PellasX med R.Control EM890 - hur stänger man av brännaren?

Skriv svar
Pyramus
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 21 mar, 2020 13:09

PellasX med R.Control EM890 - hur stänger man av brännaren?

Inlägg av Pyramus »

Hej,

Hoppas på svar på frågan. Vi är nyblivna ägare till ett hus med en PellasX-brännare som styrs av R.Control EM890 enhet, och blir inte kloka på hur vi i styrenheten ska hitta rätt meny för att stänga av brännaren så vi kan aska ur pannan.

Vi har varit igenom i stort sett alla inställningar men menyerna känns allt annat än logiska och bruksanvisningen lämnar en del att önska. Är det någon som känner till styrenheten och brännaren och kan ge tips om var man går in för att stänga av brännaren manuellt (och självklart var man sen startar den igen).

Att dra hela strömmen till pannan känns inte riktigt rätt.

Tacksam för hjälp.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PellasX med R.Control EM890 - hur stänger man av brännaren?

Inlägg av Stegatorparn »

Enklast är att dra ur kontakten på brännarens högersida. Den är försedd med en låsknapp som måste tryckas in när man drar.
Finns ingen on/off i brännarstyrningen vad jag kan se.
Vilken panna har du?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pyramus
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 21 mar, 2020 13:09

Re: PellasX med R.Control EM890 - hur stänger man av brännaren?

Inlägg av Pyramus »

Tack för svar.

Jag kan inte hitta någon sådan kontakt utan att i så fall montera loss "huven" på brännaren. Det enda som finns på brännaren vad jag ser är sladden som går från brännaren till styrenheten för brännarstyrningen. Tidigare ägaren nämnde att han stängde av brännaren via en meny i brännarstyrningen men jag har varit igenom såväl hela manualen som alla menyer i styrningen och hittar inget sådant alternativ så jag är lite frågande.

Pannan är en Focus-panna. Oklar över modell men tror det är Focus PE-20.

Just nu tajmar jag askningen med att brännaren gått i stopp-läget.
Skriv svar