB och rörligt elpris bör det bli billigast att sommartid värma vv och rum med el såvida inte andra hänsyn måste tas.

I vårt fritidshus sitter en panna från 1967 med Ecotec A3 PLC-styrd projektbrännare (år 2001) med eltändning.
Sommartid med stängd shunt och inget värme- eller varmvattenuttag, konsumeras ca 7 kg/d.Dvs pellets ca 20:-/d och ca 600:-/mån.
Hysteres 10gr (70-80) pga att jag vill hålla tämligen jämn temp i den gamla pannan.
Fast elavtal.Dragbegränsare.
Pelletsåtgången kan minskas genom att förbättra pannans isolering och möjligen mha ökad hysteres till 20gr (60-80gr) alternativt att sommartid köra tempintervall 55-70gr för att minska temperaturgradienten mot omgivande luft. För min del är lägre temp inte aktuellt pga Legionellarisken - de kan överleva upp mot 70gr.
Att stänga pannan helt under perioder utan vistelse i huset, har valts bort pga tesen att pannor mår bäst av jämn temperatur - mindre spänningar i materialet. Den varma skorstensstocken värmer ett duschrum så att luften aldrig blir ”rå”. Källarluften blir rå efter ett par veckor med stängd panna. Det finns således många skäl att köra pellets året runt.

Vad gäller dimensionering och styrning av elpatron och val av storlek på VVB bör man ha den kommande effektavgiften i åtanke. Se här på forumet. Det kan förväntas bli dyrt att ta ut höga effekter. Bättre att köra längre tid med låg effekt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av johan6611 »

Ökad isolering känns onödigt då min tes helt bygger på att den genomströmmande luften efter bränncykeln (pga drag i skorstenen) kyler pannan inifrån.
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av nyman »

En kraftig dunderbrännare som PellX i en liten trång jämäpanna måste leda till väldigt hög rökgastemperatur och därigenom ett kvarstående högt drag i skorstenen efter eldningen. Jag kör på 9-10 KW i min Jämä. Eller är det en större Jämä kanske?
Eurofirebrännaren har ett spjäll som stänger genomföringen av luft när brännaren stannat.
På sommaren stänger jag förstås av pelletseldningen och använder varmvattenberedare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av johan6611 »

Aha, smart. Så får dragregulatorn ta efterdraget. Genialt ju.

Nä, en liten jämä, så ditt resonemang känns logiskt.

Stänger också juni-aug, vill mest åt förbrukningen i maj och september när knappt någon värme tas ut dagtid.
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: hantera pelletskostnader på sommar

Inlägg av Snapphane »

Man kan ju tänka sig att delvis basera åtgärden på om källarklimatet är ok vintertid. Dvs ok rumstemp och hänsyn till om det är till fördel att värma entréplanets golv underifrån. Om källaren är onödigt varm kanske pannan skall isoleras.
Oavsett om problemet är drag eller isolering, kommer ökad pannisolering att minska förlusterna.
Det förmodade problemet med ökat drag i skorstenen bör kunna påvisas genom att se hur dragbegränsaren jobbar samt hur avsvalningskurvan ser ut. I vilken takt minskar rökgastempen då brännaren slår av. Ok rökgastemp under drift? Massiv skorsten magasinerar värme. Insatsrör gör det inte.
Finns exempel på rökgasknallar vid uppstart om draget genom skorstenen minskas för mycket efter att brännaren slår av.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av johan6611 »

Källaren ouppvärmd men håller sig mellan 10-15 på vintern. Pannrummet 16-22. Dragbegränsaren rör sig knappt efter avslutad cykel. Rökgaser har jag inte mätt, får kolla på det.../thx 4 input
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: hantera pelletskostnader på sommaren

Inlägg av johan6611 »

Nå, gick vidare med projektet efter nåt år och resultatet försiktigt positivt. Monterade en plexiskiva 5 cm utanför ventilen, satte en list/basic tabulator närmst intaget, målade "terrariet" mörkt. 4c ute, intagsluft 17c när solen låg på. Normal drift i min panna så här års är ganska stadigt en bränning per 1,5h, nu stod den 3,5h innan den brännde på igen. Killgissar att jag sparar 1/2 pall per säsong. Tilläggas skall att ventilen så här års hamnar i skugga mellan kl. 11-13 samt 15-solnedgång.
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Skriv svar